Lotte begon het een beetje koud te krijgen, maar ze bleef het moment om terug te keren uitstellen.
‘Vind je me een slechte vriendin?’ vroeg ze Tommie aarzelend.
Ze waren de hele avond al openhartig tegen elkaar geweest en ze dacht niet dat hij tegen haar zou liegen.
‘Vind jij jezelf een slechte vriendin?’ vroeg hij op zijn beurt. ‘Ik denk dat dat belangrijker is dan wat ik van je vind.’
Lotte sloeg haar ogen neer en zuchtte. ‘Vandaag wel.’ Ze beet op haar lip toen de tranen in haar ogen sprongen. ‘Ik denk dat ik vanavond bewust voor mezelf heb gekozen. En ja, dat voelt best rot.’
Tommie sloeg een arm om haar heen en wreef over haar schouder. ‘Dat moet soms ook gewoon, denk ik. Ik zal nooit een kwaad woord over Cyrith zeggen, maar het is volgens mij geen makkelijk type om een relatie mee te hebben. Dan waren jullie nu al jaren samen geweest. Maar ik denk wel dat je met hem moet praten.’ Hij prikte plagerig in haar zij. ‘En jij bent daar best goed in, in praten.’
Lotte grinnikte, maar werd toen weer serieus. ‘Ik praat inderdaad graag en ik hou ook van diepe gesprekken. Maar niet over – over die dingen.’
‘Dat snap ik,’ zei hij zacht, ‘maar hij moet er wel met iemand over praten. Hij doet dat vast het liefst met jou.’
Lotte voelde de tranen groeien. Ze boog haar hoofd in de hoop dat Tommie het niet zou zien, maar haar neus raakte in een vlot tempo verstopt.
‘Ik weet niet of ik dat wil, Tommie. Misschien zal het hem goed doen, maar ik weet niet wat het met mij zal doen. De nachtmerries zijn eindelijk over.’
Ze haalde een paar keer diep adem en probeerde tranen voor te blijven. Ze liet haar schouder tegen Tommies schouder rusten en staarde naar de grond.
‘Het maakt je geen slechte vriendin als je ook aan je eigen welzijn denkt, Lot. Ik denk juist dat dat je een goede vriendin maakt. Hij heeft er niets aan als jij ook instort.’
‘Toch voelt het alsof ik hem vanavond in de steek heb gelaten.’
Het duurde even voordat Tommie antwoordde. Hij kneep in haar schouder. ‘Gelukkig telt het leven nog veel meer dagen.’
Every villain is a hero in his own mind.