• Een nieuwe variant van het bekende Weerwolven van Wakkerdam! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij.

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd, natuurlijk!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start op 26 januari. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start op 29 januari. Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    2 weerwolven
    2 dorpelingen
    1 ziener
    1 dief
    1 onruststoker

Team Dorpeling:

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart geruild is en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)

Team Weerwolf:
    - De weerwolven krijgen te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Weerwolven
    2. Ziener
    3. Dief
    4. Onruststoker

DEELNEMERS
    Kobyla / Belle
    ProngsPotter / Froukje
    Frodo / Bes
    Ringwraith / Natas

Inschrijvingen gesloten

[ bericht aangepast op 29 jan 2025 - 15:21 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Voor mij komt optie 2 het beste uit (:

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    Voor mij komt optie 2 het beste uit (:

Top! Dan doen we dat (: Dan kunnen mensen zich ook nog t/m 25 januari inschrijven en stuur ik jullie 26 januari je rollen toe ^^

Vinden jullie het fijn om de verhalen in het topic te lezen of in de story? Bij een normaal potje had ik het in een story gedaan, maar dit heeft eigenlijk maar twee momenten waarop ik een verhaaltje schrijf (na de nachtfase en aan het einde na de stemming). Maar het teruglezen is wel makkelijker in een story xD Of maakt het jullie allemaal niks uit? ;p

[ bericht aangepast op 23 jan 2025 - 9:57 ]

Maakt mij niet uit, wat jij wil hahaha <3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

DE NACHT

Cornela Nachtwacht legde zorgvuldig haar rechthoekige brilletje op haar nachtkastje, naast haar nachtlampje, een flesje neusspray en de laatste editie van De Wakkere Waarheid, het dagblad van Wakkerdam. Met koeienletters preitje op de voorkant de tekst: WAKKERDAM IN GREEP VAN DE MAAN: WAAR BLIJFT DE NACHTWACHT?
          Hoewel er in het artikel weinig nieuwe dingen stonden - wederom een nieuwe aanval, weer vraagtekens bij de besturing van het dorp - werd de sfeer steeds grimmiger. Cornelia besefte dat ze als burgemeester geen andere keuze had dan stevige maatregelen nemen tegen de moorden die nu al maanden plaatsvonden, maar erg blij werd ze niet als ze dacht aan de aankondiging die ze morgen zou gaan doen.
          Bloed tegen bloed.
          Dat had haar adviseur Pieter Dageraad weken geleden al tegen haar gezegd. Ze had het tegengehouden, wilde de weerwolven op een geweldloze manier wegjagen, maar ze wist dat het niet anders kan. Het volk werd opstandiger, wanhopiger en meedogenlozer; het wantrouwen nam met de dag toe en ook de ontevredenheid over het beleid werd niet langer onder stoelen of banken gestoken.
          Cornelia pakte de neusspray van haar nachtkastje, spoot in elke neus twee keer en kroop toen onder de dekens. Ze kon niet anders, nam ze zichzelf voor. Als ze nu niet aan zou pakken en het volk zou geven wat ze wilden, zou ze afgezet worden - en ze verdomde het haar ambtsketen aan Victor Vosselaar over te dragen, die geheid haar opvolger zou worden. Hij was populair, maar meedogenloos, sluw, machtsbelust en soms verdacht Cornelia hem ervan dat hij van de opreuring genoot. Ze wist zeker dat hij ervoor kon zorgen dat er nog veel meer doden zouden vallen.
          Nee, ze had geen keuze. Morgen moest ze wel aankondigen dat de dorpelingen hun vermoedens eindelijk op tafel konden gooien, dat ze hun grootste verdachte eindelijk voor de wolven mochten gooien en dat degene met de meeste stemmen op de brandstapel zou sterven. Het was de enige oplossing…
          Niet snel daarna viel Cornelia in een bijzonder onrustige slaap, waarin ze droomde over de brandstapel - maar nu lag zij daar en stak Vosselaar hem met een brede, enge grijns op zijn gezicht aan. Ze werd maar één keer wakker… en dat kwam door het gehuil van een wolf bij de volle maan.

-

We zijn begonnen!

[ bericht aangepast op 26 jan 2025 - 11:14 ]

Oooeeh I got chills hehehe

Even the smallest can change the course of the future

Nicee! Het is wel jaaren geleden dat ik dit gespeeld heb, maar als het goed begrijp moeten we vanaf woensdag met theorieën komen?

Every villain is a hero in his own mind.

Ringwraith schreef:
    Nicee! Het is wel jaaren geleden dat ik dit gespeeld heb, maar als het goed begrijp moeten we vanaf woensdag met theorieën komen?

Yes! Het werkt ook wat anders. In deze nacht is de discussie vooralsnog gesloten (want de meesten slapen), en krijgt iedereen z'n rol en moet meteen eventuele actie uitvoeren. In de dagfase (woensdag) mag er dan gediscussieerd worden. Vraag me gerust als je dingen niet meer weet of als dingen anders werken haha

En in de dagfase komt er dan weer zo'n verhaaltje? (:
    En één rol zit er dus niet in, aangezien er vijf rollen zijn en vier mensen?

Ooeeh, exiting!

Ringwraith schreef:
    En in de dagfase komt er dan weer zo'n verhaaltje? (:
    En één rol zit er dus niet in, aangezien er vijf rollen zijn en vier mensen?

Yes in de dagfase komt er weer zo'n verhaaltje! En ook wat uitleg over wat daarna de bedoeling is.

En nee, er zijn 7 rollen, waarvan er 3 niet in zitten. Uitgebreide uitgebreide uitleg hierover staat in de story (:

[ bericht aangepast op 26 jan 2025 - 14:31 ]

Oh ja ik had de nummertjes niet achter de rollen zien staan, haha

Ringwraith schreef:
    Oh ja ik had de nummertjes niet achter de rollen zien staan, haha

Die heb ik nét na jouw reactie toegevoegd, dus dat kan kloppen 😂

Lieve deelnemers, jullie hebben alleen morgen nog om de actie van jullie rollen door te geven! 🤗

DE DAG

Aan niets was te zien hoe nerveus Cornelia Nachtwacht was toen ze achter het geïmproviseerde podium ging staan, dat haar adviseur Pieter Dageraad voor de gelegenheid had neergezet. Het was niet de eerste toespraak die ze hield in de afgelopen maanden, maar toch wist ze dat alles hierna zou veranderen.
          Tijdens haar laatste toespraak was de opkomst erg laag. Toch stond nu het hele plein vol. Hun promotie - dat er vandaag grote veranderingen zouden plaatsvinden - had de interesse van de Wakkerdammers gewekt. Ze keken afwisselend van hun burgemeester naar de grote, met een enorme doek bedekte stapel naast het kleine podium.
          Helemaal vooraan stond Victor Vosselaar. Hij keek haar aan met zijn gebruikelijke grijns, en trok even geamuseerd zijn wenkbrauwen op toen ze oogcontact maakten, alsof hij wilde zeggen: ‘Wat voor wanhoopspoging ga je doen om je burgemeesterschap te redden?’ En hij had nog gelijk ook.
          ’Ahem.’ Ze schraapte haar keel in de microfoon, en het werd direct doodstil op het plein. ‘Dank dat j́ullie in groten getale zijn gekomen. Wat ik te zeggen heb, is voor iedereen in het dorp relevant.’ Haar hartslag donderde in haar borst. ‘De situatie rondom de weerwolven in ons dorp is niet meer houdbaar. U weet het, en ik weet het ook. Te veel van onze geliefden zagen al de dood. Te veel leven we nu in angst. En ik ben het ermee eens dat het beleid dat we nu voeren, niet voldoende effectief is in de bestrijding van deze moordzuchtige wezens. Wezens die onder ons leven, en die het wantrouwen in onze medemens doen vergroten. Dat kan niet langer.’
          Ze liet bewust een stilte vallen, maar erg veel reactie kreeg ze niet. Wel zag ze de dorpelingen met wantrouwende nieuwsgierigheid naar haar kijken - ze wilden duidelijk dat ze de maatregelen zou benoemen.
          En dus deed ze dat. ‘We weten inmiddels door middel van onderzoek dat de ware gedaante van een weerwolf enkel kenbaar wordt als we deze in de brand steken. En daarom hebben we een brandstapel gemaakt.’ Ze gaf een seintje aan Dageraad, die het doek van de berg naast het podium trok en zo een enorme stapel hout onthulde. Terwijl Cornelia verder sprak, hees hij een enorme paal omhoog, middenin de stapel.
          ’Het is tijd voor actie,’ zei Cornelia met vaste stem, ook al leek haar hele lichaam vanbinnen te trillen. ‘Vanavond zullen we dit vuur ontbranden en onze grootste verdachte aan de paal binden. Diens identiteit zal onthuld worden - en hopelijk weten we zo een weerwolf te ontmaskeren.’
          De dorpelingen begonnen geschrokken met elkaar te praten. Cornelia had dit verwacht, maar wilde ze niet de ruimte geven om dit te bespreken voor zij uitgesproken was. Daarom schraapte ze weer haar keel en vervolgde ze: ‘Er hebben de afgelopen veel onderzoeken plaatsgevonden. We hebben met mensen gesproken over wat zij gehoord en gezien hebben, we hebben patronen gezocht bij de slachtoffers en er zijn nachtdiensten gedraaid om verdachte activiteiten bij te houden. Daaruit zijnvier hoofdverdachten gerold. Vandaag krijgen zij de kans om zich te verdedigen, daarna volgt een democratische stemming en de uitslag zal bepalen wie er op de brandstapel zal sterven.’
          Het geroezemoes was niet langer zacht, maar mensen waren nu hardop met elkaar aan het praten. De reacties waren verschillend: Cornelia zag angst, gretigheid, nieuwsgierigheid, woede, maar ook enthousiasme.
          Ze stak haar handen omhoog om de menigte te sussen. Het werkte niet volledig, maar ze vervolgde toch haar verhaal: ‘De stemming is volledig anoniem, alleen meerderjarigen mogen stemmen. Vanavond om 7 uur beslissen jullie wie er zal sterven. De hoofdverdachten zijn verplicht om naar voren te komen en hun pleidooi te houden, met elkaar te discussiëren en zo hun eigen lot te bepalen.’ Ze keek de groep rond en voelde een brok in haar keel toen ze kort naar de verdachten keek. Het was zo moeilijk om voor te stellen dat één of meerdere van hen een moordmachine was - maar ze kon de waarheid niet langer ontduiken. ‘Ik vraag jullie naar voren: ProngsPotter, Kobyla. Ringwraith en Frodo.’
          En toen barstte het geluid los. Opwinding, schrik, angst, woede - alles klonk door elkaar. Cornelia wist dat dit veel oproer zou veroorzaken, maar toch was het pittig om het ook werkelijk onder ogen te komen. Deze vier dorpelingen zouden nooit weer normaal over straat kunnen zonder verdenkingen te ondergaan - maar de woede en achterdocht van de Wakkerdammers zou nu in ieder geval op een aantal enkelingen gericht zijn, en niet langer op elkaar. En hopelijk zou dit leiden tot de dood van een weerwolf en zou de rust in Wakkerdam wederkeren. Over het alternatief durfde Cornelia niet meer na te denken.

Het is tijd voor de dagfase! In deze fase mogen jullie discussiëren en uiteindelijk stemmen. Stemmen is anoniem via een pb naar mij. Jullie hebben tot 5 februari 00:00 uur. Je laatstgestuurde stem telt. Het is toegestaan om iets anders te stemmen dan je in de discussie aangeeft.