Fictionalworld schreef:
(...)
Over wat we nu kennen, met de sterren, melkwegstelsels en zwarte gaten. Ik weet dat we nooit op een antwoord komen, maar is dat niet juist filosofie?
Filosofie is geen synoniem voor in het wild fantaseren over van alles en nog wat en het wordt te vaak zo opgevat. Ook filosofie moet wetenschappelijke gronden hebben, moet vertrekken van iets. Als je kijkt naar grote filosofen zoals Jung, Freud, Nietzsche, Descartes, et cetera, dan waren dat ook allemaal wetenschappers, het zij op het vlak van exacte wetenschap, op het vlak van psychologie (Jung was een psychiater en psycholoog, Freud was een neuroloog, Descartes een wiskundige), het zij op het vlak van taal (Nietzsche was een filoloog). Filosofie staat over het algemeen niet vast, daarvoor is het filosofie, maar het moet wel wetenschappelijke gronden hebben voor je 't daadwerkelijk zo kan noemen.
Nu, ik zeg niet dat mijn gedachtegangen altijd even wetenschappelijke gronden hebben (bij lange na niet) en het spijt me als mijn uitleg niet op vet veel trekt, maar ik wilde het toch even zeggen. Filosofie zegt ook niet dat je nooit een antwoord gaat hebben, dat weet je trouwens niet, het gaat erover dat je op basis van wat je kan bevatten en van wat je reeds weet verder gaat zoeken naar dingen die je op dat moment in de tijd nog niet kunt bevatten en wellicht, maar zeg nooit nooit, nooit gaat kunnen bevatten. Het gaat erover dat je verklaringen zoekt en die onderbouwd, wetenschappelijk onderbouwd, dat je kunt argumenteren waarom.
Uiteraard heeft filosofie verscheidene strekkingen en bestaan er meerdere visies van wat die gronden zijn, of er één waarheid is om als grond uit te vertrekken, of dat er geen begin is en dus geen absolute waarheid om van te vertrekken, maar dat betekent niet dat filosofie uit het niets komt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Oh, en trouwens, dit betekent niet dat alles wat ik hier zeg in dit topic filosofie is, want ik heb nog nooit één les echte filosofie gekregen (wat ik super jammer vind, trouwens) en ik heb ook te weinig kennis om echt te filosoferen. Maar goed, my point being dat filosofie niet gelijk gesteld mag worden aan losweg antwoorden verzinnen op levensvragen waar je 't antwoord niet op weet, als je begrijpt wat ik bedoel. (:
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried