• ..andere Nederlands pratende mensen. Laat het me even uitleggen. Ik merk als Limburger dat veel mensen hier anti-Hollands zijn. En in Belgie heb ik gemerkt dat mensen uit Limburg "marginaal zijn" en mensen in West-Vlaanderen snel praten, etc. En Hollanders vinden Belgen weer dom (en andersom, haha!) Zo, die stereotypes allemaal.
    Dus, van welke regio/provincie kom jij en wat is jullie (algemene) stereotype beeld van andere Nederlandstalige mensen. Ik was daar eens benieuwd naar. (bril)

Disclaimer; dit gaan louter stereotypes zijn, dus alsjeblieft voel je niet aangevallen en houd je niet terug. Ik wil dat dit een super open topic gaat zijn, liefst zonder ruzie, want ik ben echt benieuwd.

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Wij Friezen zijn zogenaamd allemaal boeren en lopen op klompen.

Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

Ik kom uit noord-holland en we vinden mensen uit zuid-holland een beetje asociaal. :'D Zelf woon ik erg dichtbij Amsterdam en mensen hier zijn enorm gastvrij en vriendelijk, waardoor we andere mensen snel nogal onaardig vinden. Het is hier niet vreemd om gewoon een praatje met een vreemde te beginnen, terwijl mensen uit andere streken dat nogal vreemd schijnen te vinden. Mensen uit Friesland en Overijssel zijn boeren, mensen uit Limburg zijn limbo's en niet zo snugger, mensen uit Brabant lopen een beetje achter en mensen rond de Veluwe zijn te gelovig. Mensen uit Leiden en omgeving zijn enorme kakkers en hechten nogal wat waarde aan waar ze vandaan komen.

Volgens mij vinden anderen ons nogal luidruchtig.

[ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 20:05 ]

Your make-up is terrible

Noord-Holland (Amsterdam), ik heb wel eens gehoord dat mensen uit andere streken ons wel direct kunnen vinden en dat we gewoon zeggen wat we denken. Verder zijn we bekend om ons accent (Amsterdam) voor zover ik weet.

Brabanders praten met een zachte g en sommige mensen uit Limburg ook.

Sommige dialecten zijn onverstaanbaar en de Friese taal is voor mij dus ook onverstaanbaar. Ik heb het dan over Groningers, mensen uit Gelderland.

Mensen uit Leiden praten ook met zo'n typisch accent, mensen uit Den Haag hebben soms ook zo'n typisch accent. Mensen uit Den Haag kunnen ook luidruchtig zijn. Maar volgens mij word dat ook beweerd over Amsterdammers.

Amsterdammers en Rotterdammers mogen elkaar niet, omdat hun voetbalclubs elkaar vijanden zijn.

Physics is awesome

Kelmeckis schreef:

Sommige dialecten zijn onverstaanbaar en de Friese taal is voor mij dus ook onverstaanbaar. Ik heb het dan over Groningers, mensen uit Gelderland.

Ik denk eerder dat je Overijssel en/of Drenthe bedoelt. Gelderlanders hebben namelijk niet tot nauwelijks een accent. Redelijk ABN.

I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

Assassin schreef:
    Ik kom uit noord-holland en we vinden mensen uit zuid-holland een beetje asociaal. :'D Zelf woon ik erg dichtbij Amsterdam en mensen hier zijn enorm gastvrij en vriendelijk, waardoor we andere mensen snel nogal onaardig vinden. Het is hier niet vreemd om gewoon een praatje met een vreemde te beginnen, terwijl mensen uit andere streken dat nogal vreemd schijnen te vinden. Mensen uit Friesland en Overijssel zijn boeren, mensen uit Limburg zijn limbo's en niet zo snugger, mensen uit Brabant lopen een beetje achter en mensen rond de Veluwe zijn te gelovig. Mensen uit Leiden en omgeving zijn enorme kakkers en hechten nogal wat waarde aan waar ze vandaan komen.

Volgens mij vinden anderen ons nogal luidruchtig.

Dat vind ik van Amstelveners (': Kakkertjes op hun Vespa's

Ruelle schreef:
    Mensen van vakantie, nou ja ook jeugd, waren eens verbaast over dat mijn nichtje en ik niet boerinnen waren en ABN spraken in plaats van in het Gronings dialect praatten.
    De voetbalfans van FC Groningen denken vaak dat Amsterdam vol zit met echt alleen Ajax-fans en ofc dat onze buurtjes uit Friesland niet zo intelligent zijn.

Hahaha, dit so much XD

[ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 21:06 ]

Ik kom uit het platteland van Noord-Holland. Ik spreek in het algemeen gewoon keurig AN (voor zover je dat over jezelf kunt oordelen), maar als ik met vrienden ben komen de roots nog wel eens naar boven. ken beur'n.
    Ik kan accenten van regio's beneden Zuid-Holland slecht verdragen (maar de mensen zelf natuurlijk wel).

i put the fun in funeral

Weet je dat ik daar totaal niet op let? Eigenlijk kan het me geen ruk schelen wat men vindt, want er zijn wel meerdere (voor)oordelen waarvan mijn middelvinger spontaan omhoog wil steken.

Don't walk. Run, you sheep, run.

Limburgers worden altijd uitgesloten op CM-kamp (cat)

"Amai ge zijt snel... Voor een Limburger."
    "Da's typisch hè, die Limburgers weer als laatste,"
    "Aaja, ge zijt van Liiiiiiimbuuuuuuuurg..."
    "Jullie zingen zo,"
    Bij Weerwolven: "Ik verdenk hun allemaal." "Waarom?" "Omdat het Limburgers zijn." okee...

Wilden ook constant ons accent horen enzo :p Ik kon er wel mee lachen hoor.

Dus ja, we zijn traag en wij zingen en zagen i.p.v. te praten.

I've hurt you again. How foolish can one man be?

Childs schreef:
    (...)

Ik denk eerder dat je Overijssel en/of Drenthe bedoelt. Gelderlanders hebben namelijk niet tot nauwelijks een accent. Redelijk ABN.

Gelderland hoort in mijn hoofd bij de achterhoek (niet gemeen bedoelt) en bij mij komt dan meteen onverstaanbaar naar boven.

Physics is awesome

Kelmeckis schreef:
    (...)

Brabanders praten met een zachte g en sommige mensen uit Limburg ook.
    (...)

Om eerlijk te zijn eh, vinden Limburgers dat Brabanders nog een harde G hebben, althans ik. En inderdaad, in vergelijking met de rest van Nederland is die G wel vrij zacht, maar dan nog is die veel harder als bij ons, Zuid-Limburg althans.

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Ik heb in elke Vlaamse provincie wel één vriendin wonen, dus daarom dat ik die vooroordelen eigenlijk niet heb. Ik trek de ganse dagen op met Limburgers, Antwerpenaars, mensen uit Vlaams - Brabant. Ik hoor hun accent zelfs niet meer, of beter gezegd, ik let er allang niet meer op, je wordt er zo aan gewoon. Daarom heb ik geen stereotypen. Mij valt het alleen op hoe gelijk mijn vriendinnen zijn, dat we op dezelfde golflengte zitten, gelijke interesses hebben, dat ik met hen kan praten over politiek, geschiedenis, kunst, cultuur, schrijven... Dat gelijke overstijgt alle stereotypen denk ik. Bovendien: mijn Antwerpse vriendinnen vind ik bescheiden en attent overkomen, het absolute tegenovergestelde van de stereotype dikke nek en mijn Limburgse vriendin is niet traag, zelfs al spreekt ze traag, ze is heel vrolijk en actief.

[ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 22:31 ]

Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

Alle Brabanders zijn fan van PSV. Alle boeren in Nederland kennen en lusten alleen maar aardappelen, groenten en vlees.
    Zeeuwen eten alleen maar vis. Carnaval is alleen maar bier zuipen en je verkleden. Docenten hebben het beste baantje ooit, want ze hebben de meeste vakanties.

Deep inside, I've never felt alive

Ik praat Hollands I guess, maar ik stop er soms ongemerkt iets vlaams in. (Door mijn familie ben ik dat gewoon geworden.)
    Ik heb niet echt vooroordelen of stereotiepen over andere accenten, voor zover ik ze echt gehoord heb tenminste. Wat dingen zijn altijd wel anders, maar het is vooral wat je gewend bent.
    (Zo merkte ik laatst dat ik zelf iets meer moeite heb met het Twents dan met het Limburgs of Brabants. Die twee laatste hoor ik vaker)

[ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 22:43 ]

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Sableye schreef:
    Weet je dat ik daar totaal niet op let? Eigenlijk kan het me geen ruk schelen wat men vindt, want er zijn wel meerdere (voor)oordelen waarvan mijn middelvinger spontaan omhoog wil steken.

+1.

Bovendien hoor ik bij pakweg West-Vlamingen en Antwerpenaren wel dat speciaal accentje, terwijl ik bij Limburgers niets merk van "traag praten". Qua karakter of stereotype, of hoe het ook mag heten, maakt jouw Antwerpse roots geen arrogant persoon van je of zo. Er bestaan ergere dingen in de wereld dan dit, maar ja. :'D

“Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

Kelmeckis schreef:
    (...)

Gelderland hoort in mijn hoofd bij de achterhoek (niet gemeen bedoelt) en bij mij komt dan meteen onverstaanbaar naar boven.

Komt denk ik omdat ik uit Twente kom, maar ik kan me echt niks voorstellen bij een Achterhoeks accent. Alle achterhoekers die ik ken praten 'normaal' Nederlands.

I had a few, got drunk on you and now I'm wasted