Jo Mari Gold
"I am a Ghost of a Girl"
'Wat denk je zelf kind?' zei hij op een dreigende toon, het enige wat ik kon doen was grijnzen, hij vond me vervelend, dat doet me goed. . Cat kon een klein lachje niet onderdrukken en pakte daarna meteen haar mobiel en zette een liedje op.
'Meneer, dat heet roken. R-O-K-E-N. Moet u ook eens proberen, wordt je vrolijk van, dat kan u wel gebruiken.' zegt ze, hierbij kon ik een lachje niet onderdrukken. Het was een goede, Cat is wel aardig, niet aardig dat ze vriendelijk is, maar gewoon een beetje mijn type...
'Ik wordt vrolijk van het vermoorden van vervelende arrogante mensen.' ik voelde me meteen aangesproken, man die gast heeft psychische problemen! Zijn eigen kind willen vermoorden. 'En geloof ik staan er hier twee mensen die graag willen dat hun kop van hum romp verwijderd wordt.' met een vinger weest hij naar ons. 'Ze zeggen dat roken dodelijk is, maar jullie zouden eerder dood gaan door mijn toedoen dan door die smerige sigaretten.' ineens zijn mijn sigaretten weg, ik kijk hem boos aan, "Moet je altijd alles bederven? Net als ik het een keer leuk heb kom jij er weer tussen door!" ik irriteer me mateloos aan hem. Daarnet ook al onder de les, ik ben niet bang voor hem en dat weet hij zelf ook, ik zal altijd tegen hem in gaan, dat weet hij ook...
'Misschien moeten jullie ook maar eens bij mij komen na blijven, ik heb nog wel wat klusjes zoals het opstropen van de huidjes van de kinderen die ik heb gevangen.' hij grijnsde, ik keek hem arrogant aan, 'En later worden jullie mijn avondmaal.' ik grijnsde, "Ja joh, je eet helemaal geen kinderen! Mij krijg je niet bang, ik ken je langer als vandaag..." ik stop even, "Jammergenoeg..." zeg ik er snel achteraan en kijk hem aan, diep in zijn ogen, alsof ik alles kon zien, maar ik zag alleen leegte. "En waarom zou je ons laten nablijven? We blijven al na vandaag!" ik sla mijn armen over elkaar. Denkt hij nou serieus dat we naar hem gaan luisteren? Ik zie dat Cat niet echt aan het luisteren is, ze gaat een beetje op in de muziek,
"Ik denk niet dat een ouwe zak zoals jij mij kan dwingen om je te helpen met je eigen vieze klusjes..." sis ik naar hem, ik weet dat ik ooit, ooit een keer vrij zou zijn, vrij van hem, vrij van zijn gezeur, vrij van de mensen die zeggen,
'Jij bent de dochter van The Dark One... Je vader heeft iets van mij, en ik wil het terug..." en dat ik dan weer antwoord, "Oké, en wat heb ik daarmee te maken?" "We ruilen je gewoon in..." dat er dan weer een lachje op mijn gezicht komt en ik dan weer terug zeg, "Dan kan je lang wachten, hij houd niet van zijn kinderen..."
Even verdwijnt mijn lach op mijn gezicht, wat nou als mijn vader om me had gegeeft, was ik dan ook zo geworden? Misschien had ik wel een goede band met hem... Misschien waren we dan wel een gelukkige familie, misschien had ik wel minder ruzie met hem, misschien... misschien was ik dan dochterwaardig...
Een fijn onderwerp is het zeker niet... Natuurlijk zou ik heel graag willen dat ik hem niet als vader had, aan de andere kant misschien ook niet. Maar eigenlijk weet ik een ding wel, als ik vroeger beter mijn best had gedaan was ik nu misschien wel dochter waardig geweest... Het deed me altijd veel pijn als hij dat zei, niet dochterwaardig, dan voelde het net dat ik helemaal niet waardig was, en waarschijnlijk was ik dat ook, en niet alleen in zijn ogen... waarschijnlijk ook in de ogen van Levi, de directrice, kinderen uit onze klas en nog veel meer.
Ik keek hem weer aan, wachtend op hoe hij zou reageren, hij kon uitbarsten, hij kon ook rustig blijven, bij hem wist je het nooit...
het is Schoonheid zelf op zichzelf eeuwig eenvormig met zichzelf [Plato, Symposium, 211b]