• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, en Ringwraith de volgende daarna, neem ik nu een keer het stokje over! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat Marjanne bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: wordt nog afgesproken, waarschijnlijk begin september!
    Deze duurt drie dagen. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: t.b.d.
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: t.b.d.
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Ekko - Lieke
    Porphyrogenitos - Belle
    Taire - Anne
    Ringwraith - Natascha
    Caverna - Marjanne
    Necessity - Marrit
    Slughorn - Danique

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 29 aug 2025 - 12:24 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Slughorn schreef:
    (...)

Precies. Niemand verdacht me. Dus waarom zou ik het risico nemen op te biechten als ik niet bang was te verliezen?

Ik geloof je niet xD Je had dan je pijlen al véél eerder op Marrit gegooid. Stel dat jij inderdaad weerwolf was, en je geloofde niet met zekerheid dat Marrit al dan niet met jou gewisseld was. Dan had jij je theorie over Marrit en haar dief-zijn (wat je nu bracht als een soort "mind-is-blown"-momentje) wel direct geopperd. Als wij op Marrit zouden stemmen, win jij dan namelijk sowieso: als je nog steeds weerwolf bent en Marrit burger winnen de weerwolven; als jij nu burger bent en Marrit weerwolf winnen de burgers. Dus jij had dan je pijlen al veel eerder op Marrit gericht, zodra je gehoord had dat ze met jou gewisseld was. Nu zit er precies 24 uur tussen.

Daarnaast zou het voor Marrit niet een erg handige keuze zijn geweest. Zodra zij wisselt met jou van rol, weet ze dat ze daarna weerwolf is. Dan loopt ze dus een enorm risico dat jij haar verraadt (zoals je nu doet). Dus dat is simpelweg geen handige zet. Ze had dan veel beter kunnen zeggen dat ze met Lieke had gewisseld (die geloofden we) of een andere persoon.

Dus als jij niet weerwolf bent maar dat nu wel bluft, heb je maar twee mogelijke motivaties over:
    - Jij bent looier (maar dat kan Marrit nu eenvoudig ontkrachten);
    - Je bent zo overtuigd van je Marrit-is-weerwolf theorie dat dit een soort laatste wanhoopspoging is om ons over te halen op haar te stemmen.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Hmm. Nou ze heeft voor mijn gevoel wel bijna alleen voor Marrit gepleit. En toegeven dat jij de weerwolf was is ook tricky, want voor hetzelfde geldt loog Marrit over haar actie of was ze helemaal geen dief. Dus ik vind het niet zo vreemd.

Ergens was het juist ook slimme actie van Marrit geweest om te bekennen dat ze Daniques rol had ingezien: want precies wat ze nu zegt: "dan had ik wel iemand anders naam gezegd ". Of wel, je kan het ook als een hele gedurfde move zien, want nu is het juist moeilijk om Danique te geloven.

Dat ze het een looiersactie of "wanhoopsdaad " is geloof ik ook niet.

Every villain is a hero in his own mind.

@marjanne; natuurlijk had ik mijn pijlen eerder op Marrit gericht. Omdat ik bang was dat ze wel de gelogen zou hebben en ik zou opbiechten als wolf en daardoor door de mand zou vallen.

En nee, ik opperde natuurlijk niet meteen dat ik wolf was. Je gaat eerst kijken of iemand bluft. Er wordt zoveel gelogen dit potje, dat wil je eerst testen. Als ik er meteen bovenop zou zitten, kon Marrit zeggen; haha gelukt. Gevonden.

Daarnaast idd Marrit loopt een groot risico. Maar weet je hoe fucking moeilijk het is op te biechten dat je wolf bent (‘: We zijn allemaal bold moves aan het maken. Ik verwacht dat Marrit dat ook gedaan heeft.

Maar lieverd. Je hoeft me niet te geloven. Stem vooral op onschuldige mensen. Dan win ik of alsnog of Marrit wint als ze echt mijn rol gejat heeft. (‘:

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 16:23 ]

It's never gonna happen, Guys.

Oké, plottwist, wtf. Mijn brein is gaar en ik snap het allemaal niet meer 😂

Ik heb echt even geen idee meer wie te geloven, maar ik gooi dit toch even op:
    Wat als Danique en Natas weerwolf zijn? Er blijft veel verdenking op Natas, dus Danique doet een wanhoopsdaad om de aandacht van Natas af te leiden en zo dus Marrit te framen.
    Ik heb het alleen nog niet voor elkaar om te bedenken hoe het dan met Martit als dief zit.

Sorry voor mijn stilte eerder btw! Ik heb bezoek dat al mijn aandacht opeist 😅.

En ik wil het toch nog even benoemen: Marjanne, chatgpt kan geen wiskunde/statistiek, het is een taalkundig model, geen mathematisch 😝

Daarnaast kom ik toch nog met een laatste bom, die ik eigenlijk niet wilde ontkennen, maar zo vlak voor het einde valt alles op zijn plek en het is een beetje 50/50 hoe dit gaat uitpakken maar ik vrees dat ik anders sowieso ga verliezen. Het is een risico maar ik denk dat dat het waard is: ik was weerwolf. Samen met Marrit. Maar één van ons is nu niet meer weerwolf (en ik denk dat ik dat ben):

- Belle claimde als eerste de dief. Ik denk dat ze echt dief was. Maar niet gewisseld had met Natas (zoals ze beweerde), maar met mij of Marrit - en nu weerwolf is? Vergeet niet: dief ruilt ná de ruil van de onruststoker.
    - Dus toen Lieke zei dat ze Anne en Belle gewisseld had van rol, kon Belle daar direct op inhaken door te zeggen dat ze looier was en dat Anne nú looier was. Dat sloot perfect aan bij mijn argumenten en daarmee maakte ze Natas ineens verdachter. En daarmee haalde ze zichzelf uit de "he said, she said"-discussie met Marrit. Ideaal!

Voor mij geldt dat ik dus vanaf het begin al wolf was, en dus direct de onruststoker claimde. Maar ik viel direct ongelukkig door de mand door de bluf van Natas en door Lieke die de echte onruststoker was. Daardoor raakte ik in paniek en bleef eerst volhouden dat ik onruststoker was. Ik snapte er sowieso niks van, want als Natas ziener was, dan had ze toch gezien dat ik weerwolf was? Maar goed, ik probeerde de schuld op Natas af te schuiven, al snapte ik nog steeds niet helemaal haar rol in het geheel.

Toen zei Belle dat zíj looier was, en toen gingen langzaam de radartjes draaien. Eerst geloofde ik haar, maar dan was Natas' actie nog steeds zo gek. Maar toen bedacht ik me ineens dat Natas wel looier moest zijn - maar wat was de rol van Belle dan? Maar goed, de focus moest weer naar Belle, want als Natas looier was, zouden we sowieso verliezen.

Eigenlijk ging het allemaal best goed - focus op Belle en Anne als weerwolf, dus Marrit en ik waren safe - tot Danique ineens met haar theorie over Marrit kwam. Toen ineens waren we weer 'in gevaar', want er gingen toch wel een aantal mensen met haar mee in die theorie. Dus begon ik Marrit te verdedigen en de focus weer naar de anderen te doen.

Maar ik vermoed dus al een hele tijd dat Belle als dief haar rol met mij of met Marrit gewisseld heeft, en dat zij dus nu weerwolf is - met één van ons. En als dat zo is, dan is het dus 50/50 of Marrit of ik eruit gestemd moeten worden. Maaaaar omdat ze niet heel actief meeging in de theorie dat Marrit wellicht de weerwolf is, hoop ik dat ik degene ben met wie ze gewisseld is - en dat Marrit en Belle nu dus de weerwolven zijn (en ik de dief).

Porphyrogenitos schreef:
    [...]
    En ik wil het toch nog even benoemen: Marjanne, chatgpt kan geen wiskunde/statistiek, het is een taalkundig model, geen mathematisch 😝

oooh how the turntables... damn
    it's really hard to shut up okay whahahhhaa

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Wacht Marjanne. Ik snap je niet meer. Claim jij nu opeens weerwolf? Wtf 😅

Jij bent nu mijn looier! Hier met je wanhoopsdaad!

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 16:46 ]

Slughorn schreef:
    Wacht Marjanne. Ik snap je niet meer. Claim jij nu opeens weerwolf? Wtf 😅

Jij bent nu mijn looier! Hier met je wanhoopsdaad!

Hee ik ga mee met je theorie om op Marrit te stemmen xD We staan op hele gekke manieren aan dezelfde kant :'D

Caverna schreef:
    Daarnaast kom ik toch nog met een laatste bom, die ik eigenlijk niet wilde ontkennen, maar zo vlak voor het einde valt alles op zijn plek en het is een beetje 50/50 hoe dit gaat uitpakken maar ik vrees dat ik anders sowieso ga verliezen. Het is een risico maar ik denk dat dat het waard is: ik was weerwolf. Samen met Marrit. Maar één van ons is nu niet meer weerwolf (en ik denk dat ik dat ben):

- Belle claimde als eerste de dief. Ik denk dat ze echt dief was. Maar niet gewisseld had met Natas (zoals ze beweerde), maar met mij of Marrit - en nu weerwolf is? Vergeet niet: dief ruilt ná de ruil van de onruststoker.
    - Dus toen Lieke zei dat ze Anne en Belle gewisseld had van rol, kon Belle daar direct op inhaken door te zeggen dat ze looier was en dat Anne nú looier was. Dat sloot perfect aan bij mijn argumenten en daarmee maakte ze Natas ineens verdachter. En daarmee haalde ze zichzelf uit de "he said, she said"-discussie met Marrit. Ideaal!

Voor mij geldt dat ik dus vanaf het begin al wolf was, en dus direct de onruststoker claimde. Maar ik viel direct ongelukkig door de mand door de bluf van Natas en door Lieke die de echte onruststoker was. Daardoor raakte ik in paniek en bleef eerst volhouden dat ik onruststoker was. Ik snapte er sowieso niks van, want als Natas ziener was, dan had ze toch gezien dat ik weerwolf was? Maar goed, ik probeerde de schuld op Natas af te schuiven, al snapte ik nog steeds niet helemaal haar rol in het geheel.

Toen zei Belle dat zíj looier was, en toen gingen langzaam de radartjes draaien. Eerst geloofde ik haar, maar dan was Natas' actie nog steeds zo gek. Maar toen bedacht ik me ineens dat Natas wel looier moest zijn - maar wat was de rol van Belle dan? Maar goed, de focus moest weer naar Belle, want als Natas looier was, zouden we sowieso verliezen.

Eigenlijk ging het allemaal best goed - focus op Belle en Anne als weerwolf, dus Marrit en ik waren safe - tot Danique ineens met haar theorie over Marrit kwam. Toen ineens waren we weer 'in gevaar', want er gingen toch wel een aantal mensen met haar mee in die theorie. Dus begon ik Marrit te verdedigen en de focus weer naar de anderen te doen.

Maar ik vermoed dus al een hele tijd dat Belle als dief haar rol met mij of met Marrit gewisseld heeft, en dat zij dus nu weerwolf is - met één van ons. En als dat zo is, dan is het dus 50/50 of Marrit of ik eruit gestemd moeten worden. Maaaaar omdat ze niet heel actief meeging in de theorie dat Marrit wellicht de weerwolf is, hoop ik dat ik degene ben met wie ze gewisseld is - en dat Marrit en Belle nu dus de weerwolven zijn (en ik de dief).

Ja lul niet, jij bent gewoon nog steeds de looier :')
    Maar ik zie jou toch niet de meeste stemmen krijgen, dus je bent welkom bij ons brave burgertjes. :Y)

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 16:52 ]

Caverna schreef:
    (...)

Hee ik ga mee met je theorie om op Marrit te stemmen xD We staan op hele gekke manieren aan dezelfde kant :'D

Haha dat is wel zo 😂
    Maar je bent geen wolf. Ook nooit geweest.

@Danique @Natas ja natuurlijk zeggen jullie dat, ik weerleg jullie claims daarmee XD Maar ik was de afgelopen dagen heel druk bezig om Marrit te verdedigen, ook al probeerde ik het subtiel te doen, omdat ik nog altijd dacht dat ze mijn medeweerwolf was, tot dus het kwartje viel dat Belle die rol wel gejat moest hebben. x)

Edit: also, hoe verklaren jullie Belle's gedrag als Danique de enige weerwolf was en ik de looier? Waarom zou Belle dan liegen?

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 16:59 ]

Marjanne, Wtf ben jij aan het lullen?

De enige verklaring die ik nu kan bedenken is dat Froukje er daadwerkelijk meerdere looiers in heeft gestopt.

Ringwraith schreef:
    (...)

Ja lul niet, jij bent gewoon nog steeds de looier :')
    Maar ik zie jou toch niet de meeste stemmen krijgen, dus je bent welkom bij ons brave burgertjes. :Y)

No, she is not. (Tenzij er idd meer looiers in zitten.)
    En waarom geef je geen antwoord op mijn vraag waarom je blijft liegen als ziener?

En ik ga het toch delen, want ik verwacht weinig stemmen op mij: maar met iedereen die wolf claimt, kom je er als wolf makkelijk mee weg natuurlijk. En nee, ik weet het niet zeker, en dit is niet slim vanuit mijn rol bekeken. Maar als je geen wolf bent, ben je echt gek aan het doen als ziener. Want je liegt hier sowieso over, gezien je als je de looier rol hebt gezien, die bij mij moet hebben gezien. Dus of Belle heeft erg goed gebluft (als tweede wolf?), of ze was een dief en heeft mijn rol gestolen. Wat mijn theorie is, want het verklaart haar change of mind na de omwissel van de onruststoker.
    Waardoor -if true- Marrit en jij dus in elk geval aan het liegen waren, voor al deze wolf claims.

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 17:10 ]

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Caverna schreef:
    @Danique @Natas ja natuurlijk zeggen jullie dat, ik weerleg jullie claims daarmee XD Maar ik was de afgelopen dagen heel druk bezig om Marrit te verdedigen, ook al probeerde ik het subtiel te doen, omdat ik nog altijd dacht dat ze mijn medeweerwolf was, tot dus het kwartje viel dat Belle die rol wel gejat moest hebben. x)

Edit: also, hoe verklaren jullie Belle's gedrag als Danique de enige weerwolf was en ik de looier? Waarom zou Belle dan liegen?

Ik geloof nog steeds dat Belle de de weerwolf was. Of is. Want ik vind Belle/Lieke ook nog steeds aannemelijk.
    Kortom: ik weet nog steeds niet precies op wie ik ga stemmen, maar ik vind het okay om mee te gaan op Marrit als jullie daarvoor kiezen. Want voor Belle en Lieke is geloof ik weinig animo XD