• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, neem ik nu het stokje over. In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat zij bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: woensdag 06-08-2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: zaterdag 9-8-2025 (00.00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: vrijdag 15-8-2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Slughorn
    Leodh
    Zoya
    Caverna
    Necessity
    Frodo
    Porphyrogenitos

Inschrijvingen zijn gesloten!

[ bericht aangepast op 6 aug 2025 - 14:53 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Oké, ik ga even alle theorieën voor mezelf (en jullie) op een rijtje zetten, haha.

Bes en Danique zijn weerwolven en claimen de vrijmetselaars -> Is geloof ik al afgeschoten, but I agree, haha. Is heel bold om te doen en gezien er niemand anders vrijmetselaar claimt, lijkt me legit dat zij idd vrijmetselaars zijn.

Dat Marjanne dit aandraagt als theorie is idd wel interessant en vind ik ook wel wat verdacht, als wolf wil je toch de aandacht afleiden van jezelf. Aan de andere kant vind ik haar argumenten tegenover Froukje wel weer logisch klinken. Maar Froukje zegt haar rol ingezien te hebben, depends on who we belief. Soo, I dunno, maybe?

Froukje is typisch Froukje naar aanleiding van eerder potjes die ik met haar gespeeld heb en ik vertrouw haar ook nu weer niet helemaal. Also, wat betreft de "he said, she said", dat is een Froukje tacktiek en ik zie haar ervoor aan dit gewoon weer te gebruiken. It was how she won a game! Dus ik sluit niet uit dat ze gewoon wolf is en besluit de ziener te claimen als afleidingstacktiek.

Lieke en Marrit zijn weerwolven en claimen dief en burger -> Less tricky, maar gebaseerd op een flinke dosis geluk dat zowel de dief als burger in de stapel zitten. Al was Lieke idd vrij laat met de dief claimen (fair door drukte, maar wel convenient!). En we hebben twee burgers, dus goede kans dat er daar één van in de stapel zit. Hmmm, I am not yet convinced of their innocence. Helpt ook niet dat Marrit leuk meespringt op dat of Marjanne, of Froukje de wolf is (who both are also a bit sus, but shhh).

Overige opmerkingen:

Froukje 12 aug 13:50:

Dit hoort enkel bij de vibes-diagnose: dat Belle alweer een onschuldige dorpeling is, laat statistisch gezien bij mij wel een beetje een zalmroze vlaggetje wapperen.

Ik was vorig potje eigenlijk wolf, maar omdat ik halverwege uitviel en er een burger in de stapel lag, was het voor het spelverloop makkelijker om te zeggen dat ik burger was. Daarnaast was ik in het weerwolvenspel voor Marjanne met 1 nacht begon ook al wolf, Dus de kans dat ik out of 4 recente spellen 3x wolf ben, lijkt me wel vrij klein.

Anyway, I am confused en ik verdenk bijna iedereen wel, help.

Ik wil toch even benoemen dat ik het volgende zei over de vrijmetselaars:

Maaaaar de vrijmetselaar is natuurlijk ook een fijne om te claimen als je beide weerwolf bent :3"

Zo'n grote 'beschuldiging' was het dus helemaal niet xD

Maar nu laat ik jullie allemaal eerst even bijlezen en houd ik me met mijn impatient ass (en veel te veel tijd om handen) even gedeisd xD

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 12:10 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    @Froukje je zegt zelf inderdaad dat het een 'he said, she said' wordt met jouw tactiek, dus dat is erg gedurfd. Overigens neem ik aan dat we bij jou niet verbaasd zijn dat je gedurfde tactieken gebruikt, want dat doe je altijd xD Ik vermoed nog steeds dat je weerwolf bent en de ziener in het midden hebt gezien, maar tegelijk sluit ik ook niet uit dat je de looier bent. Ten slotte is een 'he said, she said' discussie ideaal om jezelf óók verdacht te maken: het wordt dan 50/50, dus leuke statistieken om te winnen. Wat het wel weer ingewikkelder maakt want dan doe ik heel hard mijn best om iedereen mee te krijgen jou te verdenken en vervolgens zou je dan in je eentje het spel alsnog winnen :'D

Porphyrogenitos schreef:
    Froukje is typisch Froukje naar aanleiding van eerder potjes die ik met haar gespeeld heb en ik vertrouw haar ook nu weer niet helemaal. Also, wat betreft de "he said, she said", dat is een Froukje tacktiek en ik zie haar ervoor aan dit gewoon weer te gebruiken. It was how she won a game! Dus ik sluit niet uit dat ze gewoon wolf is en besluit de ziener te claimen als afleidingstacktiek.

Het werd sowieso een he-said-she-said zodra ik het geluk had om Marjanne's rol in te zien. Er zou vanaf dat punt vanuit mij sowieso een open beschuldiging komen, en om juist te voorkomen dat het een kwestie werd van wie de rest op haar woord moest gaan geloven, heb ik wat langer gewacht tot er ook wat concreter bewijs was voor Marjanne's wolfjesgedrag. De discussie werkt inderdaad ook in mijn nadeel; want natuuurlijk gaat zij zich verdedigen door juist mij aan te wijzen als wolf, en vestig ik zo ook de spotlight op mezelf. Daar kan ik verder weinig aan doen, behalve het nieuws voor mezelf houden, en dat ging ik natuurlijk niet doen hahaha

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 12:16 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Caverna schreef:
    Ik wil toch even benoemen dat ik het volgende zei over de vrijmetselaars:

(...)

Zo'n grote 'beschuldiging' was het dus helemaal niet xD

Maar nu laat ik jullie allemaal eerst even bijlezen en houd ik me met mijn impatient ass (en veel te veel tijd om handen) even gedeisd xD

Subtiliteit is ook een ding, en in zulke spellen juist ook enorm effectief :p

Ik ben honestly geneigd om Lieke en Marrit het voordeel van de twijfel te geven en mijn pijlen nu te richten op Froukje of Marjanne.

Even the smallest can change the course of the future

Hm. Waarom gaan we er eigenlijk vanuit dat de Looier er niet inzit? Truth be told, het zou een slimme Looier zijn want ik kan niemand direct aanwijzen. Maar, er zijn een aantal Spelers die bold moves maken en ik vind niet dat we kunnen uitsluiten dat daar een andere motivatie achter zit dan nu wordt verdacht.

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Zoya schreef:
    Hm. Waarom gaan we er eigenlijk vanuit dat de Looier er niet inzit? Truth be told, het zou een slimme Looier zijn want ik kan niemand direct aanwijzen. Maar, er zijn een aantal Spelers die bold moves maken en ik vind niet dat we kunnen uitsluiten dat daar een andere motivatie achter zit dan nu wordt verdacht.

Ja helemaal eens haha (not responding: not my thing lol xD). Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe het zit en het is best gevaarlijk want vanuit mijn perspectief (waarin ik de rol van onruststoker heb) zie ik het zo:

Froukje claimt vanaf het begin de ziener te zijn. Als ze weerwolf is, had ze kunnen zien in de overgebleven rollen dat die er niet in zat. Dus that makes sense. En ze zegt wel dat het wel heel bold is om een 'he said, she said' aan te gaan maar we weten ook dat Froukje dat soort gestook alleen maar leuk vindt xD Maarrrr het is inderdaad wel makkelijker om de focus van jezelf weg te houden als je weerwolf bent; het was niet dat ze al verdacht was.

Maar waarom kiest ze mij? Als ze weerwolf was en graag de focus op een ander wilde zetten, had ze beter Lieke kunnen kiezen, want er waren meerdere mensen die wel vonden dat Lieke en Marrit als duo licht verdacht zijn. Als Froukje weerwolf was, had ze daar perfect op in kunnen springen. De kans was groot dat velen van ons daarin meegegaan waren.

Dus het is aannemelijker dat ze looier is. Want vanaf het begin had ze dan met het claimen van de zienerrol meteen het risico kunnen lopen dat iemand anders ook de rol van ziener claimde, en dat zou haar meteen verdacht maken - en dat is gunstig als je looier bent. Maar dat gebeurde niet, dus besloot ze om dan een head-to-head aan te gaan, want daarmee maak je jezelf ook verdacht. En dan is het ook logischer dat ze mij koos. Ik had precies genoeg dingen gedaan om me wel te kunnen beschuldigen, maar ik heb ook genoeg munitie om me wel te kunnen verdedigen. Dus that makes more sense xD Ze is alleen zichzelf weer steengoed aan het verdedigen, maar ja, ze wil ook niet dat het te obvious is dat ze looier zou zijn. Aaaaaargh xD

Oké ik vrees er nu voor dat Froukje looier is xD En dat betekent dat we NIET op haar moeten stemmen... Maar dan weet ik ook niet op wie dan wel xD

Caverna schreef:
    (...)

Ja helemaal eens haha (not responding: not my thing lol xD). Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe het zit en het is best gevaarlijk want vanuit mijn perspectief (waarin ik de rol van onruststoker heb) zie ik het zo:

Froukje claimt vanaf het begin de ziener te zijn. Als ze weerwolf is, had ze kunnen zien in de overgebleven rollen dat die er niet in zat. Dus that makes sense. En ze zegt wel dat het wel heel bold is om een 'he said, she said' aan te gaan maar we weten ook dat Froukje dat soort gestook alleen maar leuk vindt xD Maarrrr het is inderdaad wel makkelijker om de focus van jezelf weg te houden als je weerwolf bent; het was niet dat ze al verdacht was.

Maar waarom kiest ze mij? Als ze weerwolf was en graag de focus op een ander wilde zetten, had ze beter Lieke kunnen kiezen, want er waren meerdere mensen die wel vonden dat Lieke en Marrit als duo licht verdacht zijn. Als Froukje weerwolf was, had ze daar perfect op in kunnen springen. De kans was groot dat velen van ons daarin meegegaan waren.

Dus het is aannemelijker dat ze looier is. Want vanaf het begin had ze dan met het claimen van de zienerrol meteen het risico kunnen lopen dat iemand anders ook de rol van ziener claimde, en dat zou haar meteen verdacht maken - en dat is gunstig als je looier bent. Maar dat gebeurde niet, dus besloot ze om dan een head-to-head aan te gaan, want daarmee maak je jezelf ook verdacht. En dan is het ook logischer dat ze mij koos. Ik had precies genoeg dingen gedaan om me wel te kunnen beschuldigen, maar ik heb ook genoeg munitie om me wel te kunnen verdedigen. Dus that makes more sense xD Ze is alleen zichzelf weer steengoed aan het verdedigen, maar ja, ze wil ook niet dat het te obvious is dat ze looier zou zijn. Aaaaaargh xD

Oké ik vrees er nu voor dat Froukje looier is xD En dat betekent dat we NIET op haar moeten stemmen... Maar dan weet ik ook niet op wie dan wel xD

Hee, ik ben helemaal on board met het plan om NIET op mij te stemmen. Let's fucking go baby :Y)

Luister, misschien heeft het een reden dat verder niemand ziener geclaimd heeft. Voornamelijk omdat ik het zelf gewoon ben, waardoor ik dat prima vanaf het begin kon aangeven. De focus was tijdens het spel even niet per se direct op mij, maar er was in het topic al wel drie keer gevraagd wat ik gezien had tijdens de nachtfase. Dus sowieso zou ik op een moment in de aandacht moeten stappen en een mogelijk verdachte claim moeten maken (afhankelijk van wat ik gezien had) ; wanneer ik dat gedaan heb was letterlijk een kwestie van tijd. En de head-to-head / he-said-she-said was onvermijdelijk, of ik nou lol heb in stoken of niet. En, speaking of, van ons twee ben jij degene die momenteel al een "bluf" bekend heeft, waarvan ook niemand kan controleren of dat klopt of niet. Wie van ons stookt hier nou?

En wat de volgende beschuldiging betreft: de verdenking op Marrit-Lieke was flinterdun, daarin 100% meegaan zou vanuit mij gezien juist een zet zijn vanuit de looier. Zodra die verdenking uit elkaar valt, wat die sowieso al zou doen, blijf je over met een megaverdachte derde speler. Bes schreef "want waarom zou Lieke Marrit anders zo expliciet verdedigen?", wat erger klinkt dan de realiteit is, want zij en Danique hadden elkaar even sterk ook vrijgepleit. Dus dat verhaal stond op het punt om in te storten, waar ik als "wolf" zijnde bovenop had kunnen springen en dan ineens lelijk op m'n verdachte neus van had kunnen kijken.

Maar, sterker nog, als ík looier was geweest, zou ik Belle gekozen hebben als zwart schaap. Ik heb al eerder een debat van haar gewonnen via bullshit; kind kan de was doen (no offense sweetie, whahaha <3). Belle zou een makkelijker doelwit geweest zijn, versus jou waarvan ik had kunnen weten dat je fel en uitgebreid zou terugschieten. Als we het hebben over het strategisch kiezen van een doelwit, ben jij niet keuze Nr.1.

Als we het hebben over het strategisch kiezen van een rol om in te zien, ben je wél keuze Nr.1. Met Bes, Belle, Lieke, en Marrit had ik al ervaring via eerdere potjes. De nieuwe tactiek van Marrit zag ik aankomen, Bes speelt steady en consistent, Lieke heeft een argwanend oog op mij, Belle speelt rustig. Danique was deze pot misschien ook een nieuwe speler, maar haar insteek had ik ook al een goed idee van. Jij was de enige wildcard, en daarom heb ik jouw rol gekozen. Dus het is zodoende logisch dat ik voor jou koos met mijn "beschuldiging" : want het was logisch jou te kiezen om de rol van in te zien. Je acties in het topic hebben daar weinig mee te maken, dat bewees vooral zichzelf (:

Guys, I'm believing Froukje again

Even the smallest can change the course of the future

Haha Froukje ik ben zo onder de indruk van jouw verhaal, ik ga je bijna zelf geloven 😂😂 Ik zat serieus me af te vragen of Natas misschien een fout had gemaakt tot ik me herinnerde hoe goed jij kunt bluffen xD

En je verhaal waarom je mij gekozen hebt als ziener is allemaal heel logisch, dat ben ik met je eens. Dus daarom is het ook heel logisch dat je daarvoor koos om als weerwolf/looier je pijlen op mij te richten ;p want dan kon je het hier perfect mee onderbouwen! En we weten allemaal dat jij bij dit spelletje alles enorm doordacht speelt en niks doet zomaar om het maar gewoon te doen, je zorgt dat je "alibi" zoveel mogelijk dicht gemetseld zit (dat is ook waarom je elke keer weer iedereen weet te overtuigen haha).

Ik ben het overigens niet eens met dat Lieke en Marrit hun verhaal flinterdun is. Het was voor Lieke, mocht ze wolf zijn, gewoon heel makkelijk om simpelweg één van de geclaimde rollen te kiezen en te zeggen: "Ja die ben ik nu." Lieke was de enige die nog geen rol had geclaimd, en dief lag dus voor het oprapen. Verder had iedereen z'n rol al genoemd, dus kon ze bij wijze van spreken ienemienemutte doen en niemand zou dat kunnen verifiëren. Marrit hoefde daarvoor niet eens handlanger te zijn. Dus voor jij mij ineens beschuldigde van wolf-zijn vond ik Lieke by far het meest verdacht xD

Ben benieuwd of anderen onze discussie al zat zijn want wij gaan nooit op één lijn komen lol xD

Caverna schreef:
    En je verhaal waarom je mij gekozen hebt als ziener is allemaal heel logisch, dat ben ik met je eens. Dus daarom is het ook heel logisch dat je daarvoor koos om als weerwolf/looier je pijlen op mij te richten ;p want dan kon je het hier perfect mee onderbouwen! En we weten allemaal dat jij bij dit spelletje alles enorm doordacht speelt en niks doet zomaar om het maar gewoon te doen, je zorgt dat je "alibi" zoveel mogelijk dicht gemetseld zit (dat is ook waarom je elke keer weer iedereen weet te overtuigen haha).[/i]

Whahahahhaa jaa grapjas, ik ben misschien vaak gehaaid tijdens dit spel, maar dit gaat zelfs voor mij te ver hoor😂😂😂

Frodo schreef:
    Guys, I'm believing Froukje again

Haha ik heb mijn best gedaan xD vrees dat als men nu Froukje weer gelooft, dat het een verloren zaak is voor mij en daarmee voor team Dorpeling :') She did it again

Froukje’s verhaal is heel plausibel - het is alleen niet waar xD

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 16:43 ]

Ik merk dat mijn anxiety een beetje afgaat van deze discussie aa sorry :') Ik hou me even een klein beetje meer op de achtergrond, want mijn brein kan dit niet onderscheiden van een echte ruzie en de stress slaat dan aan 💀

"Maar Lieke, moet je dan wel Weerwolven spelen? 🤨" Jaaaaa want ik vind het echt wel heel leuk 😭 ik weet niet waarom de anxiety deze keer stom doet sorry

[ bericht aangepast op 13 aug 2025 - 21:50 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Aww girlie! No worries, anxiety isn't rational, but it is a massive bitch. Ik zal in ieder geval even letterlijk zeggen: niets vanuit mijn kant is persoonlijk bedoeld, een aanval buiten het spel of iets in die geest. Ik respecteer Marjanne enorm voor haar tegenargumenten en heb er plezier in om proberen te bewijzen dat het niet klopt, net zoals ook met Belle in het eerste potje. Ditto ook dat ik het ontzettend grappig vind dat jij een hele post klaar had staan om mij te beschuldigen en dat Danique en Bes ook met samengeknepen ogen naar me staren. Het is jullie goed recht hahaha. Ben juist opgelucht dat jullie na de vorige twee rondes nog met me willen spelen :p

Het is serieus echt heel grappig om alle theorieën en reacties nu te lezen. Ik heb hetzelfde gevoel als de rest. Hoewel dit mijn eerste potje is, is dit niet mijn eerste potje met Froukje. En ja, ik ben heel vaak bij haar erin getrapt. Dus ik ken haar speelstijl wel een beetje onderhand (hoop ik).

@Lieke. Donut worry. Ik heb zowel met Marjanne als Froukje geschreven naast dit en ja, ook daar kon het er hard aan toe gaan, maar we bedoelen het nooit lelijk naar elkaar :Y) Maar ik begrijp het wel wat je zegt, want het gaat hard inderdaad (cat)

——
    Even mijn eigen gevoel:
    Voor mij voelt het een beetje alsof Marjanne zich in een hoekje gedreven voelt... Wat ik ook begrijp met de beschuldiging. Wat ik niet zo goed begrijp is dat ik nu ineens door zogenaamd de onruststoker ben omgewisseld, waar ik niet van snap wat je met die leugen wilde bereiken Marjanne? Wij weten toch niet dat we omgewisseld zijn, dus dan maakt het toch niet uit wie je uit de tent lokt ermee? Het klinkt bijna alsof je de rol niet goed door hebt, terwijl je hem zelf zogenaamd bent. Zal vast wel niet, haha. Ik zal het wel niet begrijpen.

It's never gonna happen, Guys.