• Welkom in het officiële motiveertopic voor SOTY en FOTY 2025!
    Hier kunnen schrijvers hun lasten delen, ideeën oppikken of zorgeloos kletsen over hun story. Lezers kunnen dan weer hun schrijvers een hart onder de riem steken of een babbeltje komen slaan.

SOTY 2025, LET'S GO *O* *O*

Link naar het officiële topic

[ bericht aangepast op 26 jan 2025 - 10:49 ]

Even the smallest can change the course of the future

Renna schreef:
    (...)
    Heel relatable :'D Respect voor Agatha Christie
    Waar blijf je het meeste in hangen? Het bedenken van je plot, of echt het starten met schrijven zelf?

Nou ik heb een soort globaal idee van wat ik wil dat er gebeurt, ik heb een duidelijk beeld van de personages en hun intriges/geheimen/achtergronden, en ik weet op zich waar ik wil beginnen. Maar omdat het een murder MYSTERY is, heb ik het gevoel dat elk woord moet kloppen, en dat is totaal niet hoe ik normaalgesproken schrijf. Dus dat geeft toch een bepaalde druk

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

Nou ik heb een soort globaal idee van wat ik wil dat er gebeurt, ik heb een duidelijk beeld van de personages en hun intriges/geheimen/achtergronden, en ik weet op zich waar ik wil beginnen. Maar omdat het een murder MYSTERY is, heb ik het gevoel dat elk woord moet kloppen, en dat is totaal niet hoe ik normaalgesproken schrijf. Dus dat geeft toch een bepaalde druk

...en dan vraag je je ook nog eens constant af of je het niet te obvious neerzet voor de lezer? Of projecteer ik dan haha

Zelf schrijf ik soms in "word vomit"-sessies, dan is het domweg typen om de scène een soort uit te schetsen op papier. Het feit dat het maar word vomit is, helpt mij om de lat wat minder hoog te leggen. Vaak begint het dan als een puntenlijstje van acties en gedachten van mijn personages, en als er een bruikbare zin in me opkomt, dan zet ik die er ook meteen bij. Daarna werk ik dat puntenlijstje uit in boektekst. Soms rolt er dan meteen wat uit waarvan ik denk nice, en soms blijft het bij word vomit en dan kijk ik er later met frisse ogen weer naar, want dan is het makkelijker aanwijzen wat niet lekker loopt.
    Bottom line: probeer misschien word vomit sessies? Want dan mag het ook gewoon nog niet zijn zoals je het wil (:

Dramatic

Renna schreef:
    (...)
    ...en dan vraag je je ook nog eens constant af of je het niet te obvious neerzet voor de lezer? Of projecteer ik dan haha

Zelf schrijf ik soms in "word vomit"-sessies, dan is het domweg typen om de scène een soort uit te schetsen op papier. Het feit dat het maar word vomit is, helpt mij om de lat wat minder hoog te leggen. Vaak begint het dan als een puntenlijstje van acties en gedachten van mijn personages, en als er een bruikbare zin in me opkomt, dan zet ik die er ook meteen bij. Daarna werk ik dat puntenlijstje uit in boektekst. Soms rolt er dan meteen wat uit waarvan ik denk nice, en soms blijft het bij word vomit en dan kijk ik er later met frisse ogen weer naar, want dan is het makkelijker aanwijzen wat niet lekker loopt.
    Bottom line: probeer misschien word vomit sessies? Want dan mag het ook gewoon nog niet zijn zoals je het wil (:

Haha nee klopt hoor, je wilt niet dat de plot twisten uit het niets komen en tegelijk wil je niet dat je lezer het raadt xD Dus lastig haha.

Ik kan word vomit alleen in het kader van ADHD, hoe werkt dat? Letterlijk gewoon typen wat er in je opkomt, ofzo?

Caverna schreef:
    (...)

Haha nee klopt hoor, je wilt niet dat de plot twisten uit het niets komen en tegelijk wil je niet dat je lezer het raadt xD Dus lastig haha.

Ik kan word vomit alleen in het kader van ADHD, hoe werkt dat? Letterlijk gewoon typen wat er in je opkomt, ofzo?

Oh jee heb ik een term gejat van de ADHD'ers? Oeps haha

Ja gewoon typen en blijven typen, zodat je het stemmetje in je hoofd voor bent dat zegt dat het allemaal niet goed genoeg is. Als ik bezig ben met "wat gebeurt er nu?" is er geen ruimte voor "dit is allemaal rotzooi geef het maar gewoon op".
    En dan vind ik een puntenlijstje wel chill, want dan heb ik toch iets van sturing hahahahahah. Voor mij werkt het best fijn, maar misschien is het voor jou helemaal niks 🤷🏼‍♀️

Dramatic

Renna schreef:
    (...)
    Oh jee heb ik een term gejat van de ADHD'ers? Oeps haha

Ja gewoon typen en blijven typen, zodat je het stemmetje in je hoofd voor bent dat zegt dat het allemaal niet goed genoeg is. Als ik bezig ben met "wat gebeurt er nu?" is er geen ruimte voor "dit is allemaal rotzooi geef het maar gewoon op".
    En dan vind ik een puntenlijstje wel chill, want dan heb ik toch iets van sturing hahahahahah. Voor mij werkt het best fijn, maar misschien is het voor jou helemaal niks 🤷🏼‍♀️

Idem! Soms dwing ik mezelf gewoon om door te gaan en dan is het shit, maar dan heb je ten minste wel iets en dat kun je dan herwerken (:

help

okay jongens, m'n proloog staat online :3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

I wrote the climax of my story today bc it's been bugging me for two weeks straight and now i'm getting impatient to actually get there

help

Figured out hoe ik mn eerste hoofdstuk ga openen na me daar dertig keer op doodgestaard te hebben (nerd) Hoe gaat het met de anderen in hun schrijfprocessen? Welke dingen gaan atm bij jullie lekker, en waar lopen jullie juist tegenaan?

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    Figured out hoe ik mn eerste hoofdstuk ga openen na me daar dertig keer op doodgestaard te hebben (nerd) Hoe gaat het met de anderen in hun schrijfprocessen? Welke dingen gaan atm bij jullie lekker, en waar lopen jullie juist tegenaan?

Die van mij is momenteel niet-bestaand lol. Maar gezien mijn verhaal over weerwolven gaat, was ik gisteravond wel even geïnspireerd door het mysterie van dit beeld:

Leodh schreef:

ik moet eerst aan een boek werken dat in het najaar uitkomt en daar baal ik wel een beetje van XD
    Maar zit op schema voor deze maand met 16.5/50K

[ bericht aangepast op 11 april 2025 - 9:33 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Leodh schreef:

Mijn giga voorsprong is wat ingekrompen, maar ik zit nog steeds op schema (26k/100k), dus ik ben tevreden (:

[ bericht aangepast op 11 april 2025 - 10:17 ]

help

En ja mijn climax is dus geschreven en nu heb ik gewoon zin om alle leuke stukjes te schrijven maar er moeten ook tussenstukjes geschreven worden (huil)

help

RSK schreef:
    En ja mijn climax is dus geschreven en nu heb ik gewoon zin om alle leuke stukjes te schrijven maar er moeten ook tussenstukjes geschreven worden (huil)

Ain't that a mood hahahahahahah

Mijn mentale staat was niet optimaal de afgelopen twee weken, maar ik hoop van het weekend weer wat op papier te zetten c:

Dramatic

Caverna schreef:
    (...)

Ik heb een abo op het verhaal van Natas omdat ik cozy fantasy vet leuk vind (en haar schrijfstijl ook), en het verhaal van Bes omdat het me interessant lijkt en het wat lijkt op een concept dat Natas en ik schrijven, dus ben heel benieuwd waar overeenkomsten en verschillen liggen :'D

Oeh, ik had hier nog niet op gereageerd maar ben wel heel nieuwsgierig. Waar liggen de raakvlakken? (:

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    (...)

Oeh, ik had hier nog niet op gereageerd maar ben wel heel nieuwsgierig. Waar liggen de raakvlakken? (:

Magie & kleuren van de ogen, haha. Ben ook benieuwd! :Y)

Every villain is a hero in his own mind.