Eigengrau schreef:
Oneens. Ik heb zo'n ongelooflijke hekel gekregen aan deze hele "een corrigerend tikje is oké"-bullshit door mijn slechte ervaringen hiermee. Je kind een duw geven zodat het op de grond valt of armen die beschermend voor zich worden gehouden wegslaan, is alleen maar een manier om het naar je te laten luisteren als je geniet van de gedachte dat je iemand in jouw greep hebt door angst. En dat is zo verschrikkelijk fout, want als ouder heb je het vertrouwen en de veiligheid van je kind in handen. Zelfs een schijnbeweging die hoogstens voor de schrik is bedoeld, is een teken van agressie en dat kun je met zo'n machtspositie echt niet maken. Je gaat me niet zeggen dat je het als geliefde oké vindt dat je partner je een "corrigerend tikje" geeft - geweld pleegt dus, hoe klein dan ook - maar voor kinderen is het natuurlijk helemaal oké. Ik ben hier misschien heel erg fel in, maar ik heb zelf al ondervonden hoe snel de situatie na zo'n corrigerend tikje kan escaleren en hoe zelfs zoiets enkel is bedoeld om de angst erin te houden. Is het dan echt zo "soft" en "voor doetjes" om een kind gewoon een straf te geven waarbij het iets leert?
Ik als kind, ben eigenlijk nog steeds bang voor mijn ouders. Ik kan hondsbrutaal zijn, totaal niet luisteren en enorm eigenwijs zijn. Maar als het moment aanbreekt dat ik een ''corrigerende tik'' (wat dus ook mijn armen waarmee ik mezelf probeer te beschermen wegslaan is) ga krijgen ben ik bang. Als zij dan voor mij staan kruip ik in een hoekje en kan ik niet meer vluchten.
En juist dan word ik nog erger. Om me niet te laten kennen, ik wil namelijk niet doen alsof ik kwetsbaar ben. Misschien si het dom dat ik dan nog ergere opmerkingen maak, maar dat is hoe ik op die momenten denk en dat denken is het gevolg van angst. Soms werd ik gewoon ook gewoon geslagen omdat ik echt te ver ben gegaan, of stevig vast gepakt dat ik vervolgens een klein huilend bolletje word. En dan te bedenken dat ik ''al'' 13 ben.
En já ik ben dus bang, heb vertrouwen in mijn ouders verloren en ja, ik besef ook dat hoe ik mij gedraag ontzettend dom is. Maar ik lijk op dat soort momenten heel hard, waardoor mijn ouders dus misschien verder denken te kunnen gaan. Alleen, de buitenkant is niet de binnenkant want alhoewel het vanbuiten niet zo lijkt, eigenlijk ben ik een verlegen gevoelig meisje dat snel gekwetst is.
Heb geprobeerd het te omschrijven en het kan er onhandig staan.
[ bericht aangepast op 6 aug 2015 - 3:15 ]
You can't start the next chapter of your life if you keep re-reading the last one.