• De Mary Sue's zijn de zogenaamde 'perfecte' personages. Ik zie echt super veel in RPG's en rollenverdelingtopics staan: 'Geen Mary Sue's'
    Maar dan, bedenk dit: wanneer is een personage een Mary Sue? Mijn Mary Sue is een personage die een karakter heeft zoals ik haar wil laten zijn en die er uit ziet zoals ik het aantrekkelijk vind, maar dat wil toch niet zeggen dat iemand anders dat vind? Misschien vind iemand anders haar zo vet lelijk, terwijl ik hen Mary Sue absoluut niet te pruimen vind.
    Dus nu is mijn vraag, wanneer vinden jullie iemand nou een Mary Sue? Of vinden jullie een Mary Sue meer een weerspiegeling van een mening?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb me ook altijd afgevraagd wanneer nu net iets een Mary Sue is. :')


    Take me to wonderland

    Ik vind het vooral humoristisch dat sommige RPG's waarin zoiets staat zelf zowat Mary Sue's zijn in RPG-land (read: bad plot, the same old crap over and over again).


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik denk dat dat eerder personages zijn die alles kunnen, met iedereen bevriend zijn, en in elk opzicht -qua karakter- perfect zijn, zonder ook maar één negatief/menselijk/realistisch kantje.

    [ bericht aangepast op 14 april 2013 - 19:39 ]


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    In feite is een Mary Sue/Gary Stu iemand die geen slechte karaktertrekken heeft, iedereen vind hem of haar leuk en er is niets wat hij of zij ooit slecht doet. Hij of zij is onoverwinnelijk, is altijd de meest geweldige enzovoort.

    Ik denk dat het nogal moeilijk is om zo iemand te maken, aangezien je tegenspelers hebt. In een verhaal dat je alleen speelt zou je nog een Mary Sue kunnen maken, maar met tegenspelers... I don't know.



    I just totally agree with this. Okay, ja, ik ben niet zo aan Twilight maar ik vind het... onrechtvaardig hoe mensen er zo op reageren. I just think the movies are shit. :x

    Ik had eens een gast aangemaakt en het was een tijdje geleden dat ik een vriendelijk mannelijk personage speelde... Maak ik dus die aanmelding, heeft hij goeie humor, veel vrienden en stuff, maar er staat uitdrukkelijk bij dat hij slechte karaktertrekken heeft en dat hij verre van perfect is. Komt die topicowner af van 'Sorry, maar ik vind hem toch iets te Gary Stu.'
    I could really shoot that person at that moment.

    Tja, dit is wat ik [en Cassie] erover denken. (:

    [ bericht aangepast op 14 april 2013 - 19:45 ]


    help

    Tamino schreef:
    Ik denk dat dat eerder personages zijn die alles kunnen, met iedereen bevriend zijn, en in elk opzicht -qua karakter- perfect zijn, zonder ook maar één negatief/menselijk/realistisch kantje.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Tamino schreef:
    Ik denk dat dat eerder personages zijn die alles kunnen, met iedereen bevriend zijn, en in elk opzicht -qua karakter- perfect zijn, zonder ook maar één negatief/menselijk/realistisch kantje.


    High-five Evelien! :D


    help

    Ik vind een personage een Mary Sue als bijna alles goed is en alles meezit, of iets in die richting.
    Bijvoorbeeld:

    - Hij/zij is slecht in sport, maar rent elke ochtend een uur lang.
    - Hij/zij altijd jaloers, behalve bij vrienden, familie en *plaats situatie*
    - Hij/zij is een b*tch, maar aardig tegen vrienden.
    - Hij/zij is in een gevecht en dreigt te verliezen. Hey, kijk een wapen ligt plotseling op te grond op het juiste moment!
    - Populair en erg aardig
    - Honderd verschillende hobby's en er ook nog goed in zijn!

    [ bericht aangepast op 14 april 2013 - 19:50 ]


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Tamino schreef:
    Ik denk dat dat eerder personages zijn die alles kunnen, met iedereen bevriend zijn, en in elk opzicht -qua karakter- perfect zijn, zonder ook maar één negatief/menselijk/realistisch kantje.


    Do what people say you can't.

    Senzafine schreef:
    Ik vind een personage een Mary Sue als bijna alles goed is en alles meezit, of iets in die richting.
    Bijvoorbeeld:
    - Hij/zij is slecht in sport, maar rent elke ochtend een uur lang.
    - Hij/zij altijd jaloers, behalve bij vrienden, familie en *plaats situatie*
    - Hij/zij is een b*tch, maar aardig tegen vrienden.
    - Hij/zij is in een gevecht en dreigt te verlezen. Hey, kijk een wapen ligt plotseling op te grond op het juiste moment!
    - Populair en erg aardig
    - Honderd verschillende hobby's en er ook nog goed in zijn!


    Dat is gewoon een beetje idealisme in een verhaal, denk ik. :')

    Mijn mening over heel dat gedoe is denk ik gewoon dat idealisme en Mary Sue/Gary Stu door elkaar worden gehaald. Zo komt het toch op mij over.


    help

    Mary Sues herken ik aan een aantal kenmerken:

    - Een uiterlijk dat door vrijwel iedereen als bloedmooi beschouwd wordt, met één of twee acceptabele flaws zoals een litteken op de wang (wat mysterieus!) of een afwijkende lengte (vaak klein).
    - Sociaal wenselijk gedrag, maar draagt een 'masker'. Als ze alleen is, verandert ze opeens in een hoopje ellende. Variatie: is gemeen tegen alles en iedereen, omdat ze niemand vertrouwt. Hier heeft ze persoonlijke redenen voor die niemand weet.
    - Is goed in alles waar de schrijver ook goed in wil zijn (dansen, zingen, schilderen, gitaar spelen, hardlopen, dichten etc)
    - Heeft een ogenschijnlijk perfect leven, maar draagt een geheim mee (mishandeling, auto-ongeluk, ziekte, iets waardoor je medelijden met haar krijgt).
    - Ze is intelligent.
    - Jongens zijn op haar verliefd, maar dat heeft ze niet door.

    Kort gezegd: een personage dat je wel aardig moét vinden en waar je in het echt in de meeste gevallen stikjaloers op zou zijn. Tenminste, zo zie ik het :].


    i put the fun in funeral

    Audacity schreef:
    Mary Sues herken ik aan een aantal kenmerken:

    - Een uiterlijk dat door vrijwel iedereen als bloedmooi beschouwd wordt, met één of twee acceptabele flaws zoals een litteken op de wang (wat mysterieus!) of een afwijkende lengte (vaak klein).
    - Sociaal wenselijk gedrag, maar draagt een 'masker'. Als ze alleen is, verandert ze opeens in een hoopje ellende. Variatie: is gemeen tegen alles en iedereen, omdat ze niemand vertrouwt. Hier heeft ze persoonlijke redenen voor die niemand weet.
    - Is goed in alles waar de schrijver ook goed in wil zijn (dansen, zingen, schilderen, gitaar spelen, hardlopen, dichten etc)
    - Heeft een ogenschijnlijk perfect leven, maar draagt een geheim mee (mishandeling, auto-ongeluk, ziekte, iets waardoor je medelijden met haar krijgt).
    - Ze is intelligent.
    - Jongens zijn op haar verliefd, maar dat heeft ze niet door.

    Kort gezegd: een personage dat je wel aardig moét vinden en waar je in het echt in de meeste gevallen stikjaloers op zou zijn. Tenminste, zo zie ik het :].

    Hier ben ik het heel erg mee eens. Ook hebben Mary Sues vaak heel 'exotische' namen die ik niet uit kan staan. x)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Audacity schreef:
    Mary Sues herken ik aan een aantal kenmerken:

    - Een uiterlijk dat door vrijwel iedereen als bloedmooi beschouwd wordt, met één of twee acceptabele flaws zoals een litteken op de wang (wat mysterieus!) of een afwijkende lengte (vaak klein).
    - Sociaal wenselijk gedrag, maar draagt een 'masker'. Als ze alleen is, verandert ze opeens in een hoopje ellende. Variatie: is gemeen tegen alles en iedereen, omdat ze niemand vertrouwt. Hier heeft ze persoonlijke redenen voor die niemand weet.
    - Is goed in alles waar de schrijver ook goed in wil zijn (dansen, zingen, schilderen, gitaar spelen, hardlopen, dichten etc)
    - Heeft een ogenschijnlijk perfect leven, maar draagt een geheim mee (mishandeling, auto-ongeluk, ziekte, iets waardoor je medelijden met haar krijgt).
    - Ze is intelligent.
    - Jongens zijn op haar verliefd, maar dat heeft ze niet door.

    Kort gezegd: een personage dat je wel aardig moét vinden en waar je in het echt in de meeste gevallen stikjaloers op zou zijn. Tenminste, zo zie ik het :].


    Whoops. Moet ik mij RPG-personages serieus aanpassen, de volgende keer.
    Btw, heeft niet iedereen al eens een karakter gehad die met een van die eigenschappen rondliep?


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Aestas schreef:
    (...)

    Whoops. Moet ik mij RPG-personages serieus aanpassen, de volgende keer.
    Btw, heeft niet iedereen al eens een karakter gehad die met een van die eigenschappen rondliep?

    Tuurlijk wel. Ik geloof dat iedere schrijver/RP'er wel eens een Mary Sue gecreëerd heeft, of ze het nou willen toegeven of niet. :'D
    Maar goed, dat iedereen ze maakt betekent nog niet dat mensen er niet van met hun ogen gaan rollen.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Mary Sue heeft meerdere betekenissen. Inderdaad het alom bekende 'perfecte' personage. Wat ook veelal standaard is, is dat het personage het zelf niet eens in de gaten heeft dat zij perfect is. Dat iedereen met haar bevriend wilt zijn. Dat iedereen haar knap vind / verliefd op haar is. Geen enkele zwakke/slechte eigenschap, of dan wel een zwakke/slechte eigenschap heeft, maar die haar dan ook nog eens siert. Het meeste is alwel gezegd hierover door m'n voorgangers.

    Wat eveneens een Mary Sue is, is iemand die de 'betere' versie is van de schrijver(ster) zelf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld dat de schrijfster haar eigen naam of een variant daarop aan haar hoofdpersonage geeft. Dezelfde looks en eigenschappen als de schrijfster heeft, maar dan veel 'perfecter'. In dat opzicht spreek je ook van een Mary Sue. Alleen ben ik van mening dat iedere schrijver(ster) wel iets van zichzelf in zijn/haar personages stopt, wat er dus voor zorgt dat in dat opzicht ieder personage wel een beetje een Mary Sue gehalte heeft. Het verschilt alleen in de hoeveelheid Mary Sue-gehalte (als dat al een woord is :'D) wat een schrijver(ster) in zijn/haar personage stopt.

    Feitelijk zijn de 'echte' Mary sue's an Gary Stu's in mijn opinie erg oppervlakkig, zonder echte diepte te hebben. Ze lijken te bestaan uit verschillende lagen, maar deze komen allemaal terug uit op het 'perfect' zijn. Zelfs wanneer het niet de bedoeling is van de schrijver(ster) kan een personage onbewust uitdraaien als een Mary Sue, of toch een beetje. Op de eerste plaats omdat we dus bewust en onbewust iets van onszelf in onze personages stoppen.
    Test om te zien of je personage een Mary Sue is of niet. Al is het in mijn opinie veel ingewikkelder om te zeggen wanneer een personage nu een Mary Sue is of niet, maar de test is leuk om te doen en geeft je wat inzichten over je personage (:

    In een verhaal erger ik me dood aan de 'echte' Mary Sue's. In RPG's... Bwugh, daarin trek ik het me niet zoveel aan, aangezien ik dat ook niet voor serieus neem en het meer als ontspanning zie ^_^

    [ bericht aangepast op 15 april 2013 - 0:22 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Tamino schreef:
    Ik denk dat dat eerder personages zijn die alles kunnen, met iedereen bevriend zijn, en in elk opzicht -qua karakter- perfect zijn, zonder ook maar één negatief/menselijk/realistisch kantje.


    Audacity schreef:
    Mary Sues herken ik aan een aantal kenmerken:

    - Een uiterlijk dat door vrijwel iedereen als bloedmooi beschouwd wordt, met één of twee acceptabele flaws zoals een litteken op de wang (wat mysterieus!) of een afwijkende lengte (vaak klein).
    - Sociaal wenselijk gedrag, maar draagt een 'masker'. Als ze alleen is, verandert ze opeens in een hoopje ellende. Variatie: is gemeen tegen alles en iedereen, omdat ze niemand vertrouwt. Hier heeft ze persoonlijke redenen voor die niemand weet.
    - Is goed in alles waar de schrijver ook goed in wil zijn (dansen, zingen, schilderen, gitaar spelen, hardlopen, dichten etc)
    - Heeft een ogenschijnlijk perfect leven, maar draagt een geheim mee (mishandeling, auto-ongeluk, ziekte, iets waardoor je medelijden met haar krijgt).
    - Ze is intelligent.
    - Jongens zijn op haar verliefd, maar dat heeft ze niet door.

    Kort gezegd: een personage dat je wel aardig moét vinden en waar je in het echt in de meeste gevallen stikjaloers op zou zijn. Tenminste, zo zie ik het :].[/quote


    To the stars who listen — and the dreams that are answered