• ..andere Nederlands pratende mensen. Laat het me even uitleggen. Ik merk als Limburger dat veel mensen hier anti-Hollands zijn. En in Belgie heb ik gemerkt dat mensen uit Limburg "marginaal zijn" en mensen in West-Vlaanderen snel praten, etc. En Hollanders vinden Belgen weer dom (en andersom, haha!) Zo, die stereotypes allemaal.
    Dus, van welke regio/provincie kom jij en wat is jullie (algemene) stereotype beeld van andere Nederlandstalige mensen. Ik was daar eens benieuwd naar. (bril)

    Disclaimer; dit gaan louter stereotypes zijn, dus alsjeblieft voel je niet aangevallen en houd je niet terug. Ik wil dat dit een super open topic gaat zijn, liefst zonder ruzie, want ik ben echt benieuwd.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik kom uit het oosten van Nederland (Overijssel) en daar hoor ik dat men hier de mensen uit het Westen van die stijve harken vinden. Zelf heb ik die mening totaal niet en heb ik het niet zo dik op stereotypes :'D

    [ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 19:15 ]


    26 - 02 - '16

    Antwerpenaren hebben een dikke nek en Limburgers zijn traag (x maar meer weet ik er niet xd


    Mhm?

    Iedereen in het Noorden is simpel, loopt achter, is boer, is stug, enzovoorts. In Utrecht en omgeving zijn ze dan weer bekakt, arrogant, rijk, tutjes en altijd op zichzelf gericht. Dat is tenminste wat ik allemaal hoorde toen ik van 't één naar 't ander ging verhuizen. En in beide zit wel een kern van waarheid want het is écht ander volk, haha.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben zelf uit het Antwerpse en ik hoor geregeld dat er grapjes worden gemaakt over mensen uit Limburg. Ze zeggen hier wel eens dat alles daar zo traag gaat daar omdat ze zo langzaam praten. Maar ik hoor andere mensen dan weer zeggen dat wij Antwerpenaren super arrogant zijn. :')


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ah ik kom van regio Haarlem, waar we overduidelijk denken dat we het echte ABN nog het best spreken van alle Nederlanders natuurlijk, om maar even meteen met de deurstereotypering in huis te vallen :Y)

    Wat wij over anderen denken... pfoe. Tja, dat we Belgen/Vlamingen "een beetje dom" vinden is waarschijnlijk algemeen bekend, maar over de andere nederlanders. Ik weet het allemaal niet zeker en ik denk eigenlijk dat het heel erg verschilt, maar ik ga toch een poging wagen zoveel mogelijk stereotypes te noemen. Brabanders zijn carnavalvierders die enkel naar belachelijke carnaval muziek luisteren en Guus Meeuwis natuurlijk. Mensen uit regio Leiden zijn denk de ballen/kakkers. Mensen uit Limburg zijn heel erg op zichzelf en zeer gelovig vergeleken met de rest van nederland. Je komt er feitelijk niet tussen in onze optiek. In Groningen, Drente en Friesland wonen alleen maar boeren. Gelderland is een mengelmoes van de anderen en wordt toch snel vergeten als een apart iets. Flevoland is nieuw, dus daar is alles nieuw en is geloof ik geen duidelijke mening over als ik de mensen om mij heen mag geloven. Op de eilanden wonen enkel mensen die naar rust zoeken en het fijn vinden om geen ruk te doen te hebben en zich enkel en alleen bezig houden met de natuur, allemaal vogelspotters en zeehondenknuffelaars en dierenactivisten en zo. Dan hebben we Zeeland nog, maar dat is ook niet zo boeiend en wordt toch als leeg beschouwd denk ik? Net zoiets als Gelderland? Ik weet het niet. Oké dit is super lastig haha. Ik besef nu dat ik geen verstand heb van hoe wij over andere mensen denken :')


    Happy Birthday my Potter!

    Mensen uit Leiden hebben allemaal een aardappel in hun keel (cat). Niet allemaal, maar wel heel veel


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik heb ook ergens gehoord dat men mensen uit Zeeland over het algemeen 'gierig' vinden.


    26 - 02 - '16

    Mensen van vakantie, nou ja ook jeugd, waren eens verbaast over dat mijn nichtje en ik niet boerinnen waren en ABN spraken in plaats van in het Gronings dialect praatten.
    De voetbalfans van FC Groningen denken vaak dat Amsterdam vol zit met echt alleen Ajax-fans en ofc dat onze buurtjes uit Friesland niet zo intelligent zijn.

    [ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 19:28 ]


    kip is lekker daarom heet ik drumstick

    Ik ken gewoon de algemene stereotypes. Omdat ik in Nederland woon maar in België naar school ga krijg ik vaak te horen dat ik gierig ben en dat soort dingen.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Hengelo, Twente. Maar ik heb niet het gevoel dat mensen hier echt Twents praten...

    OpgeroldEten schreef:
    Mensen uit Leiden hebben allemaal een aardappel in hun keel (cat). Niet allemaal, maar wel heel veel


    Maar serieus he. Ik kom dan uit Limburg, en mijn vader en ik waren een keertje naar Leiden gegaan, en we hadden echt zoiets van "krijgen die geen pijn aan hun keel van het praten". Ik bedoel, ze spreken al zo van hun geboorte, maar zo klonk het echt voor ons.

    Toch grappig om te zien dat op een schaal van ongeveer 400 km van zuid tot noord geheel verschillende accenten gesproken worden, zeker als je Belgie ook mee gaat tellen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben van Mechelen en ik weet niet wat er allemaal over ons gezegd wordt. :'D Ik neem aan dat we bij Antwerpenaars worden geschaard of zo. West-Vlamingen zijn voor ons gewoon onverstaanbaar en praten inderdaad snel. Limburgers zijn dan weer heel traag. Ik heb een Limburgse vriendin en we maken daar graag grapjes over (enkel omdat zij altijd het hardst van allemaal lacht :'D). Ik hoor zelf niet zo graag 'Hollands' Nederlands, maar dat is vooral als ik het maar heel even hoor. Als je er een tijdje naar luistert, valt het niet echt meer op.


    What would Emma do?

    Ik kom uit een klein ABN-dorpje, ben de afgelopen zes jaar steeds Rotterdamser gaan praten (inclusief de prachtige RRRRR) aangezien ik daar naar school ging en ga de komende (minstens) zes jaar van mijn leven in Leiden besteden, dus ik ben echt benieuwd wat voor gek gemixt Nederlands ik na die tijd praat :'D

    Echt vooroordelen over andere taalgebieden heb ik eigenlijk niet :p Ik moet zeggen dat ik het Brabants/Limburgs/Vlaams accent altijd heel grappig vind klinken ^^


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Maar serieus he. Ik kom dan uit Limburg, en mijn vader en ik waren een keertje naar Leiden gegaan, en we hadden echt zoiets van "krijgen die geen pijn aan hun keel van het praten". Ik bedoel, ze spreken al zo van hun geboorte, maar zo klonk het echt voor ons.

    Toch grappig om te zien dat op een schaal van ongeveer 400 km van zuid tot noord geheel verschillende accenten gesproken worden, zeker als je Belgie ook mee gaat tellen.


    Hahaha, dat had mijn familie ook. Wij zaten een keer op het terras en er zaten twee jongens/mannen aan een tafeltje naar ons en eentje zei: 'Zullen we weggaan? Dat andere terras is leuker.' Zegt de ander: 'Maar hier zijn van die bewegers.' Aka mensen die langs het terras aflopen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    De enige die ik ooit heb gehoord is arrogante Antwerpenaren en slome Limburgers. En de gierige Nederlanders dan.

    [ bericht aangepast op 3 aug 2016 - 19:49 ]


    Ex astris, sciencia