Alvast ontzettend bedank lieve Quizletters voor jullie reacties en voor het meedenken! Ik zal hier en daar nog wat reageren, niet op alles denk ik haha, en zondag print ik de reacties die tot dan verschenen zijn uit en neem ik ze maandag mee naar school om ze goed door te lezen!! Echt helemaal super van jullie!!
Necessity schreef:
https://www.nji.nl/Pesten-Probleemschets-Gevolgen
En als je op gevolgen pesten zoekt, krijg je vast nog meer negatieve gevolgen waarom pesten slecht is (en als je het strafbaar maakt, wordt het vast minder dus voorkom je die gevolgen). Deze site is behoorlijk betrouwbaar, gezien het de officiële site van het NJI is, dus mag vast als bron dienen haha.
En wat ik hier ook wel leuk aan vind, is dat het niet alleen vanuit de pester en gepeste wordt gekeken, maar ook vanuit de hele klas, waarbij je dus een grotere groep beschermt tegen het pesten.
ect.
Oh super! Ik ga daar zeker kijken! Heel fijn dat je zo mee wil denken! Ik vond de stelling erg lastig omdat er op zoveel verschillende manieren naar gekeken kan worden haha maar hier heb ik zeker wat aan!
Bosphoramus schreef:
Pesten is toch strafbaar? Of ben ik helemaal fout haha. In ieder geval, ik neem aan dat het hier over pesten op school gaat.
Ik neem aan dat ze minderjarigen echter niet in de gevangenis kunnen gooien, maar ik heb wel al van gevallen gehoord waar die naar instellingen werden gestuurd.
ect.
Oh geen zorgen, elke mening helpt mij weer vooruit!
Ik was ook erg twijfelachtig in het begin over wat de politie dan kan doen. Gaan ze boetes uitdelen aan kinderen op een schoolplein?
En hoever kunnen ze dan gaan met strafbaar maken? Of zijn het de ouders die ervoor moeten opdraaien? Want die kinderen snappen het niet echt.
Als je nu kijkt naar pesten van volwassenen op het werk is het weer een heel ander idee.
Patholoog schreef:
ik zal wat argumenten tegen geven, maar niet erg informatief.
-wat bedoel je met strafbaar? maar meer belangrijk, waar ga je de lijn trekken? De lijn tussen plagen en pesten kan soms heel dun zijn.
-Er is niet altijd voldoende bewijs voor pesten, hoe ga je dat dan aanpakken? Ga je uit van het woord van de dader, die mogelijk kan liegen. Of ga je uit van de pester, die uiteraard niet gaat toegeven dat hij pest (waar, of niet waar).
-aan wat voor straf denk je dan? wie gaat hier mee bemoeid raken? --> hier kun je eens kijken naar mislukte pogingen van pestpreventie op scholen.
oh ja, en misschien ook eens kijken als je argumenten maakt voor voor en tegen, dat je je eigen argumenten ook kunt ontkrachten, indien je klasgenoot dezelfde argumenten kan ontkrachten.
Brainstorm help, super! Thank you! Hier gaan we even over brainstormen!
Copenhagen schreef:
in mijn ogen is pesten gewoon al strafbaar aangezien pesten vaak gepaard gaat met discriminatie (en discrimineren is op zich al niet toegelaten), geweld (wat ook strafbaar is) en respectloosheid (wat ook niet toegelaten is, aangezien je mensen niet mag ontmenselijken)
ect.
JA! Dit dus! Echt heel goed dat je dit zegt, want dit is natuurlijk ook zo! Het verschil zal er zijn in op welke leeftijd er word gepest maar toch haha. DIt vind ik echt een hele goeie. En het kan nog gepaard gaan zelfs met mishandeling, geestelijk of lichaamelijk. Thanks!
M0NA schreef:
Wettelijk strafbaar maken voelt in eerste instantie te overdreven aan, maar als je er even over nadenkt wordt het steeds logischer, door de blijvende mentale schade die kan worden aangebracht en hoeveel mensen er slachtoffer van zijn.
ect.
Ligt er dan denk ik weer aan of het inderdaad gaat om kinderen, jongeren of volwassenen. Ik bedoel, als volwassenen ben je toch wel pienter genoeg om te weten wat te ver gaat. Zou je in dat geval dan wel zeggen dat ze gestraft moeten worden? Als het volwassenen zijn?
THANK YOU ALL !!!!
[ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 20:19 ]
Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.