• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, neem ik nu het stokje over. In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat zij bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: woensdag 06-08-2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: zaterdag 9-8-2025 (00.00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: vrijdag 15-8-2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Slughorn
    Leodh
    Zoya
    Caverna
    Necessity
    Frodo
    Porphyrogenitos

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 6 aug 2025 - 14:53 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Hang on, laat me dit even ophelderen: op geen enkel moment maakte ik me zorgen over of er een woord serieus of persoonlijk was. Ik weet dat alles vriendschappelijk is <3 Dit is dus niet omdat ik denk dat het een echte ruzie is, maar omdat mijn spicy brein het verschil niet kan herkennen (:

Anyway self careeee imma be a li'l lowkey now

Voel je trouwens vrij om mij nog steeds te verdenken hoor! Ik voel me niet aangevallen 🫶🏻

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 22:52 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Zoya schreef:
    Ik merk dat mijn anxiety een beetje afgaat van deze discussie aa sorry :') Ik hou me even een klein beetje meer op de achtergrond, want mijn brein kan dit niet onderscheiden van een echte ruzie en de stress slaat dan aan 💀

"Maar Lieke, moet je dan wel Weerwolven spelen? 🤨" Jaaaaa want ik vind het echt wel heel leuk 😭 ik weet niet waarom de anxiety deze keer stom doet sorry

Ik herken wat je zegt hoor. Gisteren had ik een rotdag en gingen er tijdens de discussie een paar anxiety triggers af. Ik heb geprobeerd om dat zo weinig mogelijk in mijn woorden door te laten schemeren maar ik vermoed dat dat niet helemaal gelukt is.

Dus net wat jij zegt: ik (met mijn hoofd) kan heel goed bedenken dat het allemaal leuk is en fun en onpersoonlijk en dat het wel goed zit. Mijn zenuwstelsel voelt zich helaas aangevallen en schiet direct in de vecht/vluchtmodus. Erg onhandig met zo'n ontregeld zenuwstelsel als de mijne, dus same dat wvw misschien niet het beste spel voor me is in deze tijd maar ik vind het zo leuk xD

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Anyway, inhoudelijk nieuwe dag en frisse start. Waar ik me gisteren frustreerde dat Froukje jullie gewoon weer om haar vingers wind, kan ik me daar nu beter in berusten. Dat betekent niet dat ik zonder slag of stoot haar wéér de overwinning naar zichzelf laat toeslepen - but if she does, it's on you (duivel)

Even een verhaaltje vanuit het perspectief van een ondeugende, doch onschuldige onruststoker.

Omdat het dorp door Weerwolven geteisterd wordt, wil ik iets doen. Ik ruil twee rollen om - Bes en Danique. Heb heel sterk overwogen om Froukje om te ruilen, maar dat heb ik om twee redenen niet gedaan omdat ik dacht dat ze statistisch gezien waarschijnlijk geen weerwolf was en ik was bang om haar alsnog weerwolf te maken xD

De volgende ochtend blijkt dat Bes en Danique vrijmetselaars zijn en hun ruil dus geen enkele invloed heeft op het spel. Ik ben maar gewoon eerlijk dat ik onruststoker ben, want ik vind het spel niks aan als iedereen geheimzinnig doet over zijn rol en wil het goede voorbeeld geven. Maar wie ik heb geruild, zeg ik nog niet - ik hoop daarin meer informatie te vergaren. Want zie je, in het vorige potje was uiteindelijk de ruil tussen twee spelers de reden dat we erachter kwamen wie de weerwolf was. Gebaseerd op de theorieën had ik het gevoel dat Lieke weerwolf zou kunnen zijn. Ik hoopte dat ik, door te doen alsof zij geruild was met een brave vrijmetselaar, ze eerlijk zou zijn dat Bes nu weerwolf was. Helaas had Lieke mijn spelletje door en was ze daarin niet meteen open. De reden dat mijn verdenkingen voor haar bleven bestaan, ook.

En toen werd er ineens een bom gedropt. Froukje, die vanaf het begin had gezegd ziener te zijn (en ik geloofde haar), schoof alle eerdere discussie opzij en zei dat ík een weerwolf was. Ik was vrij verbijsterd en, as I said, voelde me een ietsiepietsie te veel persoonlijk aangevallen. Daar zijn twee mogelijke reacties op:
    1: Rustig blijven, je extreme verbijstering uitspreken en dan rustig nadenken over je verdediging
    2. Keihard in de verdediging schieten en zo steeds meer in een hoekje gedreven worden.
    Mijn vecht/vlucht zenuwstelsel besloot dat optie 2 beter was (is het niet, dom zenuwstelsel). En dus schoot ik volle bak in de verdediging (vlucht) én de tegenaanval (vecht).

Maar Froukje heeft het slim gespeeld. Ik heb teruggelezen, alle pagina's, om te kijken of ze verdachte praktijken uitvoerde. Het antwoord is nee: voor ze de bom dropte, was ze de onschuld zelve. Deels ofc door haar crash, maar het is ook alsof ze ieder woord heeft afgewogen. Als je terugleest, kun je zo zien waar haar beschuldiging voor mij vandaan komt. En dat maakt haar verhaal zo ongelooflijk geloofwaardig.

Ik snap het als jullie haar geloven (ook al staat ze gewoon weer verrekte goed te liegen haha). Maar ik wil wel benoemen hoe idioot mijn gedrag zou zijn geweest als ik wél weerwolf was geweest xD

- Onruststoker claimen als allereerste zou ik alleen gedaan hebben als ik de enige weerwolf was en die in het midden had zien liggen. Anders is het risico te groot. Dus is op zich plausibel.
    - De vrijmetselaars subtiel "beschuldigen" was hartstikke dom. Als ik wolf was, zou ik dan moeten claimen dat ik ook vrijmetselaar ben. Die beschuldiging is er namelijk volledig op gebaseerd dat zij beide weerwolf zijn en dat de echte vrijmetselaars dus zichzelf ineens moeten verdedigen. Maar als niemand anders beweert vrijmetselaar te zijn, dan worden zij toch wel heel snel vrijgepleit.
    - De beschuldiging op Lieke is niet een domme zet, zowel vanuit perspectief van een dorpeling als van een weerwolf. Ik blijf erbij dat het een makkelijke claim was voor haar: de dief was nog door niemand anders geclaimd en ze wist van iedereen al welke rollen ze geclaimd hadden. Het was dus by far de makkelijkste manier om een claim te doen, en als wolf een ideale manier om zichzelf buiten de verdenkingen te houden.
    - Zodra Froukje me ineens beschuldigde van wolf-zijn, had ik als weerwolf heel anders moeten reageren. Nu schoot ik direct in een hoekje en in de tegenaanval omdat ik me aangevallen voelde en impulsief reageerde xD Ik wilde zo snel mogelijk reageren met mijn tegenargumenten, omdat ik niet wilde dat Froukje geloofd werd. En dat bleef ik maar doen en ik kwam steeds meer in de verdrukking. Ik durf te beweren dat ik als wolf rustiger was gebleven. Als wolf houd je er namelijk veel meer rekening mee dat je mogelijk verdacht wordt. Je bent altijd een klein beetje bang dat de ziener jou heeft gecheckt en zegt dat je weerwolf bent. Dus heb je je verdediging (tot op zekere hoogte) al klaar.
    Ik werd volledig overvallen door de beschuldiging en dat is volgens mij ook wel in mijn woorden terug te lezen xD

Nogmaals, inhoudelijk heb ik niks om Froukje op terug te pakken. Ik ben er zelf ook nog steeds niet uit of ze weerwolf of looier is, wat het allemaal nog veel lastiger maakt. Ze heeft het hoe dan ook weer goed gespeeld.

Caverna schreef:
    (...)

Ik herken wat je zegt hoor. Gisteren had ik een rotdag en gingen er tijdens de discussie een paar anxiety triggers af. Ik heb geprobeerd om dat zo weinig mogelijk in mijn woorden door te laten schemeren maar ik vermoed dat dat niet helemaal gelukt is.

Dus net wat jij zegt: ik (met mijn hoofd) kan heel goed bedenken dat het allemaal leuk is en fun en onpersoonlijk en dat het wel goed zit. Mijn zenuwstelsel voelt zich helaas aangevallen en schiet direct in de vecht/vluchtmodus. Erg onhandig met zo'n ontregeld zenuwstelsel als de mijne, dus same dat wvw misschien niet het beste spel voor me is in deze tijd maar ik vind het zo leuk xD

Ahh, sorry girlie :c Big hugs!

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    (...)

Ahh, sorry girlie :c Big hugs!

Thankyou <3 Is overigens precies wat Lieke zegt, het is echt iets bij mij en laten we vooral het spel er niet milder door spelen of verstieren. Vandaag sta ik er weer (:

Even vlug een reactie voor ik vertrek naar het vliegveld:

Ik denk eerlijk gezegd dat Froukje de looier is? Want ik denk dat je alleen als looier vol in de verdediging zou gaan hiertegen. Een burger of een wolf zou denk ik denken: ze denken dat ik de looier ben? Mooi, dan zit ik safe.

Marjanne vertrouw ik denk ik ergens wel? I dunno, weird gutfeeling. Maar ik ruil niet uit dat ze alsnog wolf kan zijn 😅

Dan blijf ik toch wat wantrouwig naar Lieke toe, vooral vanuit de convenience van haar positie (again, no shade, kan gebeuren! Maar ik zou er als wolf ook gebruik van maken als je toch in die positie zit). Nu kon ze vrij veilig dief kan claimen en dan van één van de burgers (die vrij nieuw is in het spel en het wss rustig zal spelen en dus niet liegen) zeggen haar rol geruild te hebben.

Dus, eh, ja, ik denk dat de wolf of Lieke of Marjanne is. Nu is de vraag wie...

Porphyrogenitos schreef:
    Even vlug een reactie voor ik vertrek naar het vliegveld:

Ik denk eerlijk gezegd dat Froukje de looier is? Want ik denk dat je alleen als looier vol in de verdediging zou gaan hiertegen. Een burger of een wolf zou denk ik denken: ze denken dat ik de looier ben? Mooi, dan zit ik safe.

Marjanne vertrouw ik denk ik ergens wel? I dunno, weird gutfeeling. Maar ik ruil niet uit dat ze alsnog wolf kan zijn 😅

Dan blijf ik toch wat wantrouwig naar Lieke toe, vooral vanuit de convenience van haar positie (again, no shade, kan gebeuren! Maar ik zou er als wolf ook gebruik van maken als je toch in die positie zit). Nu kon ze vrij veilig dief kan claimen en dan van één van de burgers (die vrij nieuw is in het spel en het wss rustig zal spelen en dus niet liegen) zeggen haar rol geruild te hebben.

Dus, eh, ja, ik denk dat de wolf of Lieke of Marjanne is. Nu is de vraag wie...

Goede vlucht! 😊

En ja ik zit op dezelfde lijn, ik vermoed ook nog steeds het sterkste dat Froukje looier is maar ik sluit haar als weerwolf nog niet volledig uit xD En Lieke vertrouw ik ook zeker nog niet. Voor mij zijn Bes en Danique eigenlijk de enigen die ik nu wel vertrouw xD en daarna jou denk ik nog het meeste, Belle.

Urgh ik weet het niet meer. Mijn buikgevoel zegt dat Marjanne inderdaad te vertrouwen is, maar dat buikgevoel zei vorige keer ook dat Froukje niet de weerwolf was :') I need more opinions

Even the smallest can change the course of the future

Leodh schreef:
    (nerd)(nerd)(nerd)

Froukje.. ik keek terug in het topic. Was dit stiekem al een hint? XD

It's never gonna happen, Guys.

Frodo schreef:
    Urgh ik weet het niet meer. Mijn buikgevoel zegt dat Marjanne inderdaad te vertrouwen is, maar dat buikgevoel zei vorige keer ook dat Froukje niet de weerwolf was :') I need more opinions

Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik weet alleen heeeeeeeeeeeel zeker dat ik jou kan vertrouwen. haha!
    Door alle reacties en theorieën ben ik nu al weer het spoor bijster. Ik ga nog eens even goed het topic in duiken of ik wat opmerk.

It's never gonna happen, Guys.

[response froukje incoming, but train wifi is a bitch]

Caverna schreef:
    Anyway, inhoudelijk nieuwe dag en frisse start. Waar ik me gisteren frustreerde dat Froukje jullie gewoon weer om haar vingers wind, kan ik me daar nu beter in berusten. Dat betekent niet dat ik zonder slag of stoot haar wéér de overwinning naar zichzelf laat toeslepen - but if she does, it's on you (duivel)

Even een verhaaltje vanuit het perspectief van een ondeugende, doch onschuldige onruststoker.

Omdat het dorp door Weerwolven geteisterd wordt, wil ik iets doen. Ik ruil twee rollen om - Bes en Danique. Heb heel sterk overwogen om Froukje om te ruilen, maar dat heb ik om twee redenen niet gedaan omdat ik dacht dat ze statistisch gezien waarschijnlijk geen weerwolf was en ik was bang om haar alsnog weerwolf te maken xD

De volgende ochtend blijkt dat Bes en Danique vrijmetselaars zijn en hun ruil dus geen enkele invloed heeft op het spel. Ik ben maar gewoon eerlijk dat ik onruststoker ben, want ik vind het spel niks aan als iedereen geheimzinnig doet over zijn rol en wil het goede voorbeeld geven. Maar wie ik heb geruild, zeg ik nog niet - ik hoop daarin meer informatie te vergaren. Want zie je, in het vorige potje was uiteindelijk de ruil tussen twee spelers de reden dat we erachter kwamen wie de weerwolf was. Gebaseerd op de theorieën had ik het gevoel dat Lieke weerwolf zou kunnen zijn. Ik hoopte dat ik, door te doen alsof zij geruild was met een brave vrijmetselaar, ze eerlijk zou zijn dat Bes nu weerwolf was. Helaas had Lieke mijn spelletje door en was ze daarin niet meteen open. De reden dat mijn verdenkingen voor haar bleven bestaan, ook.

En toen werd er ineens een bom gedropt. Froukje, die vanaf het begin had gezegd ziener te zijn (en ik geloofde haar), schoof alle eerdere discussie opzij en zei dat ík een weerwolf was. Ik was vrij verbijsterd en, as I said, voelde me een ietsiepietsie te veel persoonlijk aangevallen. Daar zijn twee mogelijke reacties op:
    1: Rustig blijven, je extreme verbijstering uitspreken en dan rustig nadenken over je verdediging
    2. Keihard in de verdediging schieten en zo steeds meer in een hoekje gedreven worden.
    Mijn vecht/vlucht zenuwstelsel besloot dat optie 2 beter was (is het niet, dom zenuwstelsel). En dus schoot ik volle bak in de verdediging (vlucht) én de tegenaanval (vecht).

Maar Froukje heeft het slim gespeeld. Ik heb teruggelezen, alle pagina's, om te kijken of ze verdachte praktijken uitvoerde. Het antwoord is nee: voor ze de bom dropte, was ze de onschuld zelve. Deels ofc door haar crash, maar het is ook alsof ze ieder woord heeft afgewogen. Als je terugleest, kun je zo zien waar haar beschuldiging voor mij vandaan komt. En dat maakt haar verhaal zo ongelooflijk geloofwaardig.

Ik snap het als jullie haar geloven (ook al staat ze gewoon weer verrekte goed te liegen haha). Maar ik wil wel benoemen hoe idioot mijn gedrag zou zijn geweest als ik wél weerwolf was geweest xD

- Onruststoker claimen als allereerste zou ik alleen gedaan hebben als ik de enige weerwolf was en die in het midden had zien liggen. Anders is het risico te groot. Dus is op zich plausibel.
    - De vrijmetselaars subtiel "beschuldigen" was hartstikke dom. Als ik wolf was, zou ik dan moeten claimen dat ik ook vrijmetselaar ben. Die beschuldiging is er namelijk volledig op gebaseerd dat zij beide weerwolf zijn en dat de echte vrijmetselaars dus zichzelf ineens moeten verdedigen. Maar als niemand anders beweert vrijmetselaar te zijn, dan worden zij toch wel heel snel vrijgepleit.
    - De beschuldiging op Lieke is niet een domme zet, zowel vanuit perspectief van een dorpeling als van een weerwolf. Ik blijf erbij dat het een makkelijke claim was voor haar: de dief was nog door niemand anders geclaimd en ze wist van iedereen al welke rollen ze geclaimd hadden. Het was dus by far de makkelijkste manier om een claim te doen, en als wolf een ideale manier om zichzelf buiten de verdenkingen te houden.
    - Zodra Froukje me ineens beschuldigde van wolf-zijn, had ik als weerwolf heel anders moeten reageren. Nu schoot ik direct in een hoekje en in de tegenaanval omdat ik me aangevallen voelde en impulsief reageerde xD Ik wilde zo snel mogelijk reageren met mijn tegenargumenten, omdat ik niet wilde dat Froukje geloofd werd. En dat bleef ik maar doen en ik kwam steeds meer in de verdrukking. Ik durf te beweren dat ik als wolf rustiger was gebleven. Als wolf houd je er namelijk veel meer rekening mee dat je mogelijk verdacht wordt. Je bent altijd een klein beetje bang dat de ziener jou heeft gecheckt en zegt dat je weerwolf bent. Dus heb je je verdediging (tot op zekere hoogte) al klaar.
    Ik werd volledig overvallen door de beschuldiging en dat is volgens mij ook wel in mijn woorden terug te lezen xD

Nogmaals, inhoudelijk heb ik niks om Froukje op terug te pakken. Ik ben er zelf ook nog steeds niet uit of ze weerwolf of looier is, wat het allemaal nog veel lastiger maakt. Ze heeft het hoe dan ook weer goed gespeeld.

Hahaha I can tell dat je dit met een rustiger hoofd getypt hebt. Imma respond again if that's okay with you? Moet wel echt zeggen: I appreciate your wolfie-hustle.

Dan, rebuttal, voor wie er nog niet genoeg mee doodgegooid is:
    "Ik hoopte dat ik, door te doen alsof zij geruild was met een brave vrijmetselaar, ze eerlijk zou zijn dat Bes nu weerwolf was. Helaas had Lieke mijn spelletje door en was ze daarin niet meteen open. De reden dat mijn verdenkingen voor haar bleven bestaan, ook."
    Oef, door te stellen dat Lieke deze bluf wel doorhad die volgens mij verder niemand in het spel zag aankomen, schrijf je haar wel een enorm sterk spel toe. Our girl is smart, maar jouw bluf was simpel en sterk in zijn eenvoud; volgens mij geloofde iedereen in het topic je zonder aarzelen, onder andere geholpen met de historie uit het vorige potje waarin je wel sterk moest hinten dat we wat meer open kaart mochten spelen; dat jij dat nu deed was enorm in-character. Zodoende betwijfel ik of Lieke het doorzien zou hebben? Volgens mij had je iedereen wel goed te pakken...

"[...] voor ze de bom dropte, was ze de onschuld zelve. Deels ofc door haar crash, maar het is ook alsof ze ieder woord heeft afgewogen."
    Ik zal meteen en openlijk toegeven dat ik inderdaad ieder woord heb afgewogen--met de informatie die ik had zou het deze tricky he-said-she-said situatie worden, waarin jij met een engelachtig leeg strafblad aan de ene kant zou zitten, en ik aan de andere kant met al mijn vorige zwarte kerfstokken. Het was, en is, essentieel dat ik deze Willy Wonka Golden Ticket van mijn inzicht in jouw rol niet verspeel door een ondoordachte beschuldiging of argument te plaatsen, die een uitgekiende wolf tegen me zou kunnen keren. Daarnaast heb ik in alle potjes volgens mij wel een historie van veel receipts en timestamps en quotes: debatteren doe je aan de hand van degelijk onderzoek, right? ^-^

"Onruststoker claimen als allereerste zou ik alleen gedaan hebben als ik de enige weerwolf was en die in het midden had zien liggen. Anders is het risico te groot. Dus is op zich plausibel."
          1) Inderdaad, plausibel dat je hem in het midden had zien liggen en daarom voor gegaan bent.
          2) Je had ook de high-contrast strategie kunnen hebben om er gewoon bold voor te gaan, regardless of je de rol in het midden zag. Dat levert een hevig debat op, ja, maar verdubbelt alle chaos wel viervoud. Want wie is er nu gewisseld met wie, door wie, etc. En jij claimde als eerste. En wolven houden van chaos. Je hebt in andere potjes kunnen observeren hoe die strategie werkt. Ik schreef, 12 aug 2025 - 13:50 : "en als ik haar was, zou ik notes hebben gemaakt van wat werkte, wat niet, en wat als niet realistisch voor een wolf beschouwd wordt. Zoals als eerste een rol claimen. Bold, maar in dit stadium daarom een goede zet."

"De vrijmetselaars subtiel "beschuldigen" was hartstikke dom."
    Hmm, vind ik meevallen. Als wolf ben je uit op chaos. Verdenkingen, verdenkingen overal, behalve op jou. Dat de beschuldiging uit elkaar zou vallen was niet per se jouw probleem; het was simpelweg het eerste schot dat je nam, niet per se je laatste. Laat ons lekker tijd verdoen met bedenken of we de vrijmetselaars nu vertrouwen of niet en speel vervolgens de onschuld van "het was maar een gedachte!". Chaos is bereikt en de verdenkingen lagen overal behalve bij jou.

"Als ik wolf was, zou ik dan moeten claimen dat ik ook vrijmetselaar ben. Die beschuldiging is er namelijk volledig op gebaseerd dat zij beide weerwolf zijn en dat de echte vrijmetselaars dus zichzelf ineens moeten verdedigen. Maar als niemand anders beweert vrijmetselaar te zijn, dan worden zij toch wel heel snel vrijgepleit."
    Hieerr raak ik de draad een beetje kwijt, hadden we niet al eerder vastgesteld dat vrijmetselaar claimen als wolf juist geen handige strategie is, omdat de vrijmetselaars elkaar kunnen bevestigen en het zodoende twee tegen één wordt? Ik quote mezelf, 12 aug 2025 - 13:50 : "[...] gezien de vrijmetselaars twee keer voorkomen in de stapel met rollen, zou dat wel een enorm grote gok moeten zijn dat állebei de "echte" vrijmetselaars niet in het spel zaten. [...]De kans dat er twee wolven inzitten die besloten hebben deze riskqué strategie te gebruiken, acht ik klein. Vrijmetselaar is veel te makkelijk te ontkrachten.

"De beschuldiging op Lieke is niet een domme zet, zowel vanuit perspectief van een dorpeling als van een weerwolf. Ik blijf erbij dat het een makkelijke claim was voor haar: de dief was nog door niemand anders geclaimd en ze wist van iedereen al welke rollen ze geclaimd hadden. Het was dus by far de makkelijkste manier om een claim te doen, en als wolf een ideale manier om zichzelf buiten de verdenkingen te houden."
    Het is een makkelijke claim, die geef ik je. Als wolf afwachten tot het laatste moment en de rol oppakken die nog niet geclaimd is, en met die dief-rol ook meteen haar eventuele collega vrij te spreken. However: juist omdat 'ie zo makkelijk is, is hij ondertussen, en bij dit kaliber spelers, niet meer echt functioneel. Het is onderhandverdacht om pas als laatste je rol te claimen én je loopt het risico dat er een incognito burger (of "onruststoker") bij zit die nog niet helemaal de waarheid heeft gesproken, in afwachting van een wolf-slip-up. Er is een verschil tussen een gedurfde strategie en een dodemans pas. Want Lieke was per definitie verdacht als laatste claimende speler, en dat kon ze weten, en dat ze dan haar partner meteen mee zou trekken die shady-shame-hoek in? Marrit claimde als twééde haar rol en leefde sindsdien in genoeglijke vergetelheid. Pas na Lieke werd zij weer verdacht. Zodoende zou Lieke eerst nogal onhandig bezig zijn door meteen haar partner te koppelen aan haar eigen shadyness, maar vervolgens wel de "galaxy brain" hebben om door jouw bluf heen te zien? Dit wordt wat paradoxaal. (I still love you, I'm playing the game!!)
          Subsectie B: Het is ook niet uitgesloten dat je de enige weerwolf bent, trouwens. Het kan je tactiek zijn om juist haar te beschuldigen om zo zelf onschuldiger over te komen, herintroduceer zeker nu het idee van looier en een mogelijke derde partij (Lieke) om schuldig te bevinden, (met Marrit zelfs als vierde erbij) en de chaos en verwarring groeit en groeit, en de deadline nadert maar. Het leidt de aandacht van jou af en zet je juist extra onschuldig en Dorpeling™ neer. Slim, tbh.

"Zodra Froukje me ineens beschuldigde van wolf-zijn, had ik als weerwolf heel anders moeten reageren. Nu schoot ik direct in een hoekje en in de tegenaanval omdat ik me aangevallen voelde en impulsief reageerde."
    Als notoriously gehaaide ex-wolf kan ik getuigen dat, ook met een iets beter functionerend zenuwstelsel (alhoewel, to be fair, de wedstrijd is wel de paralympics lol) de neiging om meteen in een hoekje te schieten omdat je je aangevallen voelt, en direct (impulsief) te reageren met een eigen betoog, toch een vrij natuurlijke reactie is. Zodra ik wat van jou zag, was ik ook meteen weer bezig met het typen van een response omdat ik niet wilde dat jíj geloofd werd, haha. En, in een hoekje of niet, je hebt je alsnog sterk verweerd.

"Als wolf [...] heb je je verdediging (tot op zekere hoogte) al klaar."
    Nouuu.,.. ikzelf heb dat normaliter niet, tbh. Het is zo afhankelijk van wat er in het topic gezegd wordt, door wie je wordt beschuldigd, wanneer in het spel en hoe... Daar is geen mouw vooraf op aan te passen. Dus (anxiety en fight-or-flight responses helemaal daargelaten ofc) denk ik niet dat je per se veel anders had kunnen reageren? Zodra de verdenking op jou wordt gegooid (wolf of niet), gaat mijn adrenaline en hartslag in ieder geval elke keer naar 220.

Kortom: dit was een heel sterk verweer, maar overal tussendoor blijven voor mij de gaatjes vallen. Ik inderdaad zou zeggen, prima als jullie mij als looier bestempelen, maar dan is mijn insight van Marjanne's rol inzien per definitie ook niet waar, en stemmen jullie op iemand anders terwijl de wolf hier recht voor jullie neus staat :')

Slughorn schreef:
    (...)

Froukje.. ik keek terug in het topic. Was dit stiekem al een hint? XD

(wbw)

Mijn gesteldheid vandaag is heel anders want ik moest nu lachen om jouw woorden, Froukje (vooral deze: de wedstrijd is wel de paralympics lol)

Anyway, hier komt mijn reactie! Ik probeer het niet te lang te maken; niet mijn sterkste punt xD Maar ik probeer alleen dingen te zeggen die ik nog niet eerder al genoemd heb.

1. Ik bedoelde niet zozeer dat Lieke mijn spelletje écht doorhad - ze had alleen wél door dat het toegeven van wat je bent nog steeds risico's met zich meebracht. Ik quote haar reactie op pagina 5: "Dat is nog steeds risicovol though, want als je iemand eruit pikt die zich anders voordeed dan hij is ondanks een non-weerwolf-rol (wat vaker is voorgekomen) dan val je meteen door de mand."

2. "Je had ook de high-contrast strategie kunnen hebben om er gewoon bold voor te gaan, regardless of je de rol in het midden zag. Dat levert een hevig debat op, ja, maar verdubbelt alle chaos wel viervoud. Want wie is er nu gewisseld met wie, door wie, etc."
    Dit had gekund. Dat was echt awesome geweest ook haha, die chaos :'D Didn't happen though xD Anyway, ik ben het dus met je eens dat als eerste onruststoker me niet per se mínder verdacht maakt. Overigens ben ik ook van mening dat het niet meteen shady hoeft te zijn xD

3. Chaos is overigens inderdaad fijn als weerwolf, en tegelijk wil je die chaos het liefst pas creëren als je al wat verder in het spel bent. Eerst proberen jezelf wat op achtergrond te houden, zodat mensen denken dat je onschuldig bent, en dan een bom droppen om chaos te creëren. Precies wat jij hebt gedaan, eigenlijk ^^ xD

4. Wat betreft de vrijmetselaar-claim: als ik wolf was geweest, had ik (nadat Danique en Bes die claim hadden gedaan) de vrijmetselaar moeten claimen, bedoel ik. Als ik had gewild dat zij niet geloofd zouden worden. In plaats van met een vingertje te wijzen zonder dat er iemand anders vrijmetselaar claimde. ALS ik wolf was.

5. Wat betreft de claim en beschuldiging van Lieke: ik beschuldig niet direct Marrit. Ja, het is verdacht dat Lieke Marrit 'vrijpleit'. Maar in feite had ze iedereens rol kunnen bevestigen als ze wolf was en dief claimde. Ze had ook jouw rol kunnen bevestigen, of de mijne. Ik had alle spelers en hun claims braaf op een rijtje gezet. Als je dan weerwolf bent en de dief nog vrij is, kun je dus eenvoudig de dief claimen en dan dat rijtje afgaan en iemand kiezen wiens claim je bevestigt. Dus ik ben het met je eens dat Marrit niet per se weerwolf hoeft te zijn als Lieke dat wel is.

6. Reactie op subsectie B: het herintroduceren van de looier is volgens mij in alle opzichten een verstandige zet, want je moet altijd rekening met dat ding houden bij iedereen die verdachte dingen doet XD Ik zou zelfs wel durven zeggen dat de looier nog veel meer baat heeft bij chaos dan de weerwolven, want uiteindelijk moet de looier zichzelf verdacht maken zonder dat iemand het écht doorheeft. Dat gaat het makkelijkste als er chaos is, want dan kun je nét een domme zet doen om door de mand te vallen.

7. Last but not least: ik spreek dan maar vanuit mezelf dat ik als wolf toch wel veel meer op mijn woorden aan het letten ben en veel meer "voorbereid" ben op aanvallen. Hoewel zowel als wolf als onschuldige die hartslag naar 200 gaat (bij mij overigens niet meer want ik heb betablokkers xD), zou het bij wolf meer zijn als: "oh shit ik moet nu echt zorgen dat ik niet ontdekt wordt dus elk woord moet zwaar wegen" terwijl er bij mij nu als onschuldige die ineens vals beschuldigd werd een soort verontwaardiging zat van "hallo, wat overkomt me hier nou weer?!" xD

Kortom: sommige woorden die je 'tegen mij' gebruikt zijn net zo goed bij jou toepasbaar (als wolf wil je zoveel mogelijk chaos creëren, bijvoorbeeld xD). En ja, ik weet dat jij bij jouw chaos ook meteen de pijlen op jezelf hebt gericht, daarom vermoed ik ook nog steeds dat jij looier bent (maar ik weet het niet zeker en dat maakt dit zo'n lastig spel hahaha).

Ik ga de rest even laten voor wat het is whahahaha, but allow me to quote myself two final times:

Leodh schreef:
    Maar, sterker nog, als ík looier was geweest, zou ik Belle gekozen hebben als zwart schaap. Ik heb al eerder een debat van haar gewonnen via bullshit; kind kan de was doen (no offense sweetie, whahaha <3). Belle zou een makkelijker doelwit geweest zijn, versus jou waarvan ik had kunnen weten dat je fel en uitgebreid zou terugschieten. Als we het hebben over het strategisch kiezen van een doelwit, ben jij niet keuze Nr.1.

Leodh schreef:
    Ik inderdaad zou zeggen, prima als jullie mij als looier bestempelen, maar dan is mijn insight van Marjanne's rol inzien per definitie ook niet waar, en stemmen jullie op iemand anders terwijl de wolf hier recht voor jullie neus staat :')