Caverna schreef:
Anyway, inhoudelijk nieuwe dag en frisse start. Waar ik me gisteren frustreerde dat Froukje jullie gewoon weer om haar vingers wind, kan ik me daar nu beter in berusten. Dat betekent niet dat ik zonder slag of stoot haar wéér de overwinning naar zichzelf laat toeslepen - but if she does, it's on you 
Even een verhaaltje vanuit het perspectief van een ondeugende, doch onschuldige onruststoker.
Omdat het dorp door Weerwolven geteisterd wordt, wil ik iets doen. Ik ruil twee rollen om - Bes en Danique. Heb heel sterk overwogen om Froukje om te ruilen, maar dat heb ik om twee redenen niet gedaan omdat ik dacht dat ze statistisch gezien waarschijnlijk geen weerwolf was en ik was bang om haar alsnog weerwolf te maken 
De volgende ochtend blijkt dat Bes en Danique vrijmetselaars zijn en hun ruil dus geen enkele invloed heeft op het spel. Ik ben maar gewoon eerlijk dat ik onruststoker ben, want ik vind het spel niks aan als iedereen geheimzinnig doet over zijn rol en wil het goede voorbeeld geven. Maar wie ik heb geruild, zeg ik nog niet - ik hoop daarin meer informatie te vergaren. Want zie je, in het vorige potje was uiteindelijk de ruil tussen twee spelers de reden dat we erachter kwamen wie de weerwolf was. Gebaseerd op de theorieën had ik het gevoel dat Lieke weerwolf zou kunnen zijn. Ik hoopte dat ik, door te doen alsof zij geruild was met een brave vrijmetselaar, ze eerlijk zou zijn dat Bes nu weerwolf was. Helaas had Lieke mijn spelletje door en was ze daarin niet meteen open. De reden dat mijn verdenkingen voor haar bleven bestaan, ook.
En toen werd er ineens een bom gedropt. Froukje, die vanaf het begin had gezegd ziener te zijn (en ik geloofde haar), schoof alle eerdere discussie opzij en zei dat ík een weerwolf was. Ik was vrij verbijsterd en, as I said, voelde me een ietsiepietsie te veel persoonlijk aangevallen. Daar zijn twee mogelijke reacties op:
1: Rustig blijven, je extreme verbijstering uitspreken en dan rustig nadenken over je verdediging
2. Keihard in de verdediging schieten en zo steeds meer in een hoekje gedreven worden.
Mijn vecht/vlucht zenuwstelsel besloot dat optie 2 beter was (is het niet, dom zenuwstelsel). En dus schoot ik volle bak in de verdediging (vlucht) én de tegenaanval (vecht).
Maar Froukje heeft het slim gespeeld. Ik heb teruggelezen, alle pagina's, om te kijken of ze verdachte praktijken uitvoerde. Het antwoord is nee: voor ze de bom dropte, was ze de onschuld zelve. Deels ofc door haar crash, maar het is ook alsof ze ieder woord heeft afgewogen. Als je terugleest, kun je zo zien waar haar beschuldiging voor mij vandaan komt. En dat maakt haar verhaal zo ongelooflijk geloofwaardig.
Ik snap het als jullie haar geloven (ook al staat ze gewoon weer verrekte goed te liegen haha). Maar ik wil wel benoemen hoe idioot mijn gedrag zou zijn geweest als ik wél weerwolf was geweest 
- Onruststoker claimen als allereerste zou ik alleen gedaan hebben als ik de enige weerwolf was en die in het midden had zien liggen. Anders is het risico te groot. Dus is op zich plausibel.
- De vrijmetselaars subtiel "beschuldigen" was hartstikke dom. Als ik wolf was, zou ik dan moeten claimen dat ik ook vrijmetselaar ben. Die beschuldiging is er namelijk volledig op gebaseerd dat zij beide weerwolf zijn en dat de echte vrijmetselaars dus zichzelf ineens moeten verdedigen. Maar als niemand anders beweert vrijmetselaar te zijn, dan worden zij toch wel heel snel vrijgepleit.
- De beschuldiging op Lieke is niet een domme zet, zowel vanuit perspectief van een dorpeling als van een weerwolf. Ik blijf erbij dat het een makkelijke claim was voor haar: de dief was nog door niemand anders geclaimd en ze wist van iedereen al welke rollen ze geclaimd hadden. Het was dus by far de makkelijkste manier om een claim te doen, en als wolf een ideale manier om zichzelf buiten de verdenkingen te houden.
- Zodra Froukje me ineens beschuldigde van wolf-zijn, had ik als weerwolf heel anders moeten reageren. Nu schoot ik direct in een hoekje en in de tegenaanval omdat ik me aangevallen voelde en impulsief reageerde
Ik wilde zo snel mogelijk reageren met mijn tegenargumenten, omdat ik niet wilde dat Froukje geloofd werd. En dat bleef ik maar doen en ik kwam steeds meer in de verdrukking. Ik durf te beweren dat ik als wolf rustiger was gebleven. Als wolf houd je er namelijk veel meer rekening mee dat je mogelijk verdacht wordt. Je bent altijd een klein beetje bang dat de ziener jou heeft gecheckt en zegt dat je weerwolf bent. Dus heb je je verdediging (tot op zekere hoogte) al klaar.
Ik werd volledig overvallen door de beschuldiging en dat is volgens mij ook wel in mijn woorden terug te lezen 
Nogmaals, inhoudelijk heb ik niks om Froukje op terug te pakken. Ik ben er zelf ook nog steeds niet uit of ze weerwolf of looier is, wat het allemaal nog veel lastiger maakt. Ze heeft het hoe dan ook weer goed gespeeld.
Hahaha I can tell dat je dit met een rustiger hoofd getypt hebt. Imma respond again if that's okay with you? Moet wel echt zeggen: I appreciate your wolfie-hustle.
Dan, rebuttal, voor wie er nog niet genoeg mee doodgegooid is:
"Ik hoopte dat ik, door te doen alsof zij geruild was met een brave vrijmetselaar, ze eerlijk zou zijn dat Bes nu weerwolf was. Helaas had Lieke mijn spelletje door en was ze daarin niet meteen open. De reden dat mijn verdenkingen voor haar bleven bestaan, ook."
Oef, door te stellen dat Lieke deze bluf wel doorhad die volgens mij verder niemand in het spel zag aankomen, schrijf je haar wel een enorm sterk spel toe. Our girl is smart, maar jouw bluf was simpel en sterk in zijn eenvoud; volgens mij geloofde iedereen in het topic je zonder aarzelen, onder andere geholpen met de historie uit het vorige potje waarin je wel sterk moest hinten dat we wat meer open kaart mochten spelen; dat jij dat nu deed was enorm in-character. Zodoende betwijfel ik of Lieke het doorzien zou hebben? Volgens mij had je iedereen wel goed te pakken...
"[...] voor ze de bom dropte, was ze de onschuld zelve. Deels ofc door haar crash, maar het is ook alsof ze ieder woord heeft afgewogen."
Ik zal meteen en openlijk toegeven dat ik inderdaad ieder woord heb afgewogen--met de informatie die ik had zou het deze tricky he-said-she-said situatie worden, waarin jij met een engelachtig leeg strafblad aan de ene kant zou zitten, en ik aan de andere kant met al mijn vorige zwarte kerfstokken. Het was, en is, essentieel dat ik deze Willy Wonka Golden Ticket van mijn inzicht in jouw rol niet verspeel door een ondoordachte beschuldiging of argument te plaatsen, die een uitgekiende wolf tegen me zou kunnen keren. Daarnaast heb ik in alle potjes volgens mij wel een historie van veel receipts en timestamps en quotes: debatteren doe je aan de hand van degelijk onderzoek, right? ^-^
"Onruststoker claimen als allereerste zou ik alleen gedaan hebben als ik de enige weerwolf was en die in het midden had zien liggen. Anders is het risico te groot. Dus is op zich plausibel."
1) Inderdaad, plausibel dat je hem in het midden had zien liggen en daarom voor gegaan bent.
2) Je had ook de high-contrast strategie kunnen hebben om er gewoon bold voor te gaan, regardless of je de rol in het midden zag. Dat levert een hevig debat op, ja, maar verdubbelt alle chaos wel viervoud. Want wie is er nu gewisseld met wie, door wie, etc. En jij claimde als eerste. En wolven houden van chaos. Je hebt in andere potjes kunnen observeren hoe die strategie werkt. Ik schreef, 12 aug 2025 - 13:50 : "en als ik haar was, zou ik notes hebben gemaakt van wat werkte, wat niet, en
wat als niet realistisch voor een wolf beschouwd wordt. Zoals als eerste een rol claimen. Bold, maar in dit stadium daarom een goede zet."
"De vrijmetselaars subtiel "beschuldigen" was hartstikke dom."
Hmm, vind ik meevallen. Als wolf ben je uit op chaos. Verdenkingen, verdenkingen overal, behalve op jou. Dat de beschuldiging uit elkaar zou vallen was niet per se jouw probleem; het was simpelweg het eerste schot dat je nam, niet per se je laatste. Laat ons lekker tijd verdoen met bedenken of we de vrijmetselaars nu vertrouwen of niet en speel vervolgens de onschuld van "het was maar een gedachte!". Chaos is bereikt en de verdenkingen lagen overal behalve bij jou.
"Als ik wolf was, zou ik dan moeten claimen dat ik ook vrijmetselaar ben. Die beschuldiging is er namelijk volledig op gebaseerd dat zij beide weerwolf zijn en dat de echte vrijmetselaars dus zichzelf ineens moeten verdedigen. Maar als niemand anders beweert vrijmetselaar te zijn, dan worden zij toch wel heel snel vrijgepleit."
Hieerr raak ik de draad een beetje kwijt, hadden we niet al eerder vastgesteld dat vrijmetselaar claimen als wolf juist geen handige strategie is, omdat de vrijmetselaars elkaar kunnen bevestigen en het zodoende twee tegen één wordt? Ik quote mezelf, 12 aug 2025 - 13:50 : "[...] gezien de vrijmetselaars twee keer voorkomen in de stapel met rollen, zou dat wel een enorm grote gok moeten zijn dat állebei de "echte" vrijmetselaars niet in het spel zaten. [...]De kans dat er twee wolven inzitten die besloten hebben deze riskqué strategie te gebruiken, acht ik klein. Vrijmetselaar is veel te makkelijk te ontkrachten.
"De beschuldiging op Lieke is niet een domme zet, zowel vanuit perspectief van een dorpeling als van een weerwolf. Ik blijf erbij dat het een makkelijke claim was voor haar: de dief was nog door niemand anders geclaimd en ze wist van iedereen al welke rollen ze geclaimd hadden. Het was dus by far de makkelijkste manier om een claim te doen, en als wolf een ideale manier om zichzelf buiten de verdenkingen te houden."
Het is een makkelijke claim, die geef ik je. Als wolf afwachten tot het laatste moment en de rol oppakken die nog niet geclaimd is, en met die dief-rol ook meteen haar eventuele collega vrij te spreken. However: juist omdat 'ie zo makkelijk is, is hij ondertussen, en bij dit kaliber spelers, niet meer echt functioneel. Het is onderhandverdacht om pas als laatste je rol te claimen én je loopt het risico dat er een incognito burger (of "onruststoker") bij zit die nog niet helemaal de waarheid heeft gesproken, in afwachting van een wolf-slip-up. Er is een verschil tussen een gedurfde strategie en een dodemans pas. Want Lieke was per definitie verdacht als laatste claimende speler, en dat kon ze weten, en dat ze dan haar partner meteen mee zou trekken die shady-shame-hoek in? Marrit claimde als twééde haar rol en leefde sindsdien in genoeglijke vergetelheid. Pas na Lieke werd zij weer verdacht. Zodoende zou Lieke eerst nogal onhandig bezig zijn door meteen haar partner te koppelen aan haar eigen shadyness, maar vervolgens wel de "galaxy brain" hebben om door jouw bluf heen te zien? Dit wordt wat paradoxaal. (I still love you, I'm playing the game!!)
Subsectie B: Het is ook niet uitgesloten dat je de enige weerwolf bent, trouwens. Het kan je tactiek zijn om juist haar te beschuldigen om zo zelf onschuldiger over te komen, herintroduceer zeker nu het idee van looier en een mogelijke derde partij (Lieke) om schuldig te bevinden, (met Marrit zelfs als vierde erbij) en de chaos en verwarring groeit en groeit, en de deadline nadert maar. Het leidt de aandacht van jou af en zet je juist extra onschuldig en Dorpeling™ neer. Slim, tbh.
"Zodra Froukje me ineens beschuldigde van wolf-zijn, had ik als weerwolf heel anders moeten reageren. Nu schoot ik direct in een hoekje en in de tegenaanval omdat ik me aangevallen voelde en impulsief reageerde."
Als notoriously gehaaide ex-wolf kan ik getuigen dat, ook met een iets beter functionerend zenuwstelsel (alhoewel, to be fair, de wedstrijd is wel de paralympics lol) de neiging om meteen in een hoekje te schieten omdat je je aangevallen voelt, en direct (impulsief) te reageren met een eigen betoog, toch een vrij natuurlijke reactie is. Zodra ik wat van jou zag, was ik ook meteen weer bezig met het typen van een response omdat ik niet wilde dat jíj geloofd werd, haha. En, in een hoekje of niet, je hebt je alsnog sterk verweerd.
"Als wolf [...] heb je je verdediging (tot op zekere hoogte) al klaar."
Nouuu.,.. ikzelf heb dat normaliter niet, tbh. Het is zo afhankelijk van wat er in het topic gezegd wordt, door wie je wordt beschuldigd, wanneer in het spel en hoe... Daar is geen mouw vooraf op aan te passen. Dus (anxiety en fight-or-flight responses helemaal daargelaten ofc) denk ik niet dat je per se veel anders had kunnen reageren? Zodra de verdenking op jou wordt gegooid (wolf of niet), gaat mijn adrenaline en hartslag in ieder geval elke keer naar 220.
Kortom: dit was een heel sterk verweer, maar overal tussendoor blijven voor mij de gaatjes vallen. Ik inderdaad zou zeggen, prima als jullie mij als looier bestempelen, maar dan is mijn insight van Marjanne's rol inzien per definitie ook niet waar, en stemmen jullie op iemand anders terwijl de wolf hier recht voor jullie neus staat :')
Three words, large enough to tip the world. I remember you.