• De stelling van deze week luidt:
    Zelfverdediging moet een verplicht vak op de middelbare school worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Deep inside, I've never felt alive

    EgoTerreo schreef:
    Ik ben het eens met deze stelling, want je hoort tegenwoordig vaak genoeg dat er weer eens iemand voor niets in elkaar getrapt wordt e.d. Het is absoluut niet verkeerd om te leren wat je in zo'n geval kan doen, gezien het soms zelfs levens kan redden. Als losstaand vak is het misschien wat overdreven, maar als je bijvoorbeeld jaarlijks een aantal lessen met gym hiermee aan de slag gaat is het zeker geen verkeerde zaak.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Niet als een apart vak, maar er wat meer aandacht aan besteden in GYM/LO kan natuurlijk geen kwaad.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Niet als een apart vak, maar er wat meer aandacht aan besteden in GYM/LO kan natuurlijk geen kwaad.


    wat was dit ookalweer

    Bijna eens? Ik denk dat het een goed plan zou zijn om leerlingen een cursus te laten doen, maar dat zou wat mij betreft het beste tijdens de sportlessen gedaan kunnen worden, in plaats van er een apart vak van proberen te maken. Daar is geen tijd of plaats voor op roosters, lijkt me. Zolang sport toch verplicht is, kunnen ze net zo goed iets nuttigs doen, in plaats van iedereen zes jaar lang voetbal en trefbal te laten spelen met zo nu en dan een koprol. :')


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    ja en nee
    ja:
    maar dan niet alleen om de leerling zichzelf te laten verdedigen maar ook om diegene discipline en respect op te brengen.
    nee:
    Cursussen zijn prima, maar als verplicht vak nemen mensen het niet serieus en kan het gewoon verkeerd gebruikt worden.


    -

    Square schreef:
    Bijna eens? Ik denk dat het een goed plan zou zijn om leerlingen een cursus te laten doen, maar dat zou wat mij betreft het beste tijdens de sportlessen gedaan kunnen worden, in plaats van er een apart vak van proberen te maken. Daar is geen tijd of plaats voor op roosters, lijkt me. Zolang sport toch verplicht is, kunnen ze net zo goed iets nuttigs doen, in plaats van iedereen zes jaar lang voetbal en trefbal te laten spelen met zo nu en dan een koprol. :')



    This!!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Square schreef:
    Bijna eens? Ik denk dat het een goed plan zou zijn om leerlingen een cursus te laten doen, maar dat zou wat mij betreft het beste tijdens de sportlessen gedaan kunnen worden, in plaats van er een apart vak van proberen te maken. Daar is geen tijd of plaats voor op roosters, lijkt me. Zolang sport toch verplicht is, kunnen ze net zo goed iets nuttigs doen, in plaats van iedereen zes jaar lang voetbal en trefbal te laten spelen met zo nu en dan een koprol. :')

    Hier ben ik het helemaal mee eens!


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Eens
    Ik groep 7 en 8 hadden we een keer in het kwartaal zelfverdediging lessen. En naast die lessen kon je je ook opgeven voor lessen prive.
    Ik denk dat het wel handig is naar ik denk ook dat er daardoor meer gevechten zullen ontstaan
    Dus..


    you said "plese don't ever change" but you don't like me they way i am

    EgoTerreo schreef:
    Ik ben het eens met deze stelling, want je hoort tegenwoordig vaak genoeg dat er weer eens iemand voor niets in elkaar getrapt wordt e.d. Het is absoluut niet verkeerd om te leren wat je in zo'n geval kan doen, gezien het soms zelfs levens kan redden. Als losstaand vak is het misschien wat overdreven, maar als je bijvoorbeeld jaarlijks een aantal lessen met gym hiermee aan de slag gaat is het zeker geen verkeerde zaak.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ameliorate schreef:
    Ehm, ik denk oneens.
    Het is belangrijk dat je jezelf leert verdedigen, maar om er nou een heel vak van te maken. Ik denk dat dat een beetje overdreven is. Ik heb het wel eens een paar keer met gym gehad, maar in dat geval is het een onderdeel van gym en geen losstaand vak.

    Dit. Moet vind ik een eigen keuze blijven als je je wilt trainen in welke sport dan ook.
    Mensen die geen sportieve aanleg hebben zouden hier trouwens zwaar tegen op kijken.

    Het zou misschien wel goed zijn als scholen een paar lessen aanbieden die je dan na de schooluren kan volgen als je dat zelf wilt.


    effort never betrays you

    Square schreef:
    Bijna eens? Ik denk dat het een goed plan zou zijn om leerlingen een cursus te laten doen, maar dat zou wat mij betreft het beste tijdens de sportlessen gedaan kunnen worden, in plaats van er een apart vak van proberen te maken. Daar is geen tijd of plaats voor op roosters, lijkt me. Zolang sport toch verplicht is, kunnen ze net zo goed iets nuttigs doen, in plaats van iedereen zes jaar lang voetbal en trefbal te laten spelen met zo nu en dan een koprol. :')


    Inderdaad, softbal zal mijn leven niet redden. Ik ben blij dat ik niet dood ben gegaan van verveling tijdens dat spel.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Eens! Dan hoef je tenminste niet zo'n aparte peperdure cursus te betalen.
    Kinderen leren zichzelf ook beter te verdedigen. Dit is beter tegen aanranders en pesters. Kinderen zullen minder pesten, omdat de pestkoppen dan weten dat de slachtoffers zich zullen verdedigen tot het eind.


    I know that this is my fault, i should have been more careful.

    Hadden we deze niet eens eerder gehad of heb ik het mis?


    You dare to gaze upon me?

    Als vak hoeft ook niet vind ik, maar wel dat scholen sessies voorzien om hun leerlingen hierin op te leiden. Eigenlijk dacht ik eerst dat het ging om assertief zijn, dus niet fysieke zelfverdediging. Maar er mag bij beide meer aandacht aan worden besteed op scholen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Aandacht aan besteden (tijdens GYM/LO of als vrijblijvend vak) mag van mij zeker, maar dan moet het ook goed gegeven worden. Wij hadden altijd een paar uur zelfverdediging tijdens LO per jaar (veel te weinig overigens, je was het her jaar erop alweer vergeten), maar de technieken die we aangeleerd kregen, waren om te beginnen niet goed als basis (wel een paar meer gevorderde technieken, maar we hadden dus geen basis). Bovendien werden ze ook compleet verkeerd gegeven. Ik kende iemand die het al jaren als hobby deed en omdat ik die technieken vaak erg moeilijk vond, heb ik hem vaak gevraagd even thuis te oefenen, voor de test. Iedere keer opnieuw gaf hij wel aan wat we verkeerd geleerd hebben ("als je zo slaat of die persoon zo vastneemt en hij vecht hard genoeg terug, breek je je duim", bijvoorbeeld).
    Dus ja, ik vind dat er een basis gegeven mag worden, graag zelfs, maar dan wel door mensen die er iets van kennen.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen