• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, en Ringwraith de volgende daarna, neem ik nu een keer het stokje over! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat Marjanne bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: wordt nog afgesproken, waarschijnlijk begin september!
    Deze duurt drie dagen. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: t.b.d.
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: t.b.d.
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Ekko - Lieke
    Porphyrogenitos - Belle
    Taire - Anne
    Ringwraith - Natascha
    Caverna - Marjanne
    Necessity - Marrit
    Slughorn - Danique

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 29 aug 2025 - 12:24 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Caverna schreef:
    (...)

Oké oeps xD

Ik snap de theorie van Danique over de beschuldiging op jou, maar ik snap niet waarom Natas het ook overweegt. Zij beweert dat ze ziener is en dat ze gezien heeft dat ik de looier ben. Daardoor zou ze dus ook zeker weten dat Belle niet de looier is en dat zij dus liegt.

We geloven allemaal dat de onruststoker Belle en Anne van rol heeft gewisseld (toch?). Dat betekent dus dat als een van hen de weerwolf was en de ander niet, zij de ander gewoon kon verraden. Dus als Belle weerwolf was en nu niet meer, kan ze Anne gewoon verlinken nu. Andersom geldt hetzelfde: als Anne weerwolf was en nu niet meer, kan ze Belle verraden. Maar dat doen ze niet. En daar kunnen twee redenen voor zijn: ze zijn allebei NIET weerwolf, of ze zijn allebei WEL weerwolf.

Als Natas inderdaad 100% zeker wist dat ik looier ben, dan weet ze dus ook 100% zeker dat Belle liegt dat ze looier was. En omdat Belle en Anne ofwel beide of geen van beide weerwolf zijn, is het vreemd dat Natas ineens een switch overweegt te maken naar jou. Want als ze echt ziener was en had gezien dat ik looier was, zou ze zeker weten dat Belle loog en dus zou ze Belle én Anne verdenken van weerwolf. Wat ze ook deed - tot haar laatste bericht.

Dus is dat voor mij meer bewijs dat Natas liegt, en dat ze ofwel looier is, of weerwolf. En ik neig dus naar looier.

Ah kijk nu volg ik je. En dat sluit aan bij wat ik voor Belle en Anne dacht, mogelijk samen wolf die door de looierroep elkaar vrijspelen (gebaseerd op dat een van de twee die een looier aanwijst gelijk kan hebben en sowieso 1 iemand liegt :'D ).
    Natas als looier heb ik dan weer paniek over omdat we dan twee mensen hebben die beweren zeer zeker te weten wie looier is, en dat beide liegen :'D ik hoop gewoon dat in elk geval iemand de waarheid spreekt haha.
    Maar op Anne stemmen is dan wel weer spannend met haar mogelijk looier zijn :')

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Caverna schreef:
    (...)

Maar als Natas echt ziener was geweest zou ze dat nooit gedaan hebben, liegen over wat ze gezien heeft en daarna niet clean komen...

Dat is wat ik dus zo verwarrend vind. Het is echt super bold voor een weerwolf om zonder kennis te zeggen dat jij de looier bent. Tot op het onwaarschijnlijke af.
    Maar als een ziener maakt ze ook geen sense, omdat ze tot het einde blijft liegen. Wat gewoon super vreemd is. (Tenzij Froukje daadwerkelijk meerdere looiers in het spel gestopt heeft, lol).

Maar, Natas haar verdediging zojuist bleef ik ook vreemd vinden, dus ik denk dat ik toch bij haar blijf als wolf.
    Als Danique's theorie over Marrit waarheid blijkt, ga ik niet verbaasd zijn, though.

Also, ik ben verward over waarom mensen blijven denken dat ik wolf ben, haha. Gewoon statistisch. Ik ben de afgelopen twee potjes wolf geweest, het zou wel erg mean zijn om mij voor de 3e keer op rij wolf te maken. Lijkt me ook minder leuk voor het spel als telkens dezelfde persoon wolf is.
    Het enige wat dan mijn gedrag kan verklaren, is dat ik looier was.
    Ik zou het mentaal ook echt niet aankunnen om zo'n gedurfde wolf te zijn 🤣.

Ekko schreef:
    Oké ik wil aan het einde niet alleen een reveal van de Wolf/Wolven maar van alle rollen want oml, zo veel chaos, zo veel (vermoedelijke) leugens 😂😭

I agree! Wtf is dit potje 😂

Porphyrogenitos schreef:
    (...)

I agree! Wtf is dit potje 😂

Hahaha daar ben je zelf de grootste bijdrager aan. Met alle chaos die je geschept hebt 😂

En men… je was echt overtuigend in het begin btw . Beetje te, want ik dacht toen echt dat je de dief was en dat ik toen dus al de wolf gevonden had in Marrit (want dubbele rol) 😂

It's never gonna happen, Guys.

@Belle ja behalve dus het gedrag van Natas, dat maakt het zo gek :')

Overigens weet ik inmiddels vrij zeker dat Marrit niet wolf is want Belle en Anne zijn samen wolf (optie 1) of Natas is wolf (optie 2) en die gaat een beetje mee in de theorie om op Marrit te stemmen en dat zou je niet doen bij je medewolf. Dus Marrit is uitgesloten

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Of optie 3: Marrit heeft Natas wolf rol gejat en is wel wolf. En dan weet Natas het natuurlijk niet en gaat ze gewoon als wolf verder.

Dus ik denk dat je Marrit niet zo snel kan uitsluiten Marjanne (;

Edit: Dat vind ik dus zo naar aan deze variant. Als je ze verdenkt dan kan het nog steeds zo zijn dat het niet waar is 😂

[ bericht aangepast op 5 sep 2025 - 21:30 ]

Slughorn schreef:
    Of optie 3: Marrit heeft Natas wolf rol gejat en is wel wolf. En dan weet Natas het natuurlijk niet en gaat ze gewoon als wolf verder.

Dus ik denk dat je Marrit niet zo snel kan uitsluiten Marjanne (;

Edit: Dat vind ik dus zo naar aan deze variant. Als je ze verdenkt dan kan het nog steeds zo zijn dat het niet waar is 😂

Haha ik vind dat juist geweldig 😂😂 Er zijn mensen die veel informatie hebben maar niemand heeft álle info... En ja dat kan, je hebt gelijk, maar is wel een kleine kans... Ik sluit Marrit iig uit in mijn stemming.

Ik heb zojuist nog een bizarre theorie bedacht die ik zelf niet per se geloof maar toch wil delen voor het geval het achteraf toch waar blijkt te zijn, en dat is dat Belle en Lieke samen weerwolf zijn en dat Lieke doet alsof ze Belle en Anne heeft gewisseld als onruststoker zodat Belle een alibi heeft xD Ik denk dus niet dat het waar is en ga er niks mee doen maar het zou toch wat zijn...

Caverna schreef:
    (...)

Haha ik vind dat juist geweldig 😂😂 Er zijn mensen die veel informatie hebben maar niemand heeft álle info... En ja dat kan, je hebt gelijk, maar is wel een kleine kans... Ik sluit Marrit iig uit in mijn stemming.

Ik heb zojuist nog een bizarre theorie bedacht die ik zelf niet per se geloof maar toch wil delen voor het geval het achteraf toch waar blijkt te zijn, en dat is dat Belle en Lieke samen weerwolf zijn en dat Lieke doet alsof ze Belle en Anne heeft gewisseld als onruststoker zodat Belle een alibi heeft xD Ik denk dus niet dat het waar is en ga er niks mee doen maar het zou toch wat zijn...

Haha ja je gaat rare dingen bedenken op gegeven moment he? Zo voelde ik me ook rond de theorie van Marrit, dus was stiekem wel blij dat ik wat bijval kreeg.

Maar als Lieke wolf was (samen met Belle), dan heeft ze wel een hele grote bluf gedaan. Want dan had er zo een derde onruststoker kunnen zijn of was jij niet zo snel door de mand gevallen (;

Caverna schreef:
    (...)

I mean, het feit dat je mij genoeg credit geeft om zoiets bolds uit te halen zie ik wel als een compliment 😆 Maar ik was ook wel degene die het hardst aan Belle ging lopen trekken toen haar eerste leugen ontrafelde hahaha. Dat zou wel heel shitty (of heel bold) zijn als wij samen Weerwolven waren :')

Dat is het grappige aan dit potje, er is zo veel wantrouwen dan de meest ingewikkelde theorieën verschijnen. Dat geeft wel goeie ideeën voor de volgende ronde ehehehe :Y)

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Oké. Laten we eens wat anders proberen. Wie weet helpt het.
    Ik breek telkens mijn hoofd over welke rollen er dan toch op die stapel zullen liggen. Omdat iedereen zo wisselend claimt. Hebben jullie een idee?

Ik denk dat er nu twee mogelijkheden zijn:
    - weerwolf
    - Vrijmetselaar
    - (?) ziener (?)

(In dit geval is er een wolf. En zijn Belle en Anne onschuldig. En Natas weerwolf)

Of:
    - Vrijmetselaar
    - dorpeling
    - (?) looier (?)

(In dit geval zijn er dan twee wolven? Anne en Belle. Alleen zou heel gek ook de looier dan daar liggen..)

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 12:42 ]

Of:
    Twee vrijmetselaars en een dorpeling. (Dat denk ik)

Of
    Vrijmetselaar, ziener en dorpeling volgens de theorie dat ik de looier zou zijn (die ik overigens best interessant vond, maar wel heel bold om én meteen de ziener te claimen én Marjanne meteen ala leugenaar te bestempelen XD).

Of
    Dief en de vrijmetselaars als het toch Marrit is

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 13:24 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Slughorn schreef:
    Oké. Laten we eens wat anders proberen. Wie weet helpt het.
    Ik breek telkens mijn hoofd over welke rollen er dan toch op die stapel zullen liggen. Omdat iedereen zo wisselend claimt. Hebben jullie een idee?

Ik denk dat er nu twee mogelijkheden zijn:
    - weerwolf
    - Vrijmetselaar
    - (?) ziener (?)

(In dit geval is er een wolf. En zijn Belle en Anne onschuldig. En Natas weerwolf)

Of:
    - Vrijmetselaar
    - dorpeling
    - (?) looier (?)

(In dit geval zijn er dan twee wolven? Anne en Belle. Alleen zou heel gek ook de looier dan daar liggen..)

Volgens mij is de dief ook nog een optie om op de stapel te liggen, right? En dan zou Marrit ook looier of wolf kunnen zijn.

Anyway, als ik iedereen hun recente claims bekijk en niemand zou liegen, kom ik uit bij dat er twee wolven op de stapel kunnen liggen. Wat me niet erg waarschijnlijk lijkt. Dus ik vermoed dat er tenminste een wolf in het spel zit. (En neig voor nu naar Natas en/of Marrit.)

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Oke op dit moment zijn er eigenlijk maar twee mensen die we (voor zover dat bij dit spel kan) betrouwbaar vinden, toch?

Lieke = onruststoker
    Danique = dorpeling

Zou het heel gaaf van jullie twee vinden als jullie weerwolf blijken te zijn, dan Chapeau (en ook: wat was de rest dan in hemelsnaam aan het doen?! 😂😂)

Scenario 1:
    Marjanne = looier
    Natas = ziener
    Belle = weerwolf > weerwolf
    Anne = weerwolf > weerwolf

Scenario 2:
    Marjanne = vrijmetselaar
    Natas = weerwolf
    Belle = looier > dorpeling
    Anne= dorpeling > looier

Scenario 3:
    Marjanne = vrijmetselaar
    Natas = looier
    Belle = weerwolf > weerwolf
    Anne = weerwolf > weerwolf

En in alle drie scenario's zou het kunnen dat Marrit als dief met één van deze mensen gewisseld heeft (let wel: dief komt vóór onruststoker).

-

Ik ben er zelf vrij sterk van overtuigd dat Marrit iig wel de dief is, zeker omdat ze de claim deed nádat Belle de claim van dief gedaan had. Dus eigenlijk hetzelfde scenario als Lieke met de onruststoker.
    En daarnaast denk ik ook dat ze eerlijk is. Bij Belle/mij/Natas liggen sowieso leugens. En ik denk toch dat Froukje er maar 1 looier in heeft gestopt ;p

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 13:47 ]

@Anne; oei dat is ook een goeie! (Van de dief, even ter verduidelijking). En ik ben serieus ook al een paar keer erbij gekomen van; volgens mij stoken we allemaal elkaar op, maar twee weerwolven op de stapel lijkt me onwaarschijnlijk. Net als twee vrijmetselaars btw.

@Marjanne;
    Oké, Marrit zal de dief zijn geweest. Maar dat wàs ze! Dus dat was idd geen leugen. Ze heeft haar rol geruild natuurlijk. Ik blijf erbij dat ze strategisch gewacht heeft met zeggen wie ze gejat heeft, zodat ze onschuldig lijkt.

Of misschien ben ik gewoon een beetje op zoek naar een derde mogelijkheid, omdat ik de hele leugens tussen jou, belle en Natas niet meer snap.

Ik geloof Natas namelijk, want ze had jou wel erg snel als looier aangewezen en wees meteen na jouw eerste post er al op dat je geen onruststoker was.
    Maar ergens geloof ik ook Belle, want Looier bekennen lijkt me erg lastig, ook al weet je dat je diegene niet meer bent.

Maar er kunnen geen twee looiers zijn. Dus een van de twee liegt.

——————
    Ik vraag me nu trouwens iets af…. De dief jat de weerwolf rol. Krijgt de andere weerwolf dan te horen dat de rol veranderd is of niet? Of de dief te horen wie de andere weerwolf is? Of blijft dat ook geheim?

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 14:47 ]

Slughorn schreef:
    Ik vraag me nu trouwens iets af…. De dief jat de weerwolf rol. Krijgt de andere weerwolf dan te horen dat de rol veranderd is of niet? Of de dief te horen wie de andere weerwolf is? Of blijft dat ook geheim?

Nee dat weet niemand. Alleen degene die de rol ruilt. Dus de onruststoker en de dief zijn de enigen die weten wie ze geruild hebben :)