Woensdag 28 september
Onyx
Behalve dat hij zijn schouders had opgehaald, had hij geen antwoord gegeven op Nish’ vraag waarom hij zijn arm niet liet helen. Nish drong ook niet aan. In plaats daarvan startte hij een spel op en het daaropvolgende uur waren ze aan het bowlen en tennissen. Het was best geinig om een keer te doen, maar hij kon zich voorstellen dat Nish liever iets als racen of een shooter had gedaan. Toen Onyx na een tijdje last van zijn pols kreeg – hij was links immers niet zo veel gewend – stelde hij voor dat de jongen zelf een van zijn favoriete games speelde. Onyx vond het wel leuk om toe te kijken, vooral toen hij zag hoe zijn gezichtsuitdrukkingen steeds veranderden. Een glimlach speelde om zijn lippen. In een flits vroeg hij zich af hoe Jester daar zou zitten. Waarschijnlijk hield hij hele verhalen tegen de karakters en probeerde hij ze zelfs met zijn gave te beïnvloeden. Hij kon de twinkeling in zijn ogen voor zich zien, kon zijn lach horen. Met een bedrukt gevoel sloeg hij zijn ogen neer toen zijn beeld weer scherp werd en hij zich herinnerde dat hij hier met Nish zat en niet met Jester. Jes was nu vast een Disney-marathon met Fox aan het doen, inclusief bijpassende kostuums en privéoptredens van stomme liedjes. Hoe erg hij die achterlijke liedjes ook had gevonden, hij zou er zijn andere arm voor geven als hij Jes nu op het bed zag springen, met een waterfles als microfoon terwijl hij uit volle borst een of ander Lion King-nummer zong en hem wenkte om ook mee te doen. Deze keer zou hij het doen, zelfs al kende hij de tekst maar half, en uiteindelijk zouden ze lachend op het bed neervallen, hun gezichten dicht bij elkaar en dan…
Dan niks. Want je hebt hem gedumpt en hij wil je nooit meer terug.
De realiteit stortte zich weer als een hongerige wolf op hem, leek zijn vlees van zijn lijf te scheuren. Misschien moest hij het maar gewoon opgeven. Zijn aandacht op iemand anders richten. Hij richtte zich op Nish. Met niemand had hij zo snel een klik gehad. Misschien… betekende dat ook iets? Zou hij op hem verliefd kunnen worden? Onyx had zich niet vaak afgevraagd of hij iemand knap vond, maar Nish was echt wel knap. Maar zou hij op jongens vallen?
Ga je Jester nu echt al opgeven? klonk Adams stem in zijn hoofd.
Je hebt nog niet eens geprobéérd om hem weer voor je te winnen.
Het was waar – maar het was gewoon heel moeilijk. Wat als hij keihard zijn best deed en Jester nog steeds niets van hem moest hebben? Hij was bang zijn hart opnieuw te breken, bang voor hoe hij dan zou reageren. Vast niet op een normale manier.
Nish draaide zijn hoofd opzij. ‘Volgens mij zit jij helemaal niet aan leuke dingen te denken.’
Onyx voelde een warme gloed naar zijn wangen trekken.
‘Waarom show je me je gave niet?’ Nish pauzeerde het spel, draaide zich helemaal naar hem toe en keek hem enthousiast aan. ‘Jij hebt echt een van de vetste gaven die er zijn. Stuur mij eens een vette droom.’
Onyx wist even niet hoe hij moest reageren. Niemand had ooit gevraagd of hij zijn gave wilde gebruiken.
‘Je kan toch wel meer dan alleen nachtmerries verzinnen? Ik bedoel – voor jou zijn er gewoon geen grenzen. Je kan iedereen overal mee naartoe nemen, right?’
Onyx wreef in zijn nek. ‘In theorie wel dan.’
‘Awesome.’ Nish stond op en plofte op zijn bed neer. Hij schoof een hand onder zijn achterhoofd. ‘Eén van de dingen die ik echt eens wil doen als ik uit dit klotehol vandaan ben, is met een speedboot varen. De golven die opspatten, de wind door je haren…’ Hij sloot zijn ogen. ‘Geef me die droom en je bent echt mijn held man.’
Aarzelend haalde Onyx zijn mondharmonica tevoorschijn. Gitaarspelen ging niet meer, maar met zijn harmonica ging het wel. Niet zo vloeiend als voorheen, maar goed.
‘Zeker weten?’
‘Zolang je me niet laat opvreten door haaien? Uhu.’
Onyx trok een mondhoek op. ‘Oké dan. Ik speel je eerst in slaap, dan stuur ik je de droom.’
‘Fucking awesome.’
De slaapmelodie ging inmiddels bijna vanzelf. Hij concentreerde zich op de noten totdat hij een minuut verder was. Daarna wierp hij een blik op de Buffalo. Zijn borst ging rustig op en neer. Hij sliep. Onyx sloot zijn ogen, beeldde zich een zee in waar een speedboot door de golven sneed. Hij voelde de wind door zijn haren gaan, twijfelde even en besloot toen dat hij ernaast zat, beiden met een blikje bier in de hand. Een meeuw krijste boven hen, de boot klapte op een golf en kwam zo hard neer dat het bier over de rand klotste.
Hij liet de droom los, liet de rest aan Nish’ onderbewustzijn over. De jongen had een glimlach op zijn gezicht. Nu hij sliep, wist Onyx niet zo goed wat hij moest doen. Hij had er niet veel kracht achter gezet, over een minuut of tien zou hij wel wakker worden. Onyx stond op, liep een beetje door de kamer, staarde door het raam naar buiten totdat hij een beweging achter zich hoorde.
‘Dat was echt fucking vet, man!’ Nish ging rechtop zitten. Met zijn hoofd gebaarde hij dat Onyx naast hem moest gaan zitten. Het voelde wat onwennig, maar hij deed het toch.
‘Kun je ook – mee ofzo?’
‘Mee?’
‘Ja. Jij maakt nu mijn droom, right? En vervolgens laat je hem los en geeft hem aan mij. Maar kun je niet… een aan jezelf én mij sturen? Als het goed is, ben ik dan aan jou gebonden door je gave. Misschien dat we dan gewoon samen in dezelfde droom zitten. Kunnen we met elkaar praten enzo. Is toch supervet? Echtere virtual reality vind je nergens.’
Onyx had het nooit geprobeerd. Had er niet eens over nágedacht. Zelfs Jester had dat nooit geopperd.
‘Of kun je jezelf geen droom geven?’
‘Jawel.’
‘Maar?’
Onyx trok zijn schouders op. ‘Ik heb het nooit geprobeerd.’
Nish schoot in zijn lach. ‘Dan heb je ook een waardeloze ex. Een andere manier om samen op vakantie te gaan is er niet hoor.’
Jes hield niet zo van vakantie. Altijd als ze het hadden over de wereld buiten Experium, verloor Jes zijn aandacht.
‘Dit moeten we echt uitproberen. Misschien met een recorder? Als je de muziek opneemt en afspeelt, hoef je het alleen nog maar met je gave te leiden. Of werkt dat niet zo?’
‘Ik denk het wel.’
Hij had het nooit eerder geprobeerd, de melodieën zaten in zijn hoofd en kon hij binnen no-time naar iemands geest sturen. Maar als hij de muziek zelf niet hoefde te maken, als hij het kon splitsen en naar twee mensen kon leiden… Misschien zou dat werken.
‘Mooi! Nou opnemen kan zelfs met je iNet.’
Right. De enige keer dat hij daarmee een filmpje had gemaakt, was vrijdagavond. Toch kon het niet heel ingewikkeld zijn. Na een tijdje had hij ontdekt hoe je kon opnemen. Met zijn gave op zijn iNet gericht, begon hij eerst de slaapmelodie te doen en daarna die van de speedboot. Toen hij klaar was, schoof Nish opzij zodat hij naast hem kon gaan liggen. Er zat een vreemde kriebel in zijn maag. Eigenlijk was hij van plan om op het andere bed te gaan liggen, maar dit was inderdaad handiger. Hij probeerde te ontspannen, sloot zijn ogen en duwde de noten naar hen beiden toe, om en om. Hij merkte al snel dat hij wegzakte, toch probeerde hij bij te blijven, lang genoeg totdat de droom zelf begon te spelen. Even was het alsof hij werd weggezogen – daarna zat hij op een speedboot.
De wind, het opspattende water, het geraas van de motor – alles voelde tien keer echter dan het in zijn verbeelding had gedaan.
‘Volgens mij is het gelukt,’ riep hij boven het lawaai uit.
Nish grijnsde. ‘Dat weten we pas zeker als we het straks aan elkaar samenvatten. Hij trok de stuurhendel helemaal opzij, zodat de boot een scherpe bocht maakte. Door een grote golf sloeg de boot bijna om. Nish schoot in de lach.
‘Wat heb je verder verzonnen? Haaien?’
‘Niks, alleen de setting. Maar misschien dat ik het zo nog kan aanpassen.’ Hij staarde naar een stuk in het water, dacht toen aan een haai die uit de lucht kwam vallen. Een ogenblik later viel er inderdaad met een plons een enorme haai in het water.’
‘Holy shít!’ lachte Nish. ‘Nu een sexy zeemeerman die de bek van die haai openscheurt.’
En zo geschiedde het, een kleine, roodharige zeemeerman waar Onyx zich rot van schrok, rees uit de zee omhoog, greep de haai bij zijn machtige kaken en trok het dier in tweeën.
‘De meeste mensen zouden hun ex laten opvreten door die haai.’
‘De meeste mensen zouden een jongen als dat nooit hun ex laten worden,’ mompelde Onyx.
Nish ving zijn blik en glimlachte een beetje meewarig naar hem.
‘Ja, je hebt het verknald. Maar je bent nu hier in de Caraïbische zee en we zitten in een fucking droom, dus we gaan nu niet treuren om verloren liefdes. We gaan eens kijken hoe hard dit schatje kan, wat dacht je daarvan?’
Nish voerde de snelheid op en joelde luid toen het ding naar voren schoot. Het ging met zo’n vaart dat Onyx’ de zijkant vastgreep. Zelfs zijn rechterhand verschoof zich – en het duurde even voordat hij besefte dat hij hier niet gehandicapt was.
Hier was alles zoals hij wilde dat het was. Zijn eigen fantasiewereld – die hij blijkbaar ook met anderen kon delen. Hij wisselde even een blik met Nish, die breed naar hem terug grijnsde.
Het doffe gevoel dat er al sinds vorige week vrijdag was geweest, werd iets minder. Vulde zich met iets bruisends. Hij draaide zich opzij en greep de stuurhendel vast. ‘Nu is het mijn beurt.’
‘Aye aye, kapitein,’ reageerde Nish met een grijns. ‘Man, mijn leven was een stuk leuker geweest als ik geen vier jaar had gewacht voor ik op je afstapte.’
‘Vier jaar geleden had ik je waarschijnlijk in een bad lava laten zwemmen.’
Nish grinnikte. ‘Welnee. Je onderschat mijn charmes.’
Onyx keek de jongen even aan en lachte toen zacht. Vanbinnen wenste hij ook dat hij de jongen al jaren geleden had ontmoet.
[ bericht aangepast op 18 aug 2020 - 8:15 ]
Every villain is a hero in his own mind.