DeNaamIsGideon schreef:
(...)
Wikipedia:
Indien er sprake is van meerdere vrouwen bij één man dan spreekt men van polygynie of veelwijverij. Polyandrie is de situatie van meerdere mannen bij één vrouw.
Blijkbaar had mijn logisch nadenken toch een beetje gelijk.
nope
wikipedia (dezelfde pagina waar jij zat maar een alinea verder):
Polygynie is een specifieke vorm van polygamie. Bij polygamie kan zowel één man of één vrouw met meerdere partners getrouwd zijn.
polygamie is dus de overkoepelende term van polygynie en polyandrie (bloos)
ik ben overigens voor want volgens mij verwarren de meesten polygamie met een harem en dat is niet wat men bedoelt met deze stelling
polygamie kan best tussen drie personen (waarvan een of meerdere zelfs biseksueel is) gaan en is niet per se een man met vijf vrouwen
het ideaalbeeld is dat de verschillende personen van elkaar houden maar dat kan natuurlijk mislopen doordat er harems ontstaan
moet alles daardoor verboden worden? want hoe ik het dan zie is dat mensen met slechte bedoelingen het gewoon stiekem blijven doen en degenen die echt van elkaar houden niet
overigens las ik ergens in een reactie (ik vind het niet meer) dat iemand zei 'als een man vijf vrouwen heeft gaan die vrouwen er toch ook vijf mannen bijnemen en die mannen elk weer vijf vrouwen etc'
neee je gaat er toch niet zomaar iemand bijnemen
in een polygaam huwelijk hokey iedereen van elkaar en dan ga je niet out of the blue mannen bijnemen omdat iedereen dat heeft
[ bericht aangepast op 1 feb 2017 - 10:49 ]
i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys