Ghirahim schreef:
(...)
Ten eerste geldt wat je zegt over die godsdiensten niet helemaal. Vooral in het christendom is de vrouw lang niet altijd onderdrukt. Het is verder niet alsof het monogame huwelijk de vrouwenemancipatie bevordert.
Hoewel ik in mijn eerdere post heb gezegd vóór het toestaan van polygamie te zijn, heb ik anderzijds ook mijn twijfels. Waarom hechten we eigenlijk überhaupt zo veel waarde aan het huwelijk? En als polygamie plotseling toegestaan wordt, wat zegt de overheid daar dan mee?
Maar polygamie kan gewoon een vorm of gevolg zijn van polyamorie, wat me niet iets verkeerds lijkt.
(I know, deze post is all over the place.)
Zelf heb ik ook mijn twijfels over polygamie. En inderdaad, de vragen die je stelt zijn er zeker om goed over na te denken. Waarom hechten we veel waarde aan het huwelijk? Een moeilijke vraag. Voor de godsdiensten is geen huwelijk ondenkbaar. Het is misschien de officiële bevestiging van verbondenheid dat de mensheid nodig vind te hebben? Mensen trouwen al sinds mensengeheugenis. Men neemt niet graag afstand van zo'n oude gebruiken, die zo lang gewerkt hebben.
Wat hier natuurlijk bij aansluit is jouw mening over de onderdrukking van de vrouw in het Christendom. Ja, ik veralgemeende de positie van de vrouw in het Christendom. Ik ben zelf allesbehalve een kenner van de Bijbel, maar als ik het goed heb staat het volgende er in:
Efeziers 5:15
Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente.
1 Timotheus 2:11-12
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid laten onderrichten, maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft: zij moet zich rustig houden.
What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?