• Een nieuwe variant van het bekende Weerwolven van Wakkerdam! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij.

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd, natuurlijk!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start op 26 januari. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start op 29 januari. Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    2 weerwolven
    2 dorpelingen
    1 ziener
    1 dief
    1 onruststoker

Team Dorpeling:

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart geruild is en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)

Team Weerwolf:
    - De weerwolven krijgen te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Weerwolven
    2. Ziener
    3. Dief
    4. Onruststoker

DEELNEMERS
    Kobyla / Belle
    ProngsPotter / Froukje
    Frodo / Bes
    Ringwraith / Natas

Inschrijvingen gesloten

[ bericht aangepast op 29 jan 2025 - 15:21 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Frodo schreef:
    (...)

Misschien kunnen Froukje en Belle een laatste pleidooi geven waarin ze uitleggen waarom ze ZEKER NIET de weerwolf zijn en beslissen we op basis daarvan? (krul)

Sure, if Natas agrees? c:

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Haha, oh, dear, dat moet ik wel echt even goed gaan nadenken over hoe ik het dorp ga redden, haha. Voor mijn chaosbrein het verpest.

Ja kom maar op ;p

Every villain is a hero in his own mind.

Ladies and gals, buckle up :3

Waarom ik niet de weerwolf ben:

1. Zoals gesteld in het bericht van Natascha op 29 jan 2025 - 21:53
    Als ik de weerwolf geweest zou zijn, zou ik meteen meegegaan zijn met de gemakkelijke beschuldiging naar Bes die Natascha in haar post (29 jan 2025 - 10:05) had klaargelegd als schot voor open doel. Dit heb ik niet gedaan.

2. Zoals gesteld in het bericht van mij op 29 jan 2025 - 21:17
    In dit bericht heb ik een flink stuk tekst geschreven waarin:
    - Ik alle redenen, voor alle spelers, om hen wel of niet te verdenken op een rijtje heb gezet; ten behoeve van orde en duidelijkheid—in plaats van het veroorzaken van chaos en verwarring, waar de weerwolven afhankelijk van zijn.
    - In dat bericht heb ik ook twee medespelers, op basis van aantoonbare acties in het topic, vrijgepleit van mogelijke schuld
    - In dat bericht heb ik ook mezelf genoemd als mogelijke verdachte, met een rijtje met verdachte acties; inclusief een "...?" waarin de opening gegeven werd om mijn lijstje nog aan te vullen als jullie nog andere dingen gezien hadden van mij. Als ik geniepig verdenking zou willen ontduiken, zou ik die weggelaten hebben om mezelf zo onschuldig mogelijk te laten lijken.
    - I came with receipts: in dat bericht heb ik een directe quote van Belle bijgevoegd waaruit bleek dat zij juist die verwarring en chaos aan het opzoeken was. En bij het onderzoek voor dit bericht bleek ook nog eens dat het niet de enige keer was waarin ze de aandacht subtiel weer op Bes en Natas probeerde te richten. (Zie: 29 jan 2025 - 14:38, en 29 jan 2025 - 17:31)
    - Het bericht is voor de rest ook vooral gebaseerd op bewijsbaar gedrag: een oprechte, verwarde vraag van Natascha, de rol van Bes die door twee verschillende spelers wordt genoemd als burger, de dubbelzinnige post van Belle, de rondgestrooide verdenkingen en het opzoeken van chaos, en de onwaarschijnlijke situatie die ontstond nadat Belle Bes onfortuinlijk al had genoemd in de eerste post.

3. Verder reageerde Belle op deze opdracht van "Schrijf een laatste betoog om jezelf te bewijzen" met een vreemde insteek (30 jan 2025 - 13:43)
    - Ze antwoordde met een "oh-oh" gevoel en zette direct alvast een manipulatie op met vervolgens de tekst "voor mijn chaosbrein het verpest", waardoor men eerder geneigd zou zijn om eventuele chaos of onduidelijkheden in haar betoog haar te vergeven en haar toch te geloven, terwijl ze de feiten niet per se duidelijk heeft gepresenteerd.
    - Daarnaast spreekt ze ook tot het idee van hoe zij "het dorp gaat redden", en zet zodoende een frame klaar. Een 'frame' is communicatietechniek waardoor sommige delen van de werkelijkheid meer naar voren komen en andere delen naar de achtergrond verdwijnen (Gagestein en Mes, 2019). In dit geval doet ze het door haarzelf alvast neer te zetten als een brave held en mij als de villain. Dit valt onder "nudging", een strategie om mensen aan te zetten tot bepaald gedrag. Met deze techniek doet ze voorwerk om de zaken alvast in een ander licht te trekken dan de droge feiten zouden aangeven.
    >> (Hoewel ik er eerlijk bij zeg dat ik ook denk dat deze "strategie" meer intuïtief en onbewust was dan voorbedachte rade. Niet dat dat veel uitmaakt voor de uitwerking die de strategie heeft, maar dit viel mij vooral extra op vanwege mijn studie, lol.)
    - En in tegenstelling tot Belle blijf ik juist zoveel mogelijk bij de aantoonbare feiten en laat jullie de mogelijkheid deze aan te vullen, in twijfel te trekken, en jullie eigen conclusies te vormen.

Merci 🌸

Ik ga helemaal stuk met deze post hahaha, de referenties?? Te grappig

Even the smallest can change the course of the future

Hahaha ja de referenties.

Still doubting tho
    Ik hoor hier gewoon haar slightly manipulative RPG-karakter in door waarmee ze ook elke bullshit heel mooi kan verwoorden dus dat maakt het gewoon heel moeilijk :'D

Het is wel zo dat wij alle drie onze rol hadden weggegeven, waardoor ze zich wel makkelijk als ziener kan voordoen, zeker als Belle zou toegeven dat ze ons had omgewisseld en mijn theorie daarmee onderuitging dat jij de weerwolf was.

[ bericht aangepast op 30 jan 2025 - 15:50 ]

Je hebt me hardop laten lachen 😂 Heerlijk, deze commitment

Ringwraith schreef:
    Hahaha ja de referenties.

Still doubting tho
    Ik hoor hier gewoon haar slightly manipulative RPG-karakter in door waarmee ze ook elke bullshit heel mooi kan verwoorden dus dat maakt het gewoon heel moeilijk :'D

Bwahahahaha damned by the Jester-curse, shit :W

Caverna schreef:
    Je hebt me hardop laten lachen 😂 Heerlijk, deze commitment

jaa jonge, ik word altijd zo fanatiek van dit soort dingen 😂 heb het ook kamp, als er een spel voorbij komt waar je veel moet rennen. In een normale situatie heb ik zo ongeveer astma na honderd meter, maar als ik rovers moet ontduiken ofzo? de nieuwe usain bolt, reporting for duty

Ik kan niet zo'n prachtig overzichtelijk betoog neerzetten als Froukje, maar ik ga mijn best doen. En sorry dat dit wat later komt, maar ik was gistermiddag/avond druk.

Ten eerste wil ik toch nog graag benadrukken dat het wel heel bold is om meteen als tweede een rol te claimen. Zelf ben ik meestal een wat meer afwachtende speler, dus ik zou als wolf zeker niet direct zoiets doen. Iets wat dus in mijn voordeel zou moeten spreken.

29 jan 2025 - 13:36 beweert Froukje dat ik de enige ben die van rol is gewisseld. Om dat te zeggen dat dit niet zo is en ik de weerwolf ben. Uuuh? Weerwolf die even niet oplet in haar poging om iemand te framen? Daarnaast blijf ik het frappant vinden dat ze zo'n convenient statement maakt wanneer alle rollen al geclaimed zijn. Naast het feit dat haar statement gewoon onwaar is.

Op de beschuldigingen dat ik verwarring probeer te zaaien:
    - Ik hield bewust informatie achter om zo hopelijk meer kennis te krijgen van de manier waarop mensen hierop reageerden. Daarnaast beschuldigde ik Bes niet direct, ik wilde gewoon eerst weten wat degene met wie zij van rol gewisseld was zou zeggen. Als Natas wat verdachts gezegd zou hebben, zou dit dus Bes verdacht gemaakt hebben. Maar Natas vertrouw ik eigenlijk wel, dus dat maakte Bes niet verdacht.
    - Ik hou graag mijn opties open. Ik heb deze versie al eens eerder gespeeld en toen hebben mensen in het burgerteam de wildste claims gedaan om zo informatie te vergaren. Dus wilde ik de optie open houden dat Froukje dit eventueel aan het doen was en dat de daadwerkelijke wolf zich convenient stil hield. Aan de hand van alle discussies die daarop volgden, denk ik ondertussen van niet en is Froukje gewoon de wolf.

Ik vind eigenlijk dat Froukje gewoon lekker misbruik aan het maken is van mijn misschien niet altijd even handig verwoordde posts, en maakt dit groter dan het is door te zeggen dat ik bewust verwarring zaai. Het is haar vs mij, dus natuurlijk doet ze er alles aan om mij verdacht te maken. Same door zich zo te focussen op mijn zogezegd manipulatieve verwoordingen. Wat ze misschien ook wel enigszins zijn, maar wat moet je anders als ongeruste burgerteam-lid die het zo ziet gebeuren dat de wolf wint?

Oké Natas nu weet ik het al helemaal niet meer :c
    Maar dus, Froukje, jij claimt de Ziener te zijn en jij de onruststoker, Belle?

@Marjanne heb jij de rollen effectief zelf verdeeld of heb je een randomnizer laten kiezen welke rollen je in het spel stak? (sorry als je dit al ergens gezegd hebt en ik erover heb gelezen)

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:

@Marjanne heb jij de rollen effectief zelf verdeeld of heb je een randomnizer laten kiezen welke rollen je in het spel stak? (sorry als je dit al ergens gezegd hebt en ik erover heb gelezen)

Randomizer! (: Leek me het eerlijkste hehe

Frodo schreef:

Ik denk nog steeds Froukje cuz she's smart as fuck

Frodo schreef:

Yess, ziener

Ringwraith schreef:
    (...)

Ik denk nog steeds Froukje cuz she's smart as fuck

Hahaha awh thanks
    Hoewel die slimheid niet per se afhangt van harige poten of niet bwahaha, but i’ll let u guys cook