• Geschiedenistoets morgen en ik heb nog steeds geen goede manier om voor geschiedenis te leren en alles in mn kop te krijgen. Samenvattingen heb ik geen tijd meer voor, alleen doorlezen is saai. Alleen jaartallen leren is ook niet goed genoeg in 5vwo.
    Iemand tips??


    What worries you, masters you.

    Mijn techniek was lezen en er samenhang in zien. Die samenhang werden verhalen in mijn hoofd ("en toen vroegen de Spanjaarden hulp aan de rest van Europa opdat Zuid-Amerika niet zou dekoloniseren, maar die zagen dat niet zo zitten, voornamelijk uit eigenbelang. Toen Monroe afkwam met z'n doctrine waren de Britten blij, want ze hadden een excuus, en hadden die Spanjaarden iets van "GODVERDOMSE BRITTEN!", maar veel konden ze er natuurlijk niet aan veranderen. Spanje kon het niet op z'n eentje aan en Latijns-Amerika werd gedekoloniseerd." Zo'n dingen. :')) en als je de samenhang ziet, dat wordt geschiedenis vrij gemakkelijk. Het zijn namelijk voornamelijk sociologische processen die door psychologische processen wendingen nemen. Dus ik zou zeggen: lezen en blijven lezen tot je er een logisch verhaal van kunt maken. Een verhaal dat aan de hand van economische, politieke, culturele en sociologische redenen logisch klinkt. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Jaargetallen zijn niet zo heel belangrijk, probeer gewoon de samenhang tussen gebeurtenissen te zien. Welke invloed heeft gebeurtenis A op de samenleving gehad, wat is daar het resultaat van? Heeft het een directe invloed op gebeurtenis B gehad?

    Geschiedenis gaat om begrijpen en ook om te weten dat iets nooit maar één oorzaak heeft, er zijn altijd verbanden te leggen ook tussen religie, economie en cultuur.

    Als je de grote kenmerken van bepaalde periodes weet, kan je die als 'kapstokken' gebruiken om andere dingen aan te verbinden.


    The soul needs autumn.

    Je kunt overwegen om online een samenvatting te kopen, dat is wat wij op het HBO doen haha


    You were born original, don't die as a copy.

    Bij bijles kopieerde ik altijd de hoofdstukken die ik moest leren, en ging daarna alle belangrijke dingen highlighten.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Um ja, ik maakte bij geschiedenis vaak samenvattingen/mindmaps dus ik kan je niet echt helpen. Eventueel kan je kijken of er lessen daarover op Youtube staan? Volgens mij had ik zoiets gebruikt voor mijn eindexamen, maar ik weet het niet zeker meer.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik was eerst slecht in gs, maar heb nu een manier om goed te leren.

    Mijn docent vind oorzaak-gevolg dingen belangrijk.
    “Waarom deden ze....” “wat is de reden dat....” “wat waren de gevolgen van...” “gebeurde dit er voor of er na, en hoe zie je dat?”

    Ik leer dan door een soort wolkjes met pijltjes te maken, en een ‘door het een kwam het ander’ spoor te maken.
    Het is een soort samenvatting, maar voor mij zelf overzichtelijker. Of gewoon in je hoofd bedenken

    Maar dat is het soort vragen van mijn leraar, wat ik nu redelijk gewend ben. Maar ik weet niet of dit helpt, want ik heb een vreemde leraar met vreemde soort vragen. (Door deze manier was mijn laatste gs toets trouwens een 9, je kan t altijd proberen)


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    KENMERKENDE ASPECTEN STAMPEN.

    Nee serieus, er was een toets in 5vwo toen ik letterlijk alleen maar dat deed (en er ongeveer voor zorgde dat ik wel wist waar die aspecten over gingen) en ik had een 9,6, want mijn docent maakte van die eindexamen vragen, waarin je eigenlijk altijd op zoek bent naar een kenmerkend aspect dat ergens verstopt zit in de bron en in de vraag.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.