• In dit topic kunnen de kandidaten elkaar motiveren en tips geven tijdens het schrijven.

    Toegestaan:
    • Offtopic praten over de wedstrijd
    • Tips geven over elkaars creatie
    • Het motiveren van andere schrijvers
    • Het organiseren van kleine competities onderling om aan het aantal woorden te geraken

    Niet toegestaan:
    • Het promoten van niet deelnemende stories
    • Iemand zijn werk afkraken
    • Negatieve en uitdagende posts posten
    • Enkel 'Mijn topics' plaatsen, gelieve je reactie nuttig te houden.
    • Praten over de andere genres
    • Een nieuw topic openen indien deze vol is.

    De crew houdt dit topic niet bij, dus gelieve belangrijke vragen nog altijd aan ons door te spelen. Gelieve een bericht naar één van de crewleden die zich bezighouden met SOTY te sturen indien het topic vol is.

    Veel succes!


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oh wat vervelend zeg, Donar. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel hoor dat ik teveel schrijf, maar alleen van mensen die dicht bij me staan en die dan minder aandacht krijgen. Maar dat je het teveel in de spotlight zet, moet je toch lekker zelf weten?


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    Oh wat vervelend zeg, Donar. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel hoor dat ik teveel schrijf, maar alleen van mensen die dicht bij me staan en die dan minder aandacht krijgen. Maar dat je het teveel in de spotlight zet, moet je toch lekker zelf weten?


    rl krijg ik gelukkig heel veel steun, die weten dat ik uit volle macht naar een uitgave werk. maar idd het was hier op q.

    iedereen bedankt voor de support, stelt me enorm gerust.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Donar schreef:
    (...)

    rl krijg ik gelukkig heel veel steun, die weten dat ik uit volle macht naar een uitgave werk. maar idd het was hier op q.

    iedereen bedankt voor de support, stelt me enorm gerust.

    Oh, hier op Q zou ik er helemaal schijt aan hebben, haha. 8D
    Ik denk dat velen gewoon jaloers zijn dat zij niet zoveel inspiratie of tijd hebben. Erg kinderachtig dat ze er dan zo mee omgaan.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Dat is inderdaad heel vervelend zeg! ): Ik vind het juist leuk dat je zoveel schrijft, kan ik sneller een nieuw deel lezen ;)
    Trek het je niet aan!


    What would Emma do?

    Een MT berichtje.. cx
    Ik heb besloten ook maar een poging te doen om mee te doen aan de SOTY dit jaar, vorig jaar ging het mis door gebrek aan inspiratie omdat ik nogal in de knoop zat met mezelf :l
    Hoop dat het me nu wel lukt! Heb ook al een idee in mijn hoofd en ben nu bezig met mijn cover ;D


    Little do you know

    Ik heb een vraagje voor alle deelnemers aan STOY: Hoe beginnen jullie met het schrijven van een verhaal?
    Misschien kan ik dat gebruiken, om een volledige story te schrijven.

    Met een proloog. Dat kan aan het begin van het verhaal plaatsvinden, jaren ervoor, zelfs erna of tijdens. Het is maar net wat je spannend en leuk vind om te schrijven. ;3


    Your make-up is terrible

    Phraese schreef:
    Ik heb een vraagje voor alle deelnemers aan STOY: Hoe beginnen jullie met het schrijven van een verhaal?
    Misschien kan ik dat gebruiken, om een volledige story te schrijven.


    Schrijf voor jezelf het hele plot uit, zo heb je altijd een rode lijn, zodat als je even geen inspiratie hebt je gewoon die lijn kan volgen


    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.” ~ Albert Einstein

    Ik bedenk altijd een paar gebeurtenissen, die ik puntsgewijs opschrijf. Deze vul ik gaande weg aan, in chronologische volgorde zoals ik het wil hebben. Meestal heb ik dat al na een paar hoofdstukken niet meer nodig, maar het is fijn om te weten waar je naartoe schrijft, vind ik.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Bij mij is het wisselend hoe ik begin, het hangt er vanaf hoe het idee in mijn hoofd is gekomen en of het er al goed in zit of niet. Mijn vorige inzending voor SOTY heb ik niet bijster goed voorbereid en ik ben eigenlijk gewoon begonnen met schrijven. Tussendoor heb ik kort in heel grove lijnen het plot uitgestippeld, maar uiteindelijk heb ik een heel groot deel daarvan geschrapt omdat het gewoon niet geloofwaardig zou zijn en omdat het me teveel tijd zou kosten.
    Het uitschrijven van een plot is heel handig, omdat je een beetje richting kan geven aan je verhaal en je er zo voor kunt zorgen dat je niet te ver afdwaalt van het einde dat je in je hoofd hebt, maar je moet er niet te hard aan vasthouden. Ik merk zelf dat je schrijfstijl in een jaar grote sprongen kan maken en dat je soms iets helemaal anders wil gaan doen dan je van tevoren in gedachten had, omdat je denkt dat het beter zou kunnen passen, dan moet je dat ook gewoon doen. Dat overzicht is een richtlijn, geen verplichting, bovendien ben jij de schrijver en mag jij alles beslissen.

    Ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd om het verhaal in drie stukken of 'akten' te verdelen, net zoals dat vaak gebeurt in een toneelstuk. Op die manier heb ik voor mezelf drie kleine stukjes gecreëerd die samen een duidelijke opbouw vormen (akte 1 is de inleiding, deze varieert in lengte per verhaal, akte 2 is de actie en de opbouw tot de climax en akte 3 is de ontknoping). Op die manier kan je voor jezelf een beetje een idee schetsen van hoever je kunt gaan met bepaalde extra lijnen, omdat je in de inleiding nog niet kunt gaan beginnen met een eindeloze rij heftige gebeurtenissen.
    Daarnaast heb ik op deze manier kleinere doelen om naartoe te werken en houd ik het makkelijker vol. Het geeft best wel voldoening om te kunnen zeggen dat je een derde achter de rug hebt ^^

    Maar ja, dit is mijn manier. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand anders hier absoluut niet mee kan werken. (Sommige mensen schrijven een overzicht van wat er per hoofdstuk moet gebeuren voor ze überhaupt een woord op het papier zetten, dat kan ik dus echt niet volhouden, dan is de spanning er voor mij vanaf en heb ik er geen zin meer in. Als ik het begin en het einde weet, en één heel dunne rode lijn heb om me aan vast te houden heb ik genoeg om mee te beginnen.) Sommige mensen vinden mijn 'harde grenzen' tussen de akten niet fijn, of amateuristisch klinken, maar voor mij werkt het om te schrijven.

    De conclusie van dit verhaal: probeer gewoon heel veel dingen uit en kijk wat voor jou het prettigst is, hoewel dit meer gericht is op jouw schrijverstoekomst dan op de inzending voor je SOTY. Maar bedenk: alle begin is moeilijk. Het eerste hoofdstuk is voor de lezer vaak een indicatie of het verhaal wel interessant/mooi genoeg is (zeker hier op Q, waar je toch sneller geneigd bent om het verhaal gewoon weg te klikken), als je eerste zin mensen aanspreekt zullen ze het sneller uitlezen. Dat klinkt heel erg melodramatisch - en dat is het ook, dus trek je er niet teveel van aan. Een verhaal wordt niet gemaakt of gebroken door de lezers, je schrijft in eerste instantie voor jezelf, toch?
    Zodra je een idee hebt, werk je het uit en begin je gewoon. Laat het lezen aan vriendinnen of gewoon hier op Q door één van ons (ik durf te wedden dat bijna iedereen wel wil helpen ^^) en laat het eventueel een paar dagen staan voor je het activeert, zodat je het nog een keer door kunt lezen en misschien wat fouten tegenkomt. Ik deed er bijna een week over voor ik helemaal tevreden was met mijn inleiding en proloog.

    Nu sluit ik dit af, want het is veel te lang geworden :') Heel veel succes met schrijven!


    For those I love, I will sacrifice

    Bedankt voor jullie feedback met deze tips gaat het me vast lukken :)

    Hmmm ik plaats hier maar eens een mijn topics berichtje.


    Happy Birthday my Potter!

    Dus, mensen, hoe staat het met jullie verhalen? Hebben jullie personages nog rare dingen gedaan de laatste tijd? Zijn er dingen waar jullie tegen aanlopen die jullie in de groep willen gooien? *O*


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb echt altijd dat mijn lezers zich afvragen of iets wel realistisch is, of of het wel kan, terwijl dat dan een stukje verder in het verhaal helemaal uitgelegd zal worden en dan ben ik bang dat mensen hierom op dat eerdere moment dan afhaken. Ik heb dat nu dus ook bij mijn SOTY verhaal en ik heb het maar uitgelegd bovenaan het hoofdstuk wat ik zojuist online heb gezet, maar ik vroeg mij toch wel af of anderen dat ook hebben en hoe zij hiermee omgaan.


    Happy Birthday my Potter!

    Starlord schreef:
    Ik heb echt altijd dat mijn lezers zich afvragen of iets wel realistisch is, of of het wel kan, terwijl dat dan een stukje verder in het verhaal helemaal uitgelegd zal worden en dan ben ik bang dat mensen hierom op dat eerdere moment dan afhaken. Ik heb dat nu dus ook bij mijn SOTY verhaal en ik heb het maar uitgelegd bovenaan het hoofdstuk wat ik zojuist online heb gezet, maar ik vroeg mij toch wel af of anderen dat ook hebben en hoe zij hiermee omgaan.

    Ik moet de laatste twee hoofdstukken nog lezen, maar kwam nog niet echt onrealistische dingen tegen volgens mij.
    Anyway, ik heb dat ook wel eens, maar dan stuur ik gewoon een berichtje terug dat dat in de toekomst nog wel duidelijk zal worden. Je moet ook niet alles zomaar verklappen, vind ik. 8D


    Every villain is a hero in his own mind.