Avandra schreef:
Ik geef wel eerlijk toe dat ik ook eens over een pak rammel sprak, maar dat was eerder om aan te tonen dat de weinige die ik kreeg ook wel verdiend waren en niet traumatiserend. Kinderen testen ook altijd hoe ver ze kunnen komen bij je en dat deed ik op zo'n momenten ook gewoon. Ik was nu een week bij mijn oma en mijn nichtjes ook en kan je garanderen dat ik ook echt wel zacht ben geworden door hen. Ik geniet echt van de stilte tot en met. Ik weet niet waar die kinderen hun energie blijven halen en wacht staat ook zeker niet in hun woordenboek. Ze zouden je nogal zot maken als je niet af en toe reageert op hun acties. Al geef ik natuurlijk aan hen geen tikken, dat zou mijn tante ook wel niet waarderen.
Je hebt er nu ook gewoon echt wel kinderen bij die eens een goed pak rammel verdienen, hoor :'D
Nu, zelf heb ik echt niet vaak een pak rammel gekregen in m'n jeugd (in tegenstelling tot m'n broertje
), ik denk ene of twee keer, maar goed, die had ik dan ook echt wel verdiend
Al werkt dus zo'n pak rammel bij Thomas totaal niet, die lacht je gewoon vierkant uit. Hij vindt het duizendmaal erger als hij z'n playstation voor een dag kwijt is (hij mag dus een tweetal uurtjes per dag voetballen op de playstation) of als hij gewoon in z'n totaliteit niet mag voetballen. Dat is vele male effectiever.
Al helpt in de meeste gevallen een time-out op de bank of een tiental minuten staan in de hoek met gezicht naar de muur ook wel. Die straffen hangen ook af van wat hij zegt of doet natuurlijk. Hoe erger hij zich misdraagt, hoe zwaarder z'n straf, die hij vaak veelal zelf moet 'uitkiezen'. Thomas weet namelijk welke straf geldt voor welk gedrag. Dus hij moet op die manier eerst erkennen en zeggen wat hij verkeerd heeft gedaan en dan zichzelf 'straffen'. Soms probeert hij er met een mildere straf vanaf te komen uiteraard, maar dan vraag ik hem om eens heel eerlijk te zijn en dan komt hij zelf met een passendere straf.
Natuurlijk, iedereen voedt op z'n eigen manier op en bij elk kind heb je een andere aanpak nodig (:
Thomas heeft dus momenteel echt die uitprobeer-periode, en hij heeft daardoor ook echt meer straf op het moment dan wat anders, gewoon omdat hij continue bezig is met onze grenzen op te zoeken, om te kijken tot hoever hij kan gaan.
Hoe geweldig lief hij kan zijn, het meest geweldige kind van de wereld in mijn ogen, zo graag zou ik hem soms ook met alle liefde achter het behangplakken en zo snel mogelijk verhuizen :'D
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”