• Welke schrijvers en boeken hebben jullie als schrijver zowat beïnvloed? Wie heeft jullie leren schrijven? (:
    En hoe/waarom?
    Lijkt me interessant om het een keertje over te hebben. (:
    Als dat allemaal eens wordt samengeraapt kan dat een grote tip of hulp zijn voor andere quizletters ook.

    Persoonlijk heb ik heel wat geleerd/opgestoken van Peter Verhelst.
    Vooral van mémoires van een luipaard.
    Hij schrijft heel visueel, plastisch en zintuigelijk, en weet zo gevoelens, sfeer en zintuigelijk effect prima bij lezers op te wekken.
    Ook voor wie echt erotiek wilt leren schrijven op niveau is hij aan te raden. Wel niet veel over te vinden in de google - books versie denk ik. Wie echt geïnteresseerd zou zijn moet maar PB'en, ik heb enkele boeken van hem thuis - dus ik kan eventueel wel wat extra fragmenten geven. (:

    Kleine dagen van Bernard Dewulf vond ik ook een heel verrijkend boek.
    Hij weet het dagelijkse heel mooi te schetsen en is goed in het weergeven van mooie scènes, gevoelens en taferelen.(De mooiste zijn dus ook wel van de google - books) versie weggelaten

    En Karakter van Ferdinand Borderwijk was ook gewoon bijstergoed geschreven/weergeven.

    [ bericht aangepast op 1 jan 2015 - 22:07 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat ik meer beïnvloed ben door 'amateurschrijvers' dan door bekende namen. Ik zou kunnen zeggen dat Mark Haddon me heeft beïnvloed, maar eigenlijk vond ik de manier waarop hij The Curious Incident of the Dog in the Night-Time had geschreven heel leuk, dus begon ik daarmee te experimenteren. Ook Paulien Cornelisse vind ik geweldig schrijven, zelfs al zijn haar boeken geen romans, maar ook van haar heb ik maar twee boeken één of twee keer gelezen, dus dat waren meer toevallige incidenten dan het equivalent van een literaire messias die mijn hele manier van woorden bij elkaar plakken heeft gevormd.

    Qua mensen die sowieso een groot aandeel hebben gehad, zijn dat waarschijnlijk Inge en een paar schrijvers op AO3, want in de afgelopen jaren heb ik meer fanfiction gelezen dan werkelijke boeken. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat ik meer beïnvloed ben door 'amateurschrijvers' dan door bekende namen. Ik zou kunnen zeggen dat Mark Haddon me heeft beïnvloed, maar eigenlijk vond ik de manier waarop hij The Curious Incident of the Dog in the Night-Time had geschreven heel leuk, dus begon ik daarmee te experimenteren. Ook Paulien Cornelisse vind ik geweldig schrijven, zelfs al zijn haar boeken geen romans, maar ook van haar heb ik maar twee boeken één of twee keer gelezen, dus dat waren meer toevallige incidenten dan het equivalent van een literaire messias die mijn hele manier van woorden bij elkaar plakken heeft gevormd.

    Qua mensen die sowieso een groot aandeel hebben gehad, zijn dat waarschijnlijk Inge en een paar schrijvers op AO3, want in de afgelopen jaren heb ik meer fanfiction gelezen dan werkelijke boeken. :x


    The Curious Incident of the Dog in the Night-time is geweldig


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Stephen Fry: Je hoeft alleen maar naar mijn naam te kijken om dat te zien. Hij is een comedian, schrijver, acteur, ... Hij doet heel veel verschillende dingen. Over het algemeen is hij echt een heel indrukwekkende persoon en hij heeft op mij zowel op mijn persoonlijkheid als op mijn schrijfstijl een invloed gehad. Ik vind echt dat ik nooit zo 'goed' had kunnen zijn als ik hem nooit had gekend. Ik heb heel veel van zijn boeken en documentaires gezien en ik heb verschillende debatten beginnen volgen. Ik weet over heel zware onderwerpen heel veel informatie en ik ben veel socialer geworden.

    Soms schrijf ik bij mijn verhalen een verborgen berichtje met iets van 'to him who shall never perish from my mind' of iets soortgelijks en dat is mijn manier van een bedankje te schrijven! :) Ik denk niet dat ik nu zo hard zo doorzetten voor mijn dromen als ik hem niet kende.


    What would Emma do?

    Mijn tante heeft zelf een aantal boeken uitgegeven en dat interesseerde mij altijd wel, waardoor ik kleine verhaaltjes ging schrijven. Door Quizlet ben ik echter dingen gaan leren en ben ik gegroeid.
    Dus eigenlijk niet echt een bekende schrijver, zoals meeste mensen hebben. c:

    Door veel schrijvers denk ik, maar door JK Rowling en CS Lewis ben ik begonnen met schrijven dus daar heb ik denk ik alles aan te danken.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Vroeger ging ik altijd met mijn broer acjter het bureau zitten en gingen we in een van die grote mappen een boek schrijfen dan schreef hij over een jongen die in een pit viel en ik over een meisje dat een vlinder werd, die verhalen waren voor mijn leeftijd (dat was 6 ofzo en me broer 8) wel interessant maar na een bladzijde hadden we allebij ineens treknin ijs ofzo en belande het achter in mijn kamer.dat een paar keer en uiteindelijk besloot ik dat ik te weinig concentratie op kon brengen en veel liefer druk dee. Toen ik twilight las vorig jaar wist k dat ik een boek uit wou geven en datbhet net zo goed moest worden .ik heb niet echt leren schrijfen maar als ik iets wil dan kan ik jet mischien uitstellen maar uuiteindelijk doe ik het wel omdat kk iritant eigenwijs ben.ik heb jaren geleden gezecht dat ik mode ontwerpster word en ik wordt het echt.dus binnen drie jaar verscheint een boek van mij en als ik klaar ben met school en dan nog even en dan heb ik een merk zo bekend als chanel.

    Een gedeelte van dit bericht was een beetje of-topic sorry daarvoor en ik hoop dat je niet in slaap bent gevalle tijdens dit bericht xD

    Stephen King.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Geen een in het speciaal, denk ik. Het boek (of meerderen) die ik op dat moment lees, geven mij inspiratie.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Morgan Matson. Haar boeken zijn niet super spannend, maar ergens wel of zo. Idk maar ze schrijft gewoon heel leuk en ik vind haar boeken en personages heel leuk, dus probeer ik ook 'leuk' te schrijven.
    En natuurlijk pik ik bij andere boeken ook dingen op. Ik moest laatst een niveau 5-boek lezen voor school, met van die lange en moeilijke zinnen en zo, en dan merk ik aan mezelf dat ik dat ook probeer te doen bij het schrijven aan mijn eigen verhaal. Ik neem dus van verschillende boeken/schrijvers dingen op :P

    Ik denk dat ik vooral door J.K. Rowling ben begonnen met schrijven, omdat ik toen ik Harry Potter voor het eerst las toen ik een jaar of zeven/acht was, heel graag zelf boeken wilde gaan schrijven. (Hoewel het toen jarenlang nooit gelukt is om iets te schrijven dat meer dan een paar bladzijden lang was.)
    Tegenwoordig word ik denk ik wel beïnvloed door John Green, aangezien ik ontzettend veel van zijn humor en zijn schrijfstijl hou. En ik denk dat ik de laatste tijd misschien ook wel ben beïnvloed door de boeken die ik van Arjen Lubach heb gelezen.
    Daarnaast denk ik eigenlijk dat ik ook wel beïnvloed ben door andere Quizletschrijvers, maar dan vooral als het om fanfics gaat. Het is niet zo dat ik ideeën kopieer of wat dan ook, maar ik denk meer dat er wel eens bepaalde manieren om bepaalde dingen te beschrijven zijn geweest die ik onbewust heb overgenomen.

    [ bericht aangepast op 31 jan 2015 - 13:01 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Eigelijk ben ik niet echt geinspireerd geweest door schrijvers. Ik heb wel bewondering voor bepaalde schrijvers zoals Virginia Andrews, Jules Vernes en Victor Hugo maar of ik geinspireerd ben is weer wat anders. Ik heb meer geleerd van mijn eigen 'expirimenten' en mijn omgeving dan van andermans boeken, hoe goed ze ook zijn.
    Ik zou eigelijk ook niet weten wat me tot het schrijven heeft geleid, waarschijnlijk doordat mensen zijde dat ik het niet kon (dyslectie) en ik hen het tegendeel wilde bewijzen. Natuurlijk zit ik nog altijd in een leerproces maar ik geloof ook dat een mens nooit stopt met leren dus ik neem aan dat mijn beste verhaal het laatste verhaal is dat ik ooit zal schrijven.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Ik word geïnspireerd door elk boek wat ik lees. Bij elke schrijver heb ik iets wat ik fantastisch vind en iets wat ik minder vind. Ik weet niet zeker of mijn schrijven is gevormd door andere schrijfstijlen. Maar ik merk wel nu ik veel fanfictions lees (Engelse fanfics) die meestal in hij/zij zijn geschreven ik het in sommige gevallen ook fijner vind om in hij/zij te schrijven, terwijl ik voorheen fijner vond om in de "ik" vorm te schrijven.


    Alleen maar tranen van geluk

    Alles dat ik lees laat sporen na. Of het blijft hangen, is wat anders. Het kan me zowel in het goede en in het slechte beïnvloeden, doordat ik te weten kom wat ik wil schrijven en wat ik vooral niet wil dat ik bij de lezer nalaat. Neil Gaiman is mijn nummer één. Hij weet zijn genre te overschrijven, maar altijd kronkelpaadjes te maken binnen en buiten de lijntjes. De songteksten van zijn vrouw Amanda Palmer vind ik ook geweldig.


    Searching heavens for another earth

    Ik ben niet heel erg beïnvloed door bepaalde schrijvers, maar nu denk ik weer meer na over onderwerpen. Vooral door John Irving ben ik heel veel waarde gaan hechten aan het achtergrond verhaal van iemand en hoe belangrijk het is een personage te begrijpen zonder voorspelbaar te maken. Patrick Ness heeft me het belang van plottwists geleerd, want dan weet je nooit wat er gaat volgen en in zijn boeken komt dat naar boven. Maar ook het proberen om een nieuwe invalshoek te geven aan een bepaald onderwerp.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman