• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, neem ik nu het stokje over. In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat zij bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: woensdag 06-08-2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: zaterdag 9-8-2025 (00.00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: vrijdag 15-8-2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Slughorn
    Leodh
    Zoya
    Caverna
    Necessity
    Frodo
    Porphyrogenitos

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 6 aug 2025 - 14:53 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Zoya schreef:
    (...)

Hm, you seem rather obsessed with my role huh? c:

Ik had een aantal drukke dagen, sorry voor mijn late reactie :') Hier mijn observaties:

- Ik weet vrij zeker dat iemand kneiterhard aan het liegen is, want mijn instinct zegt dat er minimaal één Wolf in het spel zit. However, ik kan bij deze Marrit vrijpleiten, want ik was de Dief en ik heb haar boring ass rol gestolen (cat)

- Bes, I love you hard but you are a sneaky ass bitch and I don't trust you for the life of me <3 Het is natuurlijk mega verdacht om met z'n tweeën de Vrijmetselaars te claimen, want de kans is veel te groot dat je een Wolf bent. Bold choice my friends, hmmm

- Waarom wil Marjanne haar informatie pas delen nadat ik een rol heb geclaimd? Aangezien de andere rollen al zijn geclaimd zou dit in principe geen invloed moeten hebben op haar informatie, TENZIJ ze mijn rol heeft gewisseld en dan zou ze al weten dat ik de Dief ben. What game are you playing?

- Idem dito voor Froukje, waar is jouw info? I call for a redemption arc! Win ons vertrouwen door te delen wat jullie weten, of maak jezelf extra verdacht door een Rol te claimen zonder dit te onderbouwen met feiten :Y)

Ik wil ook even aandacht voor het feit dat ik al een hele reactie klaar had staan waarin in Froukje verdacht maakte door haar Rol te claimen, just for the fun of it, maar dat ik er toch voor heb gekozen om eerlijk te spelen (BORING).

Haha geen probleem, je reageert lekker uitgebreid :3 Overigens weet ik als onruststoker niet de rollen van de mensen die ik wissel. Ik weet alleen dát ze gewisseld zijn ;P

En kudo’s dat je toch eerlijk speelt, al ben ik nu wel heeeel benieuwd naar je verdachtmakingen 😂 Je probeert toch een beetje neutraal weer een nieuw potje in te gaan maar Froukje’s track record is niet goed xD

Overigens wil ik jou ook nog niet vrijpleiten, want het is wel de makkelijkste keuze om de dief te claimen en dan je medeweerwolf(?) ook betrouwbaar te maken. Hmmmmm

Aaaanyway, ik heb geruild…. *TROMGEROFFEL*
    Zoya en Frodo!

Dus als de claims kloppen, dan zou het er nu zo uitzien;

Claims:
    Slughorn - Vrijmetselaar
    Leodh - Ziener
    Zoya - Dief > Dorpeling > Vrijmetselaar
    Caverna - Onruststoker
    Necessity - Dorpeling > Dief
    Frodo - Vrijmetselaar > Dorpeling
    Porphyrogenitos - Dorpeling

[ bericht aangepast op 11 aug 2025 - 16:10 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Hm, dan is mijn huidige theorie dat Marrit en Lieke weerwolven zijn (want waarom zou Lieke Marrit anders zo expliciet verdedigen?) en in dat geval zou ik nu weerwolf zijn. Which is sad, maar aangezien ik begonnen ben als vrijmetselaar, ben ik wel gewoon team dorpeling *O*

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    Hm, dan is mijn huidige theorie dat Marrit en Lieke weerwolven zijn (want waarom zou Lieke Marrit anders zo expliciet verdedigen?) en in dat geval zou ik nu weerwolf zijn. Which is sad, maar aangezien ik begonnen ben als vrijmetselaar, ben ik wel gewoon team dorpeling *O*

Je springt er ook wel makkelijk op dat dit zo is. De optie Lieke is echt dief kan dus niet? Of is het als wolf wel heel makkelijk om als eerste mensen te benoemen?

Love trouwens dat jouw theorie nu is dat jij wolf bent. Dat is makkelijk stemmen straks :'D

Overigens, als mijn rol gestolen is, dan zou ik in dat overzicht toch dief moeten zijn?

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Necessity schreef:
    (...)
    Je springt er ook wel makkelijk op dat dit zo is. De optie Lieke is echt dief kan dus niet? Of is het als wolf wel heel makkelijk om als eerste mensen te benoemen?

Love trouwens dat jouw theorie nu is dat jij wolf bent. Dat is makkelijk stemmen straks :'D

Overigens, als mijn rol gestolen is, dan zou ik in dat overzicht toch dief moeten zijn?

Woops, je hebt gelijk haha, heb het aangepast!

Necessity schreef:
    (...)

Dit is mijn theorie ervan uitgaande dat er twee wolven zijn, juist omdat het er voor mij zo uitspringt dat er voor de rest niemand iemand anders in bescherming neemt (behalve de 2 vrijmetselaars, waarvan ik zeker ben dat ik dat was voor mijn rol werd gewisseld).
    Als we ervan uitgaan dat er maar één wolf is ... heb ik geen idee wie het zou kunnen zijn.

Frodo schreef:
    (...)

Dit is mijn theorie ervan uitgaande dat er twee wolven zijn, juist omdat het er voor mij zo uitspringt dat er voor de rest niemand iemand anders in bescherming neemt (behalve de 2 vrijmetselaars, waarvan ik zeker ben dat ik dat was voor mijn rol werd gewisseld).
    Als we ervan uitgaan dat er maar één wolf is ... heb ik geen idee wie het zou kunnen zijn.

Op zich kan Lieke/Zoya ook gewoon iedere willekeurige andere persoon benoemen als dief die al een rol geclaimd heeft natuurlijk. Als je de enige weerwolf bent, dan weet je ook dat de rest al de waarheid spreekt

En ik ga er vanuit dat jij dan inderdaad vrijmetselaar bent, want anders had je nu na mijn ruil kunnen zeggen dat je weerwolf was maar nu niet meer en dan was het makkelijk op Lieke stemmen

Caverna schreef:
    Dan moet iedereen op elkaar stemmen zodat je allemaal 1 stem hebt. Dus dan zijn we waarschijnlijk screwed 😂

Also, er kan natuurlijk ook 1 vrijmetselaar in het spel zitten. Maar we hebben alleen van Zoya nog niet gehoord wat ze claimt :3

Oh dat wist ik niet dat er ook maar eentje in kan zitten! Dat heeft met die extra rollen te maken natuurlijk...

It's never gonna happen, Guys.

** Edit: Ik doe het maar even zo in een post. Want anders blijf ik op anderen reageren en sta ik straks drie keer achter elkaar in het topic. Haha.

@ Zoya - Haha ik had toch ergens graag je reactie gelezen. Sorry, maar deze woorden maakten me nu gewoon nieuwsgierig.

@Caverna: Je hebt de rollen van Zoya en Frodo gewisseld? Maar er staat in de uitleg dat mensen die gewisseld zijn helemaal niet hun rol komen te weten. Dus ze kan niet zeggen dat ze eerst weerwolf was en nu niet meer.

[ bericht aangepast op 11 aug 2025 - 20:26 ]

It's never gonna happen, Guys.

Caverna schreef:
    (...)

Op zich kan Lieke/Zoya ook gewoon iedere willekeurige andere persoon benoemen als dief die al een rol geclaimd heeft natuurlijk. Als je de enige weerwolf bent, dan weet je ook dat de rest al de waarheid spreekt

En ik ga er vanuit dat jij dan inderdaad vrijmetselaar bent, want anders had je nu na mijn ruil kunnen zeggen dat je weerwolf was maar nu niet meer en dan was het makkelijk op Lieke stemmen

Dat is nog steeds risicovol though, want als je iemand eruit pikt die zich anders voordeed dan hij is ondanks een non-weerwolf-rol (wat vaker is voorgekomen) dan val je meteen door de mand.

Slughorn schreef:
    (...)

Haha ik had toch ergens graag je reactie gelezen. Sorry, maar deze woorden maakten me nu gewoon nieuwsgierig.

Mijn OG reactie is ofc al weggeklikt, maar ik ging mijn kennis over Marrit's rol gebruiken en dan iets zeggen als "Froukje liegt de boel bij elkaar want IK ben de Ziener !! En ik heb Marrit's rol gezien !! Dan moet ze dus wel een Weerwolf zijn guys" :')

BUT I DIDN'T
    SORRY FROUKJE

Caverna schreef:
    (...)

Haha geen probleem, je reageert lekker uitgebreid :3 Overigens weet ik als onruststoker niet de rollen van de mensen die ik wissel. Ik weet alleen dát ze gewisseld zijn ;P

En kudo’s dat je toch eerlijk speelt, al ben ik nu wel heeeel benieuwd naar je verdachtmakingen 😂 Je probeert toch een beetje neutraal weer een nieuw potje in te gaan maar Froukje’s track record is niet goed xD

Overigens wil ik jou ook nog niet vrijpleiten, want het is wel de makkelijkste keuze om de dief te claimen en dan je medeweerwolf(?) ook betrouwbaar te maken. Hmmmmm

Aaaanyway, ik heb geruild…. *TROMGEROFFEL*
    Zoya en Frodo!

Dus als de claims kloppen, dan zou het er nu zo uitzien;

Claims:
    Slughorn - Vrijmetselaar
    Leodh - Ziener
    Zoya - Dief > Dorpeling > Vrijmetselaar
    Caverna - Onruststoker
    Necessity - Dorpeling > Dief
    Frodo - Vrijmetselaar > Dorpeling
    Porphyrogenitos - Dorpeling

Onder spoiler anders wordt mijn reactie zo lang

Omfg nu weet ik niet eens meer of ik zelf de good guy ben help :') Acute identiteitscrisis

maar ik was even vergeten dat je dan de rollen niet in kan zien ofc, my bad!

[ bericht aangepast op 11 aug 2025 - 20:50 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

@Danique: Nee klopt, mensen weten dus zelf niet 100% zeker of ze goed of slecht zijn. De rol die je in het begin bent, ben je niet per definitie ook nog aan het einde (: Is in het begin even wennen haha ;P

@Zoya true, je weet natuurlijk van niemand zeker of ie de waarheid spreekt. xD Maar goed, we moeten ergens op af gaan :'D Wie is/zijn voor jou op dit moment verdacht?

Ik moet hier later nog even goed naar kijken hoor, maar van wat we weten qua rollen hebben we dus een paar mensen die elkaar kunnen vrijpleiten. En die dus of de waarheid spreken en beide goed zijn, of samen wolf zijn. Dus die koppels uitzoeken is wel interessant wat daarbij gebeurt.

Maar die op een rijtje zetten heb ij nu even geen tijd voor dus dat komt later 😂

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Ik wil wel even vermelden dat het voor Danique/Slughorn en mij wel héél riskant zou zijn om te beweren dat we vrijmetselaars zijn maar eigenlijk wolven zouden zijn. De kans dat iemand anders de vrijmetselaar-rol zou hebben is zodanig groot dat dat gewoon niet slim is.
    + er heeft niemand anders de vrijmetselaar-rol geclaimed behalve wij.

Okee, ik ben iets minder actief geweest dan ik wilde i.v.m. vermoeidheid, but im here and im queer letsgo.

1) Ik ben ervan overtuigd dat er tenminste één wolf in het spel zit.

2) Tbh denk ik dat Danique en Bes inderdaad relatief onschuldig te verklaren zijn (nog even onafhankelijk van eventuele wisseltrucjes), gezien Danique redelijk vroeg al claimde een vrijmetselaar te zijn en Bes dat daarna inderdaad onderschreef. Hadden ze van te voren dit samen kunnen bekokstoven? Absoluut; maar gezien de vrijmetselaars twee keer voorkomen in de stapel met rollen, zou dat wel een enorm grote gok moeten zijn dat állebei de "echte" vrijmetselaars niet in het spel zaten. En je krijgt alleen inzicht in de overgebleven rollen als wolf, als je dat in je eentje bent. Zodoende, in my book, zijn Danique en Bes clean. De beschuldiging van Marjanne vind ik daarin ook een beetje gek; de kans dat er twee wolven inzitten die besloten hebben deze riskqué strategie te gebruiken, acht ik klein. Vrijmetselaar is veel te makkelijk te ontkrachten.

3) Dit hoort enkel bij de vibes-diagnose: dat Belle alweer een onschuldige dorpeling is, laat statistisch gezien bij mij wel een beetje een zalmroze vlaggetje wapperen.

4) Marrit als dorpeling geloof ik wel; de vorige keer was het een beetje gehannes met informatie, deze keer zou ze als dorpeling letterlijk niks weten en het waarschijnlijk qua speelstijl ook over de andere boeg gooien en daar straight voor uitkomen. Aansluitend is dit bevestigd door Lieke, die als dief zijnde misgegrepen zou hebben en nu haar rol heeft.

5) However, aangekomen bij Lieke: als je dusdanig wantrouwig bent naar een specifiek iemand, die danwel naar waarheid bovengemiddeld vaak niet te vertrouwen is in dit spel, dat je niet één keer er een opmerking over maakt, maar zelfs een hele reactie klaar had staan om de verdenking op haar te gooien (why though, ik ben zo lief en fluffy); waarom zou je dan niet als dief je statistische kansen pakken en proberen mijn rol te jatten? A lill' strange to me, that's all. Aansluitend, dat ze net als Marjanne relatief snel op de "vrijmetselaars=wolven" theorie springt ondanks de lage slagingskans ervan, vind ik ook enigszins apart.

5) Dan, afsluitend, komt Marjanne op 11 aug 2025 - 13:24 met de informatie dat ze als onruststoker de rollen van Lieke (van origine dief) en Frodo (van origine vrijmetselaar) alledgedly heeft omgewisseld. Ze is de eerste in dit topic die een rol claimde, wat in eerdere potjes die zij modereerde is neergezet als een bold strategy. Stel, ze is een wolf. Als ex-moderator heeft ze alle strategieën in de vorige topics prachtig voorbij zien komen, en als ik haar was, zou ik notes hebben gemaakt van wat werkte, wat niet, en wat als niet realistisch voor een wolf beschouwd wordt. Zoals als eerste een rol claimen. Bold, maar in dit stadium daarom een goede zet. Take it from me.

6) Daar komt bij dat ik alle posts van Marjanne sowieso gelabeld heb als bullshit, want voor het alzienend oog kunnen ook lieve ex-wvw-mods zich niet verstoppen. Ik koos haar rol om in te zien en kreeg een prachtig wolvenpootje terug c:

byeeee

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Waaaaacht dus Froukje, jij beweert ziener te zijn en dat je Marjanne haar rol hebt ingezien - zijnde weerwolf?

Leodh schreef:

5) However, aangekomen bij Lieke: als je dusdanig wantrouwig bent naar een specifiek iemand, die danwel naar waarheid bovengemiddeld vaak niet te vertrouwen is in dit spel, dat je niet één keer er een opmerking over maakt, maar zelfs een hele reactie klaar had staan om de verdenking op haar te gooien (why though, ik ben zo lief en fluffy); waarom zou je dan niet als dief je statistische kansen pakken en proberen mijn rol te jatten? A lill' strange to me, that's all. Aansluitend, dat ze net als Marjanne relatief snel op de "vrijmetselaars=wolven" theorie springt ondanks de lage slagingskans ervan, vind ik ook enigszins apart.

Oh weet je wat de reden is dat ik niet jouw rol heb gestolen? (Because I considered it, yes <3) Ik heb de vorige keer als Onruststoker jouw rol en die van Bes omgeruild, en ik wilde niet overkomen alsof ik altijd de pik op Qrew heb :')

Ik koos toen voor Marrit omdat die sneak de vorige keer deed alsof ze mijn rol had en daarmee mij verdacht maakte en haar rol ècht stelen was mijn payback 😂

|| I told you not to play with the misfit toys ||