M0NA schreef:
(...)
Maar je kunt dat toch ook regelen zonder pesten strafbaar te maken?? Je kunt instellen dat scholen verplicht zijn zich onvoorwaardelijk in te zetten voor een veilige pestloze omgeving op en rond school, met bijvoorbeeld een verplicht aantal uren onderzoek en training van docrnten per jaar, een verplicht percentueel budget voor slachtofferhulp, teambuilding en dat soort dingen, etc.
Daarvoor hoeft pesten niet strafbaar te worden. Daarbij, zoals nu al vaker is genoemd, zijn heel veel dingen die onder pesten kunnen vallen al strafbaar. Bijvoorbeeld discriminatie en mishandeling - daar kun je melding en aangifte van maken/doen en dan wordt er, zoals het nu al is geregeld (dus zonder hervormingen), hard opgetreden.
idk of dat mogelijk is op scholen, dat werd namelijk ook nagestreefd bij ons (anti-pestweek, move tegen pesten etc.) we hadden zelfs een pestbegeleider, een zorgleerkracht die zich specifiek focuste op het welzijn van de leerlingen, en toch wordt er gefaald idk
ja maar echt,
believe me, ze doen niets aan discriminatie als het te kleinschalig is. i can just post the group chat messages abt me, it were not just some jokes - it was pure hate due to racism. toch werd er niets aan gedaan. geen straf, geen waarschuwing, zelfs de fucking ouders werden niet eens ingelicht. Hoe kan dit? tbh zou ik bijvoorbeeld een werkstraf wel gewoon op zijn plaats vinden, na al wat ze hebben gedaan (beschieten met kinderpistooltjes, haar uitrekken/in brand steken, uitlachen en uitsluiten, opzettelijk materiaal kapot maken, uitschelden, stalken op social media and so fucking on). Het wilt niet zeggen dat het in de grondwet staat dat men niet mag discrimineren en dergelijken, dat er dan ook gelijk straffen worden toegepast. Het is pas vanaf wanneer het zeer ernstig, levensbedreigend (als in kans op zelfmoord oid) of vaak te laat is dat er pas wat aan wordt gedaan. Er werd nooit iets gedaan in mijn geval, terwijl ik dit ook al zeer ernstig vind, though
ik snap zeker je punt, maar dan zouden de termen die onder pesten vallen gewoon strikter bestraft moeten worden (: dat is natuurlijk ook een oplossing, maar tbh vind ik het gewoon crappy (of toch alleszins hoe het in mijn persoonlijke ervaring is verlopen)
i can swear, i can joke i say what's on my mind if i drink if I smoke i keep up with the guys