• Een nieuwe variant van het bekende Weerwolven van Wakkerdam! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij.

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd, natuurlijk!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start op 26 januari. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start op 29 januari. Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    2 weerwolven
    2 dorpelingen
    1 ziener
    1 dief
    1 onruststoker

Team Dorpeling:

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart geruild is en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)

Team Weerwolf:
    - De weerwolven krijgen te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Weerwolven
    2. Ziener
    3. Dief
    4. Onruststoker

DEELNEMERS
    Kobyla / Belle
    ProngsPotter / Froukje
    Frodo / Bes
    Ringwraith / Natas

Inschrijvingen gesloten

[ bericht aangepast op 29 jan 2025 - 15:21 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Kobyla schreef:
    (...)

Op zich, het kan prima gebeuren dat er twee rollenruilers in het spel zitten en we spelen maar met z'n 4'en. Dus 33% kans dat je rol door de dief geruild wordt en 66% kans dat je door de onruststoker geruild wordt, dus zo gek is dat nog niet dat je twee keer geruild bent.

En come on, ik ben niet zo gek om meteen een leugen op te zetten, haha. Ik zou zelf liever afwachten wat er gebeurt en dan kijken met welk verhaal je kan komen ipv direct wat claimen. Froukje had nu alle rust om een rol te claimen die er niet in zit ipv het risico te lopen dat je opeens twee mensen hebt die dezelfde rol claimen.

En ik ben niet goed met kansberekening omdat ik alle wiskunde goed uit mn hoofd heb gedeleted na de middelbare, maar de kans dat iemand zowel door de dief, als door de onruststoker op dezelfde manier omgewisseld wordt? Die is een heeel stuk kleiner

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

ProngsPotter schreef:
    (...)

En ik ben niet goed met kansberekening omdat ik alle wiskunde goed uit mn hoofd heb gedeleted na de middelbare, maar de kans dat iemand zowel door de dief, als door de onruststoker op dezelfde manier omgewisseld wordt? Die is een heeel stuk kleiner

Hahaha oké ik bemoei me niet met de discussie maar vind het prachtig dat we statistieken erbij halen 😂

ProngsPotter schreef:
    (...)

Als mijn wiskunde klopt, dan is het een kans van 20%. Wat niet zodanig laag is dat het onwaarschijnlijk wordt. Dus, nog steeds, niet gek dat het gebeurt.

In my defence, het was niet mijn bedoeling zo vaag te blijven dat ik ook de dief kon claimen (al had ik in dat geval gewoon gezegd dat het met mezelf was), ik wilde gewoon nog niet al mijn informatie prijs geven om te zien wat de rest ermee deed. .

Nu hoop ik wel dat jij niet als burger een ingewikkeld spelletje aan het spelen bent en dat de wolf Bes of Natas is die zich verhult achter het beeld dat is ontstaan door de info die Natas en ik gaven, en geniet van wij twee die elkaar in de haren vliegen 😂😅

Kobyla schreef:
    (...)

Als mijn wiskunde klopt, dan is het een kans van 20%. Wat niet zodanig laag is dat het onwaarschijnlijk wordt. Dus, nog steeds, niet gek dat het gebeurt.

In my defence, het was niet mijn bedoeling zo vaag te blijven dat ik ook de dief kon claimen (al had ik in dat geval gewoon gezegd dat het met mezelf was), ik wilde gewoon nog niet al mijn informatie prijs geven om te zien wat de rest ermee deed. .

Nu hoop ik wel dat jij niet als burger een ingewikkeld spelletje aan het spelen bent en dat de wolf Bes of Natas is die zich verhult achter het beeld dat is ontstaan door de info die Natas en ik gaven, en geniet van wij twee die elkaar in de haren vliegen 😂😅

Ik denk niet dat er 2 burgers in het spel zitten, gewoon omdat dat de meest lame rol in heel het spel is, en aangezien ik 100% zeker weet dat ik burger ben (of was) weet ik zeker dat Froukje geen mastermind-burger aan het spelen is haha.
    Ik twijfel ook niet echt meer aan Natas, al weet ik niet of dat zo slim is.

Even the smallest can change the course of the future

Mijn onderbuikgevoel zegt toch Froukje haha

Every villain is a hero in his own mind.

Frodo schreef:
    (...)

Ik denk niet dat er 2 burgers in het spel zitten, gewoon omdat dat de meest lame rol in heel het spel is, en aangezien ik 100% zeker weet dat ik burger ben (of was) weet ik zeker dat Froukje geen mastermind-burger aan het spelen is haha.
    Ik twijfel ook niet echt meer aan Natas, al weet ik niet of dat zo slim is.

For argument's sake, omdat we in dit spel ofc niemand op hun woord kunnen geloven: Ik denk ook niet dat er twee burgers in zouden zitten. Lijkt me relatief saai. Voor die reden zou ik Bes ook voorzichtig durven uit te sluiten, omdat die al zo snel postte dat ze een burger was, waarvan er dus redelijkerwijs maar ééntje van in het spel zou zitten. Als dan een tweede ook gezegd had een burger te zijn, zou je daar wel wat vraagtekens bij krijgen. Bovendien heeft Natascha bevestigd dat zij na de dief-ruil burger is geworden, wat twee mensen maakt die bevestigen welke rol de ander heeft. Natuurlijk had ze Bes kunnen napraten, maar...

Aansluitend durf ik namelijk ook, again for argument's sake, ook Natascha wel met enige zekerheid uit te sluiten vanwege haar vraag over het wisselen aan het begin, dat klonk oprecht wel als heel genuine verwarring rondom haar rol en die waar Belle naar hintte. Zou het heeel doortrapt slim vinden als ze dat gepland zou hebben.

En daarnaast was het antwoord van Marjanne niet heel veel anders op te vatten dan ik gedaan heb, lol, en hoef ik geen posts uit te pluizen om de weerwolf te vinden, want dat heb ik al gedaan.

Dingen die verdacht zijn bij mij:
    - Ik reageerde relatief laat
    - Ik heb als eerste een andere speler een leugenaar genoemd
    - ...?

Dingen die verdacht zijn bij Belle:
    - Dubbelzinnige eerste post; onruststoker / dief
    - De relatief kleine kans van de dubbele wissel; had Bes al in de eerste post genoemd en kon daar vervolgens niet meer onderuit
    - Heel snel al een verdenking richting Bes wijzen en later nog een poging doen om de aandacht op Bes en Natas te richten
    - ...?

+
    Belle schreef:
    Maar het feit dat je je zo stellig vasthoudt aan je eigen leugen (om zo de verdenking van je af te krijgen?), vind ik wel verdacht. Als je burger was, dan was je denk ik wel rustig verder gaan kijken naar wie wolf zou kunnen zijn ipv je op mij vast te pinnen.

>> Ik ben inderdaad geen burger. Rustig verder kijken naar wie de wolf zou kunnen zijn is voor mij niet logisch :')

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Ringwraith schreef:
    Mijn onderbuikgevoel zegt toch Froukje haha

Mijn gevoel zegt dat Belle de weerwolf is. Wat gebeurt er bij een ex aequo?

Frodo schreef:
    (...)

Mijn gevoel zegt dat Belle de weerwolf is. Wat gebeurt er bij een ex aequo?

Haha nu twijfel ik toch weer door Froukjes relaas.
    Misschien zijn ze allebei weerwolven XD

Bij gelijkspel volgt er een tweede anonieme stemming, waarvoor er niet meer overlegd mag worden. Is het dan nog steeds gelijk, dan gaat er niemand uit en daarmee hebben de weerwolven, als die in het spel zitten, gewonnen. Mochten er geen weerwolven in het spel zitten, dan winnen de burgers (in het geval dat beide weerwolven in het midden liggen).

Omg Natas, dat betekent dat we het wel echt eens moeten worden over Froukje of Belle.

😶

Don't walk. Run, you sheep, run.

Frodo schreef:
    Omg Natas, dat betekent dat we het wel echt eens moeten worden over Froukje of Belle.

Aaaahhh

Waarom ik twijfel over Belle:
    Omdat het nogal een bold move was om te doen alsof ze twee rollen had geruild nog voor er verder enige informatie is geweest. En goed, ik ken Belle niet suuupergoed, maar ze komt niet echt over als iemand die ergens meteen met een gestrekt been in gaat.

Waarom ik twijfel over Froukje:
    Mijn eerste theorie was best aardig en daarbij was de conclusie dat jij de weerwolf was. In plaats van dat Froukje daar rustig in meegaat als weerwolf zijnde, of eerst nog een reactie afwacht, beschuldigt ze heel iemand anders.

Maar goed, Froukje is dan wel weer van de ver-doorgeredeneerde moves. XD

Ringwraith schreef:
    (...)
    Aaaahhh

Waarom ik twijfel over Belle:
    Omdat het nogal een bold move was om te doen alsof ze twee rollen had geruild nog voor er verder enige informatie is geweest. En goed, ik ken Belle niet suuupergoed, maar ze komt niet echt over als iemand die ergens meteen met een gestrekt been in gaat.

Waarom ik twijfel over Froukje:
    Mijn eerste theorie was best aardig en daarbij was de conclusie dat jij de weerwolf was. In plaats van dat Froukje daar rustig in meegaat als weerwolf zijnde, of eerst nog een reactie afwacht, beschuldigt ze heel iemand anders.

Maar goed, Froukje is dan wel weer van de ver-doorgeredeneerde moves. XD

En juist daarom denk ik dat Belle de weerwolf is. Froukje kwam meteen met een heel duidelijke uitleg en wist precies hoe en wat. Ik vind het ook opvallend dat Belle geprobeerd heeft om ons beiden terug verdacht te maken terwijl het toch vrij snel duidelijk was dat wij geen weerwolven zijn. En het is typisch iets voor weerwolven om chaos te zaaien, zodat de verdenking absoluut niet op hen valt.

Frodo schreef:
    (...)

En juist daarom denk ik dat Belle de weerwolf is. Froukje kwam meteen met een heel duidelijke uitleg en wist precies hoe en wat. Ik vind het ook opvallend dat Belle geprobeerd heeft om ons beiden terug verdacht te maken terwijl het toch vrij snel duidelijk was dat wij geen weerwolven zijn. En het is typisch iets voor weerwolven om chaos te zaaien, zodat de verdenking absoluut niet op hen valt.

My gut still tells me differently... maar ik ga wel met jou mee. :Y)

Ringwraith schreef:
    (...)

My gut still tells me differently... maar ik ga wel met jou mee. :Y)

Misschien kunnen Froukje en Belle een laatste pleidooi geven waarin ze uitleggen waarom ze ZEKER NIET de weerwolf zijn en beslissen we op basis daarvan? (krul)