• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, neem ik nu het stokje over. In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat zij bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: woensdag 06-08-2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: zaterdag 9-8-2025 (00.00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: vrijdag 15-8-2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Slughorn
    Leodh
    Zoya
    Caverna
    Necessity
    Frodo
    Porphyrogenitos

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 6 aug 2025 - 14:53 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Frodo schreef:
    Waaaaacht dus Froukje, jij beweert ziener te zijn en dat je Marjanne haar rol hebt ingezien - zijnde weerwolf?

Jep!

@Lieke: whahahhaha okay okay, dat klinkt wel legit en in character, lolollol

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Frodo schreef:
    Waaaaacht dus Froukje, jij beweert ziener te zijn en dat je Marjanne haar rol hebt ingezien - zijnde weerwolf?

OOOOO hoe heb ik hier overheen kunnen lezen?? Never skip the last sentence lieke wtf

Maar Froukje, why wait to tell us? 🤔

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Zoya schreef:
    (...)

OOOOO hoe heb ik hier overheen kunnen lezen?? Never skip the last sentence lieke wtf

1) Ik wilde sowieso nog eventjes wachten tot Marjanne ook in het topic een paar wolf-achtige keuzes zou maken, zodat jullie me niet alleen op m'n woord zouden hoeven geloven. Zeker als zijnde Public Enemy of the State (lollol) is een random beschuldiging eigenlijk alleen nog maar dat; random, maar aan de hand van de andere dingen die ik genoemd heb die iedereen ook kon inzien, heb ik een extra onderbouwing kunnen toevoegen

2) i was tired girl :') wilde graag eerder reageren, maar een milde crash out drong voor lol

Leodh schreef:
    (...)

1) Ik wilde sowieso nog eventjes wachten tot Marjanne ook in het topic een paar wolf-achtige keuzes zou maken, zodat jullie me niet alleen op m'n woord zouden hoeven geloven. Zeker als zijnde Public Enemy of the State (lollol) is een random beschuldiging eigenlijk alleen nog maar dat; random, maar aan de hand van de andere dingen die ik genoemd heb die iedereen ook kon inzien, heb ik een extra onderbouwing kunnen toevoegen

2) i was tired girl :') wilde graag eerder reageren, maar een milde crash out drong voor lol

Ik kan me wel in deze verklaring vinden, fair! Als dit allemaal waar is, is dit wel een redemption arc voor je Public Enemy of the State status 🤭

Zoya schreef:
    (...)

Ik kan me wel in deze verklaring vinden, fair! Als dit allemaal waar is, is dit wel een redemption arc voor je Public Enemy of the State status 🤭

About making fair points:

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 16:27 ]

Frodo schreef:

Dit maakt het wel echt makkelijker. Want of Froukje spreekt de waarheid en Marjanne is wolf. Of Froukje liegt en is zelf wolf. Aka, we hoeven nog maar tussen twee mensen te kiezen :'D

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Leodh schreef:
    (...)

About making fair points:

Your orange ass rooting for Bes to BOEM us told me a lot about your wonky allegiances ok? (cat)

Zoya schreef:
    (...)

Your orange ass rooting for Bes to BOEM us told me a lot about your wonky allegiances ok? (cat)

Whahahahahahha <333 Terecht, lol

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 16:52 ]

Zoya schreef:
    (...)

OH JONGENS HET IS WEER ZOVER: FROUKJE IS WEERWOLF! Dat wolvenpootje zag ze waarschijnlijk omdat ze gewoon naar haar eigen voeten keek ipv naar mij xD

Ik ga al mijn verdenkingen van haar even weerleggen:

1) Ik ben er ook van overtuigd dat er 1 weerwolf in het spel zit. Nu meer dan ooit.

2) De rollen van vrijmetselaars zijn door de creators van het spel bedacht omdát je dan rollen hebt die de weerwolven samen kunnen claimen, daar ben ik van overtuigd. Want daarmee maak je de mensen die erna vrijmetselaar gaan claimen ook ineens verdacht. Vandaar dat ik niemand direct ga vrijpleiten omdat ze samen zeggen vrijmetselaar te zijn. Moet wel zeggen dat ik, nu ik erover nadenk, Danique wel echt minder verdenk omdat dit haar eerste potje is en dan is het inderdaad een bolt move. Maar vandaar mijn eerste verdenkingen xD

3) Sla ik over

4) Is voor mij niet meer relevant want ik weet zeker dat Froukje wolf is xD

5) Mijn directe claim voor onruststoker is vooral omdat:
    a: ik vond dat het veel te lang duurde voor mensen iets in het topic zeiden toen we eenmaal gestart waren (ik reageerde al vijf uren na de start
    b: bij het vorige potje, waarin ik inderdaad mod was, duurde het zoooooo lang voordat mensen een keer een rol claimden en ik had echt moeite om mezelf in te houden xD Zie hieronder mijn bewijs daarvoor. Dat wilde ik voorkomen door direct de actie te starten.

LOGICA WAAROM FROUKJE WEERWOLF IS

Ik geloof direct dat Froukje wachtte met haar (valse!) beschuldiging op mij tot ik dingen deed die zij als verdacht kon noemen, want dan zouden jullie haar leugens sneller geloven ;p (crash-out minder chill though)

Mijn theorie is het volgende: Froukje is als enige weerwolf. Als er maar 1 weerwolf is, mag zij een rol uit het midden (die niet met het spel meedoet) horen en kwam er zodoende achter dat er geen ziener in het spel zit. Perfect dus om die te claimen, want daarmee kun je ook nog eens iemand anders verdacht maken!

Vervolgens wachtte ze rustig af (oké en met een crash-out dus dat is minder chill maar afijn) tot ik dingen deed die zij als 'verdacht' kon aanmerken, en toen BAM: beschuldiging.

Het is wel bizar dat ze dan voor de derde keer op rij weerwolf is though xD

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 20:19 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

@Carverna; Ik hou wel van een Bold Move. Haha, maar goed. Dat was in deze instantie niet echt nodig.

En als ik heel eerlijk ben, ben ik voor het eerst geneigd Froukje te geloven (Ja, waarrempel! En dat terwijl ik zooooo vaak erin getrapt ben xD haha. Dus Froukje je mag heel hard lachen als ik dat nu weer doe. En dan ga ik weer een hekel aan je hebben, zoals gewoonlijk.)
    Maar je laatste post Marjanne zeg je ineens zoveel in en ga je zo hard in de verdediging, dat je je wat mij betreft alleen maar verdachter maakt.
    Het enige wat ik nu weet is: Als er nu maar een weerwolf in zit, waar ik een beetje het van verwacht, dan heb je de rollen ingezien die niet in het spel zitten toch? Zowel de onruststoker als de ziener zijn handige rollen om te claimen als je weerwolf bent. Kans is klein dat je precies de weerwolf vind, maar die kan er zijn. Ziener is inderdaad wel wat handiger, want je kan wijzen. En de kans is klein dat je precies de weerwolf eruit pakt, maar hee het kan.
    En even minder actief zijn, want dingen om Q heen, vind ik niet perse meer een argument om mensen eruit te stemmen. Tuurlijk kan er tactiek in zitten even te wachten, maar we weten ook dat niet iedereen meer refreshed elke dag.

Maar als ik zo kijk naar de reacties, gaan we er dan vanuit dat deze rollen er niet zijn?
    - Looier
    - 1 weerwolf
    - 1 dorpeling dan (?)

Want ik kom niet uit met tellen. Ziener, twee dorpelingen, twee vrijmetselaars, onruststoker en de dief zijn geclaimd. En van die is een weerwolf, vermoeden we. Dus 1 van de rollen moet buiten het spel liggen. Marrit zou nu dief moeten zijn, dat wordt er gezegd en die was geruild met een dorpeling. (Ik weet even niet welke username daarbij hoort, sorry.) Dus ik zou die vier al weg 'kunnen' strepen?
    Dan blijft er een onschuldige dorpeling over, de ziener en de onruststoker, wat niemand kan bevestigen of course.
    Ziener en onruststoker hebben zichzelf nu verdedigt. Maar de andere onschuldige dorpeling?? Ik heb je nog weinig gehoord. Misschien kan je jezelf verdedigen?

(Misschien volg ik nu een hele rare kronkel in mijn hoofd, maar hee. Kan het proberen, haha!)

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 21:02 ]

It's never gonna happen, Guys.

1) Zijn we het in ieder geval ergens over eens c:

2) Zijn de vrijmetselaars niet een andere iteratie van het cupido koppel?

3) Agree to disagree, wolfie <3

4) Je laat het leuk klinken, maar ik ben nieett overtuigd. Misschien was je van origine een andere strategie van plan, maar ben je naar deze (gedurfde) tactiek overgestapt toen je het te lang vond duren. Dat je vijf uur na de start "pas" reageerde met deze eerste post vind ik niet per se steekhoudend om mee te beargumenteren dat dat niet betekent dat het een strategie was, want je was ermee alsnog gewoon de eerste. De eerstvolgende posts van andere spelers kwamen pas in de avond; je had kunnen wachten. In de vakantie is vrijwel alles trager, zo ook historisch Q, zo ook dit spel op Q. Die middag op 9 augustus 14.37 had je een keuze: het spel bold aftrappen, of nog even wachten. En, zoals je bewezen hebt in je screenshots, ben je een enthousiaste, enigszins ongeduldige speler. Wat een extra reden zou zijn om toch voor de gedurfde strategie te gaan van het als eerste claimen van een rol.

6) Ik zeg het u; ik benst geen weerwolf
    merci voor het respecteren van de crash out lololol
          "Froukje wachtte tot ik dingen deed die verdacht waren"
          ...
          Hard to call you out on suspicious shit if you, i dunno, hadn't done the suspicious shit in the first place? "Meneer de agent, je wachtte gewoon tot ik verdachte dingen deed voor je me oppakte!" Tja, zo werkt dat nou eenmaal, whahaha

7) Ik weet niet of Marjanne alleen weerwolf is of dat ze nog een buddy heeft; vandaar ook mijn complete bericht met al mijn observaties in het topic, niet exclusief die van Marjanne zelf. Ik sluit een tweede wolf niet uit, maar volgens mij winnen we als burgers nog steeds als we er eentje uitstemmen, dus voor mij draait het nu daarom. En ik keek toch echt naar haar poezelige pootjes, en niet naar de mijne :p

8 ) Zelfs al was ik wolf (which i am not) en mocht ik een rol inzien omdat ik in mijn eentje ben (again, hypothetically) en ziener te zien krijgen ( lol) zou dat niet per se een perfecte situatie zijn. Ik kan de rol dan wel zonder problemen claimen, maar iemand beschuldigen gaat nog altijd leiden tot een he-said-she-said.

9) "Vervolgens wachtte ze rustig af tot ik dingen deed die zij als 'verdacht' kon aanmerken, en toen BAM: beschuldiging."
    Dit argument heb je al gebruikt (A)

10) "Het is wel bizar dat ze dan voor de derde keer op rij weerwolf is though"
    Okay, i should let this slide, but i gotta
    als ik de wolf wél was geweest
    had ik hierop gezegd

welll what can you do. the force knows my aura :Y)

Maar ik ben het niet, dus ook wiskunde staat aan mijn kant :)

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 21:20 ]

Slughorn schreef:
    @Carverna; Ik hou wel van een Bold Move. Haha, maar goed. Dat was in deze instantie niet echt nodig.

En als ik heel eerlijk ben, ben ik voor het eerst geneigd Froukje te geloven (Ja, waarrempel! En dat terwijl ik zooooo vaak erin getrapt ben xD haha. Dus Froukje je mag heel hard lachen als ik dat nu weer doe. En dan ga ik weer een hekel aan je hebben, zoals gewoonlijk.)
    Maar je laatste post Marjanne zeg je ineens zoveel in en ga je zo hard in de verdediging, dat je je wat mij betreft alleen maar verdachter maakt.
    Het enige wat ik nu weet is: Als er nu maar een weerwolf in zit, waar ik een beetje het van verwacht, dan heb je de rollen ingezien die niet in het spel zitten toch? Zowel de onruststoker als de ziener zijn handige rollen om te claimen als je weerwolf bent. Kans is klein dat je precies de weerwolf vind, maar die kan er zijn. Ziener is inderdaad wel wat handiger, want je kan wijzen. En de kans is klein dat je precies de weerwolf eruit pakt, maar hee het kan.
    En even minder actief zijn, want dingen om Q heen, vind ik niet perse meer een argument om mensen eruit te stemmen. Tuurlijk kan er tactiek in zitten even te wachten, maar we weten ook dat niet iedereen meer refreshed elke dag.

Maar als ik zo kijk naar de reacties, gaan we er dan vanuit dat deze rollen er niet zijn?
    - Looier
    - 1 weerwolf
    - 1 dorpeling dan (?)

Want ik kom niet uit met tellen. Ziener, twee dorpelingen, twee vrijmetselaars, onruststoker en de dief zijn geclaimd. En van die is een weerwolf, vermoeden we. Dus 1 van de rollen moet buiten het spel liggen. Marrit zou nu dief moeten zijn, dat wordt er gezegd en die was geruild met een dorpeling. (Ik weet even niet welke username daarbij hoort, sorry.) Dus ik zou die vier al weg 'kunnen' strepen?
    Dan blijft er een onschuldige dorpeling over, de ziener en de onruststoker, wat niemand kan bevestigen of course.
    Ziener en onruststoker hebben zichzelf nu verdedigt. Maar de andere onschuldige dorpeling?? Ik heb je nog weinig gehoord. Misschien kan je jezelf verdedigen?

(Misschien volg ik nu een hele rare kronkel in mijn hoofd, maar hee. Kan het proberen, haha!)

Belle heeft ook dorpeling geclaimd, zie: 10 aug 2025 - 10:20

Lieke (Zoya) (van origine dief) heeft haar rol geruild met Marrit (Necessity) (van origine burger)

also yaaaayyy u believe me (blush)

[ bericht aangepast op 12 aug 2025 - 21:24 ]

Guys, guys, guys, wat als Froukje én Marjanne weerwolf zijn? Dan stemmen we met z'n allen op één weerwolf, waardoor de andere overblijft en ze nog steeds winnen. Toch?
    Het klinkt misschien vergezocht maar ze zijn beiden meer dan slim genoeg om zoiets af te spreken (bat)

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 9:02 ]

Even the smallest can change the course of the future

@Danique wat Froukje zegt inderdaad, Marrit (Necessity) en Belle (Porphyrogenitos) claimen dorpeling. Dus vervang in jouw verhaal ziener/onruststoker voor de dorpeling en het sluit aan bij zowel Froukje als mijn theorie (:

Also: ik ben defensive omdat ik me aangevallen voel (ik was vergeten dat je er soms echte frustraties in dit spel komen lol) xD. Als wolf zie je maar 1 rol in die niet in het spel zit, niet alle drie.

@Bes: nee op 1 weerwolf stemmen is voldoende om van de weerwolven te winnen. Dus dit zou een heel domme tactiek van ons zijn in dat geval xD

@Froukje: jou ga ik niet overtuigen, maar als reactie op jouw reactie (om hopelijk de rest ervan te overtuigen dat we Froukje niet wéér de overwinning gunnen):

2) Jij noemt de vrijmetselaars een iteratie van het cupido koppel, maar die willen samen overblijven terwijl de vrijmetselaars een onderdeel zijn van het dorpelingenteam. Dus nee, dat zijn ze niet ;p En in ieder geval heb ik hem nooit zo opgevat en volgens mij gaat het dáárom, want dat is de reden dat ik ze niet meteen geloofde xD Niet dat ik ze meteen 100% verdacht had

4) Er zat niet echt een strategie achter. Zoals ik in een comment van het vorige spel al zei (en ik quote):

Het verschil met de 'gewone' ww is dat je hier juist door alles wat er gebeurd is wél rollen kunt claimen omdat je daarmee theorieën op gang brengt.'

Afwachten is bij deze versie een stuk minder interessant.

Ik had dan ook geen zin in weer een dagenlange periode van vage gesprekken waarbij niemand een claim durfde te doen, dus gaf ik direct maar het goede voorbeeld. Voor mij was dit dus helemaal niet echt een bold move xD Zeker niet omdat ik gewoon onruststoker bén, dus er was niemand anders die die claim zomaar zou kunnen doen (behalve natuurlijk een weerwolf of een looier, die er iets aan hebben om te liegen). En dan, nog veel belangrijker, heb ik toen ook dit gezegd:
    Ik heb zelf als onruststoker ook regelmatig gebluft wie ik geruild heb om meer informatie te krijgen, met uiteraard het risico dat je daarna toch niet geloofd wordt.

En dan komt nu mijn confession: dat is exact wat ik gedaan heb. Ik reageerde in het topic direct eerlijk dat ik onruststoker was, maar wilde nog niet vertellen wie ik geruild had. Dat was omdat ik eerst wilde weten wie er - in mijn ogen - het meest verdacht waren.
          Er sprongen voor mij twee duo's uit die mogelijk samenwerkten: Bes en Danique (om eerdergenoemde reden dat ze beide vrijmetselaars claimden te zijn), en Lieke en Marrit (omdat ik per definitie iedereen die zichzelf 'dorpeling' noemt verdacht vind en Lieke dat ook nog op een wel heel convenient manier bevestigde).
          En dus loog ik en zei ik dat ik Lieke en Bes had omgewisseld. Ik hoopte hiermee meer informatie te vergaren over hun rollen; dat heeft voor mij bijvoorbeeld bevestigd dat Bes inderdaad vrijmetselaar was (want anders had Danique haar nu ook heel makkelijk kunnen verraden). Over Lieke was ik nog minder zeker.
          In werkelijkheid heb ik echter Bes en Danique met elkaar gewisseld. Maar als ik dat eerlijk zou zeggen, zouden we nul extra informatie krijgen, en dat leek me zonde :') Dus een kleine bluf met het risico weliswaar verdacht te worden, maar zo hopelijk meer informatie te vergaren.
          Ik zie in dat dit mij wellicht juist verdachter kan maken, maar ja xD Het is wel de waarheid. Dat betekent dus ook dat Lieke nog steeds is wat ze was (ik vermoed dief, maar ik sluit weerwolf ook nog niet volledig uit) en dat Bes nog steeds vrijmetselaar is (dus wees niet bang, je bent geen weerwolf xD).

@Froukje je zegt zelf inderdaad dat het een 'he said, she said' wordt met jouw tactiek, dus dat is erg gedurfd. Overigens neem ik aan dat we bij jou niet verbaasd zijn dat je gedurfde tactieken gebruikt, want dat doe je altijd xD Ik vermoed nog steeds dat je weerwolf bent en de ziener in het midden hebt gezien, maar tegelijk sluit ik ook niet uit dat je de looier bent. Ten slotte is een 'he said, she said' discussie ideaal om jezelf óók verdacht te maken: het wordt dan 50/50, dus leuke statistieken om te winnen. Wat het wel weer ingewikkelder maakt want dan doe ik heel hard mijn best om iedereen mee te krijgen jou te verdenken en vervolgens zou je dan in je eentje het spel alsnog winnen :'D

Wat een ingewikkeld spel is dit ook xD

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 9:34 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Mijn excuses voor mijn afwezigheid! Ik heb dan wel een chill vakantie, maar de afgelopen twee dagen waren nogal vol 😅

Ik ga zo nog alles even rustig doorlezen en dan mijn mening op alles geven.