Starlord schreef:
Ik heb echt altijd dat mijn lezers zich afvragen of iets wel realistisch is, of of het wel kan, terwijl dat dan een stukje verder in het verhaal helemaal uitgelegd zal worden en dan ben ik bang dat mensen hierom op dat eerdere moment dan afhaken. Ik heb dat nu dus ook bij mijn SOTY verhaal en ik heb het maar uitgelegd bovenaan het hoofdstuk wat ik zojuist online heb gezet, maar ik vroeg mij toch wel af of anderen dat ook hebben en hoe zij hiermee omgaan.
Hm, nee, dat is niet echt iets wat ik herken, maar 90% van mijn verhalen zijn dan ook Harry Potter fanfic, dus daar hebben mensen niet zo heel veel moeite met realisme, haha. Ik denk dat je, zoals Natascha zegt, over het algemeen het beste gewoon koppig door kunt gaan. Als je een goede uitleg hebt, is er niets mis mee dat je lezers zich even afvragen hoe iets mogelijk is. ^^
Aan de andere kant is er wel een onderscheid tussen dingen die het verhaal interessant maken omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe iets is gebeurd, en dingen die het verhaal verwarrend maken omdat ze niet goed te volgen zijn zonder de benodigde achtergrondkennis. Dat eerste is goed, maar dat tweede kan inderdaad storend zijn voor lezers. Als dat het geval lijkt, kun je misschien toch beter proberen (een deel van) de uitleg iets eerder of anders in je verhaal te verwerken.
Wat voor dingen vinden jouw lezers onrealistisch? Vaardigheden of kennis van je hoofdpersoon, de manier waarop iets geregeld is in de wereld waarin je schrijft, nog iets heel anders?
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan