Navigator schreef:
(...)
Ik geloof best dat het voor sommigen zou kunnen werken. Maar ik zie het gewoon niet goed gaan in huishoudens waar straks tweeëndertig moeders en vijftig vaders wonen, om het even lekker overdreven te zeggen. Want ja, dat kan dan best gebeuren. Als één man zo maar met vijf vrouwen kan gaan samenwonen, geldt dat ook voor ieder van die vrouwen, en zo verder. Dus ja, je kunt dat geen reden vinden om het te willen verbieden, maar ik vind dat wel.
Ik snap wel ongeveer waar je vandaan komt, want in die situatie is de kans natuurlijk heel groot dat het misgaat - maar ik denk eerlijk gezegd niet dat iemand dat wil. Monogame relaties zijn al lastig te onderhouden soms, laat staan een polygame relatie, dus ik denk dat de mensen die in deze relatie zelf zitten veel sneller zullen ingrijpen als ze het gevoel hebben dat het uit de hand loopt of dat het niet meer werkt, dan dat er een overheid of de politie er wat aan moet doen. Het is misschien een beetje een rare vergelijking, maar zo zou je ook kunnen zeggen dat twee mannen in een relatie nooit zou werken door een teveel aan testosteron en alfagedrag, en dat het daarom maar verboden moet worden. Tuurlijk zijn er van die types mannen die echtechtecht geen relatie aan zouden moeten gaan, als hun persoonlijkheden dusdanig botsen, maar om het dan voor alle mannen te verbieden om samen te zijn, lijkt mij totaal onnodig, want als een relatie niet werkt, houden mensen hem niet. Hetzelfde geldt voor polygamie en ja, ik denk ook dat de kans groter is dat het op de klippen loopt (je hebt tenslotte te maken met meer personen en meer meningen en gevoelens), maar dan gebeurt dat vanzelf wel. Daar hoeft geen wet of iets bij te komen kijken, naar mijn mening.
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.