• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, en Ringwraith de volgende daarna, neem ik nu een keer het stokje over! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat Marjanne bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: wordt nog afgesproken, waarschijnlijk begin september!
    Deze duurt drie dagen. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: t.b.d.
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: t.b.d.
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Ekko - Lieke
    Porphyrogenitos - Belle
    Taire - Anne
    Ringwraith - Natascha
    Caverna - Marjanne
    Necessity - Marrit
    Slughorn - Danique

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 29 aug 2025 - 12:24 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Caverna schreef:
    (...)

Nee dat weet niemand. Alleen degene die de rol ruilt. Dus de onruststoker en de dief zijn de enigen die weten wie ze geruild hebben :)

Oké thanks 🙂

It's never gonna happen, Guys.

Slughorn schreef:
    @Anne; oei dat is ook een goeie! (Van de dief, even ter verduidelijking). En ik ben serieus ook al een paar keer erbij gekomen van; volgens mij stoken we allemaal elkaar op, maar twee weerwolven op de stapel lijkt me onwaarschijnlijk. Net als twee vrijmetselaars btw.

@Marjanne;
    Oké, Marrit zal de dief zijn geweest. Maar dat wàs ze! Dus dat was idd geen leugen. Ze heeft haar rol geruild natuurlijk. Ik blijf erbij dat ze strategisch gewacht heeft met zeggen wie ze gejat heeft, zodat ze onschuldig lijkt.

Of misschien ben ik gewoon een beetje op zoek naar een derde mogelijkheid, omdat ik de hele leugens tussen jou, belle en Natas niet meer snap.

Ik geloof Natas namelijk, want ze had jou wel erg snel als looier aangewezen en wees meteen na jouw eerste post er al op dat je geen onruststoker was.
    Maar ergens geloof ik ook Belle, want Looier bekennen lijkt me erg lastig, ook al weet je dat je diegene niet meer bent.

Maar er kunnen geen twee looiers zijn. Dus een van de twee liegt.

——————
    Ik vraag me nu trouwens iets af…. De dief jat de weerwolf rol. Krijgt de andere weerwolf dan te horen dat de rol veranderd is of niet? Of de dief te horen wie de andere weerwolf is? Of blijft dat ook geheim?

Op zich snap ik dat je een derde theorie zoekt ja, geeft mooi reden om die hele looier-chaos te vermijden (en eerlijk, dat zou ik ook wel willen 😂).
    Maar zoals je al zegt, iemand liegt over die looier.
    Natas, ik vraag het je gewoon. Niet dat ik denk dat ik antwoord krijg, maar toch. Weet je zeker dat je looier bij Marjanne gezien hebt? :'D

Ergens ben ik geneigd Natas hierop te vertrouwen en dat is stiekem best spannend. Maar ze was zo direct ermee, zowel met eigen rol claimen als iemand anders aanwijzen. Wat echt heel mis had kunnen zijn en heel snel had kunnen opvallen (zeker met Marjanne die ook eerst een valse rol claimde en die er dus wel door de ziener uitgepakt is als niet-kloppende rol, wat vervolgens nog bevestigd is door een ander)

Maar dan zouden er geen vrijmetselaars in het spel zitten en hoe groot is de kans dat er precies 0 in zitten? Dat we er max 1 hebben lijkt me gezien de claims duidelijk, anders hadden er twee allang dat gezegd.

Maar als ik Natas vertrouw hiermee, dan zou Belle niet de waarheid spreken. Maar waarom eerst een valse rol claimen en dan zeggen looier te zijn, als je geen looier bent? Je weet dat je jezelf in de kijkers zet door zo vroeg een valse rol te claimen. Ideaal als looier, of zeer opzichtig waardoor mensen nooit op je stemmen (wat als wolf weer fijn is).

Aka ik snap van beide kanten niet waarom je die looier zou plaatsen :') en geen idee wie de waarheid spreekt en wie er wolft hier

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Necessity schreef:
    (...)
    Op zich snap ik dat je een derde theorie zoekt ja, geeft mooi reden om die hele looier-chaos te vermijden (en eerlijk, dat zou ik ook wel willen 😂).
    Maar zoals je al zegt, iemand liegt over die looier.
    Natas, ik vraag het je gewoon. Niet dat ik denk dat ik antwoord krijg, maar toch. Weet je zeker dat je looier bij Marjanne gezien hebt? :'D

Ergens ben ik geneigd Natas hierop te vertrouwen en dat is stiekem best spannend. Maar ze was zo direct ermee, zowel met eigen rol claimen als iemand anders aanwijzen. Wat echt heel mis had kunnen zijn en heel snel had kunnen opvallen (zeker met Marjanne die ook eerst een valse rol claimde en die er dus wel door de ziener uitgepakt is als niet-kloppende rol, wat vervolgens nog bevestigd is door een ander)

Maar dan zouden er geen vrijmetselaars in het spel zitten en hoe groot is de kans dat er precies 0 in zitten? Dat we er max 1 hebben lijkt me gezien de claims duidelijk, anders hadden er twee allang dat gezegd.

Maar als ik Natas vertrouw hiermee, dan zou Belle niet de waarheid spreken. Maar waarom eerst een valse rol claimen en dan zeggen looier te zijn, als je geen looier bent? Je weet dat je jezelf in de kijkers zet door zo vroeg een valse rol te claimen. Ideaal als looier, of zeer opzichtig waardoor mensen nooit op je stemmen (wat als wolf weer fijn is).

Aka ik snap van beide kanten niet waarom je die looier zou plaatsen :') en geen idee wie de waarheid spreekt en wie er wolft hier

Haha ja, je kan moeilijk meegaan in de derde theorie en jezelf verdacht maken (; Maar je hebt ook gelijk, ergens hier wordt gewolfd, ik weet gewoon echt niet wie. Maar moet straks wel kiezen ben ik bang…

Plus die vraag die jij stelt heeft ook door mijn hoofd gespookt. @natas, weet je het zeker?
    Want ergens had Belle ook een punt, voor de derde keer op rij wolf lijkt me vrij kleine kans 🙈

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 19:50 ]

Danique, op dit punt zou ik willen dat ik mezelf verdacht kon vinden 😂 scheelt een hoop stress wie dan wel te stemmen

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Ja, ik weet het heel zeker.
    Tenzij ik de verkeerde rol te zien heb gekregen XD

En ja, ik zou het ook wel heel toevallig vinden als Belle wéér de wolf is, maar ja. Ik zie weinig alternatieven.

Every villain is a hero in his own mind.

Necessity schreef:
    Danique, op dit punt zou ik willen dat ik mezelf verdacht kon vinden 😂 scheelt een hoop stress wie dan wel te stemmen

Hahahaha! Dat zeker! Laten we gewoon allemaal op onszelf stemmen :Y)

Ik snap heel goed dat het allemaal shady is van mij dat ik onruststoker claimde en toen mijn leugen direct uitkwam. Ik wilde dingen direct opschudden, maar het was echt heel ongelukkig dat Natas mij direct onderuit haalde.

Maar: ze claimde niet direct de ziener. Ze zei eerst simpelweg dat ik niet onruststoker was, en pas toen Lieke de onruststoker had geclaimd, claimde Natas de ziener. En pas toen ik zei dat ik nu overkwam als looier, zei ze dat ik volgens haar zienersgave de looier ook wás. De meest bold move was dus eigenlijk meteen mij beschuldigen van een leugen, maar de rest werd haar in de schoot geworpen. Voordat jullie haar nu te veel gaan vertrouwen ;p

[ bericht aangepast op 6 sep 2025 - 22:07 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Okeee vandaag is echt de laatste dag...

Caverna schreef:
    Okeee vandaag is echt de laatste dag...

Deze stress had ik dus vrijdag al, maar vandaag is die echt.

Ik ben bang dat het op het eind ine miene mutte vandaag wordt tussen twee mensen vandaag voor mij. Of iemand moet nu nog echt een super goede theorie uit zijn zak schudden.

Misschien moeten we allemaal een slot pleidooi doen. Haha. Alleen dan nu met het uitgangspunt; stem niet op mij.

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 8:44 ]

Oke maar in principe zijn 4 mensen "betrapt" op een (potentiële) leugen, toch?

Marjanne > beweerde eerst onruststoker te zijn, maar viel door de mand, dus nu claimt ze vrijmetselaar

Natas > zei dat Marjanne loog, en claimde ziener zodra Lieke onruststoker had geclaimd en ging daarna mee in "Marjanne is looier"

Belle > zei dat ze dief was, maar zodra Marrit ook dief claimde en Lieke zei dat Belle en Anne verwisseld waren, claimde ze looier turns dorpeling

Marrit > zei dat ze dief was en zichzelf met dorpeling Danique had gewisseld, maar kan net zo goed met ieder ander zijn (zowel weerwolf als looier)

Dus al met al moeten we op één van de leugenaars stemmen, lijkt me :')

Ik ga niet op Marrit stemmen. Ze kán liegen, maar statistisch gezien is dat niet de juiste keuze. Ze heeft namelijk sowieso kans 1/6 dat ze met de looier heeft geruild, dus dat is gevaarlijk. Daarnaast kans 2/6 dat ze met de weerwolf heeft geruild, áls beide weerwolven in het spel zitten. Ik zal jullie niet met de som vermoeien maar mbv chatgpt kom ik uit op een kans van 25% dat Marrit zichzelf geruild heeft met de weerwolf.

Daarna heb ik chatGPT laten uitrekenen wat de statistieken zijn dat Belle, Anne, Natas of ik (de overgebleven vier leugenaars) wolf zouden zijn. Voor openheid, de voorwaarden waren als volgt:

Je zei:
    Bereken de kansen uit:

10 rollen, waarvan 2 wolf en 1 looier.
    7 spelers die ieder een rol krijgen.
    3 rollen van die 10 rollen doen dus niet mee.

Ik wil van spelers Ann, Bel, Tas en Mar weten hoe groot de kans is dat ze wolf zijn met de volgende voorwaarden:
    - Minstens 1 en maximaal 2 spelers hebben de rol van wolf gekregen
    - Ann en Bel hebben of beide wolf gekregen, of geen van beide.
    - Tas heeft alleen wolf gekregen als Bel geen wolf heeft gekregen en Mar looier heeft gekregen
    - Maar kan alleen wolf gekregen hebben als Tas looier heeft gekregen en Bel geen wolf heeft gekregen

Resultaat:

En ja dit is volledig statistisch en daarbij nemen we leugens etc niet volledig mee, maar goed. Het helpt alsnog en overtuigt mij dat we op Belle of Anne moeten stemmen. En dan voor de zekerheid maar op Belle, denk ik, omdat Anne mogelijk looier is na de wisseling van Lieke

Hahaha Marjanne. Die ChatGPT 😂

Wil een van de bovenstaande mensen nu nog een leugen bekennen? Laatste kans…!
          We zijn samen team dorpeling toch?! (Nou ja, behalve als jullie idd de looier/weerwolf zijn of course 😂)

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 9:59 ]

En ja dit is volledig statistisch en daarbij nemen we leugens etc niet volledig mee, maar goed. Het helpt alsnog en overtuigt mij dat we op Belle of Anne moeten stemmen. En dan voor de zekerheid maar op Belle, denk ik, omdat Anne mogelijk looier is na de wisseling van Lieke

Eh, zeker dat je een model gebaseerd op leugens, want ik geloof niet dat elke voorwaarde klopt en zie Marrit nog als extra optie, gaat geloven? Of het statistisch klopt zegt niets als de voorwaarden waar het op gebaseerd is niet kloppen. (Off-topic: Dat gebruiken dingen als waterstofwater bedrijven ook om overtuigend over te komen, is het niet.)
    Op Belle of mij stemmen zou ik sowieso niet doen, tenzij je wilt dat hoogstwaarschijnlijk de wolven gaan winnen.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

(Ik heb een familiedag dus ik kan niet echt heel inhoudelijk reageren op de discussie hierboven, maar ik wilde toch wel mijn gezicht laten zien.)

Mijn gevoel gaat nog steeds uit naar Marjanne of Natas, want ik vind Belle's excuus voor haar leugens tbh overtuigend en logisch. De argumenten rondom Marrit voelen meer als argwaan ivm haar rol dan als bewijs.

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Huh Marjanne als wolf? Oké nu vind ik dat wel verdacht en nijg ik toch wel naar Lieke en Belle als wolven, waarbij Lieke ze helemaal niet gewisseld heeft x)

Every villain is a hero in his own mind.

Ik was vanaf het eerste moment al wel heel open over mijn verdenkingen rondom Marjanne hoor, dat is niets nieuws :') Ik was er eerst van overtuigd dat zij een Looier was door jouw argument maar dat is gigantisch aan het wankelen gebracht sinds Belle's reveal - en ik vind haar gedrag toch wel meer consistent met de Looier dan Marjanne's gedrag... dus dan blijven er twee opties over voor mij.

Was Marjanne dan voor de rest niet een optie voor de Wolf nadat de beschuldiging van Looier wankelde? I'm confused

Edit: oh wacht, het zit hem niet echt in Marjanne verdenk en meer in dat het nu lijkt alsof ik Belle minder verdacht lijk te proberen te maken, of niet? Ja vanuit dat perspectief snap ik je reactie wel 😂 Ik denk alleen echt niet dat Anne de Weerwolf was voor de wissel (hoewel Belle heeft bewezen dat de stille tactiek ook kan werken, hoe sneaky dan ook 🫠). Dus dan kom ik toch weer terug op jullie, sorry Natas en Marjanne

Oké ik ben er bijna dus ik zal wat minder online zijn zo

[ bericht aangepast op 7 sep 2025 - 14:37 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||