• Ja, ik heb gewoon even het gevoel dat ik het van me af moet hebben, want sommige denken vast 'het is maar een hond', maar toch, ik ben er nog niet helemaal goed van haha, anyway, hier volgt een kort verhaaltje.

    Mijn vader was met mijn hond gaan wandelen, en kwam even later terug, erg in paniek. Onze hond, een kleine malthezer die ik zweer het je geen vlieg kwaad doet, was gebeten door een Jack Russell. Blijkbaar heeft mijn vader proberen onze hond weg te nemen, dat lukte niet helemaal, hij had Pruts zelfs opgenomen maar de Jack Russell bleef er gewoon aanhangen, zijn tanden in de flank van onze hond.
    Wij in alle paniek naar de dierenarts, gelukkig kent mijn moeder er persoonlijk één, aangezien het al half negen was, en mochten we er nog binnen. De dierenarts heeft toen wat vacht weggeschoren en het gebit van de Russell was duidelijk te zien : zijn ondertanden en twee hoektanden. Ook nog een serieuze kneuzing, best wel ernstig dus. Pruts werd even naar dromenland gestuurd en drie hechtingen waren nodig om de gaten (ja het zijn echt heuze gaten van die tanden) dicht te krijgen.
    Gelukkig gaat hij er buiten een goede schrik niets aan over te houden, enkel de kneuzing is dus af te wachten en kan misschien nog een gat worden. Dat moeten we nog in de gaten houden.

    Het was echt heel erg schrikken, voor zowel mij, als mijn ouders als Pruts zelf.
    Momenteel ligt hij wat suf in zijn mandje, en ik denk dat hij zelf niet echt goed beseft wat er allemaal is gebeurd, gelukkig maar haha.

    De eigenaar van de Jack Russell neemt wel alle kosten op zich van de dierenarts, wat toch weer €85 was. Gelukkig is hij dan toch een erg redelijk mens en hij gaf zelf toe dat zijn hond in de fout was, aangezien de Russell niet aan een leiband was en onze hond wel.

    Maar, gelukkig is alles nu wel weer goed c:.


    soul made of stardust and chaos.

    Laleah schreef:
    (...)

    Lemme guess, jij hebt verstand van het paraveterinaire? ^^


    Jup! Vers van de pers afgestudeerde paraveterinair!
    Helaas zijn bijtincidenten veel voorkomend en worden vaak niet serieus (genoeg) genomen, waardoor er uiteindelijk meerdere honden door dezelfde hond worden gebeten. Vandaar mijn verhaal. (;

    [ bericht aangepast op 15 juni 2016 - 12:55 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Dreadful schreef:
    Helaas is dit een veel voorkomend probleem; loslopende honden die aangelijnde honden aanvallen. Dit is een doelbewust iets, aangezien een aangelijnde hond "zwakker" is, doordat deze niet (ver) weg kan rennen. Als jouw aangelijnde hond wordt aangevallen, kun je het beste meteen de riem loslaten, zo is jouw hond "gelijk" aan de andere hond - want ze kunnen nu beide wegrennen als ze dit willen.
    Helaas wordt opvoeding vaak onderschat, met name bij de kleinere honden. Jack Russels zijn terriërs, oftewel: jachthonden. Los van de opvoeding, zit dit erin gefokt en moet men hier extra rekening mee houden. Doet men dat? Nee, vaak niet (dit geld echt niet alleen voor de jacks, dit geld ook voor een hoop andere hondenrassen).

    Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en de rest van je gezin enorm geschrokken zijn! Dat is uiterst normaal in zo'n situatie en laat alleen maar zien dat je super veel om Pruts geeft! Het zal enkele dagen duren, maar Pruts zal lichamelijk goed herstellen. Houdt goed in de gaten of er geen trauma is ontstaan/ontstaat. Vele honden zijn nadat ze zijn aangevallen niet meer hetzelfde in hun omgang met andere honden. Mijn eigen hond is helaas ook aangevallen, door een hond die meerdere honden aanviel (deze liep ook altijd los, dit was ook een Jack Russel). Ik zou je daarom aanraden om aangifte van het bijtincident te doen bij de politie. Als meerdere mensen aangifte hadden gedaan over de Jack Russel die o.a. mijn hond had aangevallen, had deze minstens 20 honden minder gebeten.
    De gemeente kan namelijk nader onderzoek uitvoeren, en de eigenaar van de hond aanschrijven dat hij zijn hond aangelijnd en/of gemuilkorfd moet houden. Ook kan de hond in beslag worden genomen en worden afgemaakt. De laatste twee zijn extreme maatregels en worden uiteraard niet na 1 bijtincident toegepast.

    EDIT: Kijk voor meer info anders maar eens op www.minderhondenbeten.nl

    Hoe dan ook, heel veel beterschap voor Prutske!


    Bedankt voor de tips! Zal ook zeker eens een keertje op de site kijken c:
    Aangifte vind ik wel net iets te ver gaan, zeker omdat we de eigenaar persoonlijk kennen en hij zich zelf ook bewust is van het 'probleem'. De hond was blijkbaar ontsnapt, en daar kan de man nu eenmaal ook niet veel aan veranderen ://
    Onze dierenarts had ook al gezegd om dat het slim is de aangeleinde hond los te laten, maar het ook geen garantie is dat de andere dan niet zou aanvallen. Dan denk ik toch dat je het risico niet neemt en je zo de kans nog hebt je hond ook te verdedigen haha.


    soul made of stardust and chaos.

    Dreadful schreef:
    (...)

    Jup! Vers van de pers afgestudeerde paraveterinair!
    Helaas zijn bijtincidenten veel voorkomend en worden vaak niet serieus (genoeg) genomen, waardoor er uiteindelijk meerdere honden door dezelfde hond worden gebeten. Vandaar mijn verhaal. (;


    Haha lieverd, i get it ^^ Paraveterinaire 2ejaars hier ^^ ik kon het lezenaan de woorden die je gebruikte haha
    Wij hebbenhet toen met de eigennaar zelf afgehandeld en de honden konden daarna weer prima door een deur. Maar ik snap het wel, als er een of andere kerel bij wijze van spreken de hele tijd bloemetjes in mijn tuin zou zetten, dan zou ik op een gegeven moment ook zeggen wie denk je wel niet dat je bent. De actie van mijn hond begrijp ik dus volkomen. Echter, had ik natuurlijk gehoopt dat het niet zo was gegaan. Mijn hond was echt de grootste lieverd en echt niet dominant ofzo. Dus die actie was voor mij ook een hele verrassing. Maar die man kende Bijke ook, dus die wist ook dat dit eraan zat te komen.Maar dat is gelukkig allemaal goed afgelopen.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik snap sws niet dat mensen die een jack russel ze in volste vertrouwen zonder riem uitlaten... Ik heb zelf een jacks russel en ken het ras zelf ook goed (jaren ervaring), maar zou nooit mijn jack russel los laten lopen wanneer zij nog geen kennis heeft gemaakt met een roedel/de andere hond. Wanneer mijn jack russel eenmaal in contact geweest met de honden en dat ging goed, laat ik hem los en kan hij lekker klooien, maar daarvoor... No way.
    Daarbij is mijn jack russel ook aangevallen ooit door een labrador zonder reden... Agressie kun je niet altijd op een ras gooien, veel jack russels zij schatjes die geen vlieg kwaad doen, enkel veel mensen hebben in hun hoofd dat jack russels velle beestjes zijn en labradors schatjes (geloof me, ik heb genoeg ervaring met biedde om te weten dat dit vaak niet het geval is... Jack russels hebben meer energie en veel mensen zijn slechte(re) baasjes die niet aan hun ik-moet-deze-energie-kwijt kunnen voldoen. Agressieve honden bestaan niet, selchte baasjes wel in mijn ogen).


    Wel goed dat zijn baasje de kostten dekt! Het is al moeilijk genoeg je eigen fouten in te zien dus daar heb ik wel respect voor.

    Beteschap voor je hondje! Hopelijk houd hij er niks aan over, (:


    [whut oke heel verhaal haha. Sorry, ik zit in het vakgebied 'dier' (waaronder gezelschapsdieren) en ben hierover nogal gepassioneerd.... Haha]

    [ bericht aangepast op 15 juni 2016 - 13:15 ]


    I can't stop 'til the whole world knows my name

    Altrados schreef:
    ...

    [whut oke heel verhaal haha. Sorry, ik zit in het vakgebied 'dier' (waaronder gezelschapsdieren) en ben hierover nogal gepassioneerd.... Haha]


    Ook een paraveterinair? Dat is de derde al hahaha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ugh Jack Russels, kut honden als ze geen goede opvoeding krijgen :x


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    SadTech schreef:
    Ugh Jack Russels, kut honden als ze geen goede opvoeding krijgen :x

    Ik vrees dat zo heel wat honden zijn. Bijna ieder ras.
    Zelfs labradors zijn irritant en kut als ze geen goede opvoeding hebben gekregen, want dan trekken ze de hele tijd en springen ze je omver van enthousiasme. Maar dat van die opvoeding geldt zeker voor van die zogenaamde 'vechthonden'. Engelse Staffords vallen daar ook onder volgens sommigen, maar ik heb eentje en ik zweer je dat er geen knuffeliger beest bestaat denk ik ;p


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Laleah schreef:
    (...)

    Ook een paraveterinair? Dat is de derde al hahaha


    Haha nee absoluut niet! Diermanager :')
    maar logisch dat je paravet denkt hoor :'P


    I can't stop 'til the whole world knows my name

    WlLD schreef:
    (...)

    De dierenarts zei dat het wel vaker voorkomt dat een hond die losloopt een hond aan een leiband aanvalt :/. Ik weet ook dat het goed aan de opvoeding kan liggen, maar soms ligt dat ook gewoon in de aard van de hond haha, het is lastig om aan te duiden wat nu juist 'de schuld' moet krijgen.

    Ja, hij woont bij ons ook in de wijk en mijn vader kent hem redelijk goed (:

    Ik bedoel daar meer mee te zeggen dat als je een hond wilt, dat je wel onderzoek gaat doen met of het wel handig is dat je die hondenras als huisdier wilt hebben en de woonsituatie, want het ligt inderdaad aan het karakter van het hondenras, maar het ligt zeker ook aan de opvoeding en wat je de hond aanleert. Anders word dit alleen verergerd en zulke dingen probeer je wel altijd te vermijden/ af te leren met dat het gebeurd. Het heeft inderdaad meerdere effecten, maar ik vind dat de eigenaar zich goed zijn excuses heeft aangeboden en dat het goed is dat hij de rekening op zich wilde nemen. De meesten willen dat niet eens doen.

    [ bericht aangepast op 15 juni 2016 - 16:28 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Ik vrees dat zo heel wat honden zijn. Bijna ieder ras.
    Zelfs labradors zijn irritant en kut als ze geen goede opvoeding hebben gekregen, want dan trekken ze de hele tijd en springen ze je omver van enthousiasme. Maar dat van die opvoeding geldt zeker voor van die zogenaamde 'vechthonden'. Engelse Staffords vallen daar ook onder volgens sommigen, maar ik heb eentje en ik zweer je dat er geen knuffeliger beest bestaat denk ik ;p


    Daar valt over de discussiëren, hahah. Mijn hond is zo knuffelbaar dat ze niet eens van je af gaat als je opstaat :')
    Maar dat is geen Stafford hoor hahah.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Ik vrees dat zo heel wat honden zijn. Bijna ieder ras.
    Zelfs labradors zijn irritant en kut als ze geen goede opvoeding hebben gekregen, want dan trekken ze de hele tijd en springen ze je omver van enthousiasme. Maar dat van die opvoeding geldt zeker voor van die zogenaamde 'vechthonden'. Engelse Staffords vallen daar ook onder volgens sommigen, maar ik heb eentje en ik zweer je dat er geen knuffeliger beest bestaat denk ik ;p


    Oh god ja mijn buurvrouw had een engelse stafford. Dat beest dacht dat het een schoothondje was en wilde alleen maar knuffelen en kusjes en op je schoot liggen. Beetje jammer dat die beesten dan weer niet beseffen dat ze daar echt veel te zwaar voor zijn D:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Voed je hond op en dan zal hij geen andere honden bijten. Helaas is dat nog heel erg moeilijk voor sommige mensen. Neem dan geen fucking hond.. Word hier zo boos om. Ook mensen die dan zeggen "ja het ligt aan het ras". Bitch, de meest schattige, pussy honden die ik in mijn directe omgeving ken zijn rottweilers en staffords. Die zijn misschien wat pittiger om op te voeden, maar wanneer dat lukt, zijn het je beste vrienden. Het ligt dus volledig aan de baasjes, altijd. Opvoeden die hap.

    Hoop dat het goed gaat met jouw hondje!

    [ bericht aangepast op 15 juni 2016 - 17:33 ]


    ars moriendi

    Wouw dat is pittig heftig zeg. Raar dat die man zijn hond niet aan de riem hielt als hij wist dat hij agressief kon zijn, ik bedoel het is aardig dat hij de hechtingen betaald, maar als het anders was afgelopen.... dan kan hij wel geld geven voor een nieuwe hond, maar ja daar heb je niet zoveel aan dan. Ik vind het een raar geval. Ik hoop in ieder geval dat je hondje snel weer de oude is :)


    ©1998

    Khal schreef:
    (...)

    Oh god ja mijn buurvrouw had een engelse stafford. Dat beest dacht dat het een schoothondje was en wilde alleen maar knuffelen en kusjes en op je schoot liggen. Beetje jammer dat die beesten dan weer niet beseffen dat ze daar echt veel te zwaar voor zijn D:

    Hahaha, dat is zo grappig hoe erg dat mijn hond beschrijft xp
    Hij zit constant op mijn schoot. Altijd op de mijne, blijkbaar is de mijne het zachtst ofzo (zal genoeg vet aanhangen waarschijnlijk xp ). Hij kan alleen soms per ongeluk pijn doen met zijn nagels, da's minder leuk ;/
    En knippen kunnen we niet, want dat laat hij niet toe. We hebben hem eens letterlijk met 3 mensen hem vastgehouden en nog was hij te sterk. En als hij teveel tegen stribbelt is het voor hem gevaarlijk natuurlijk. We willen niet per ongeluk te ver knippen. Hij slijt ze verder wel gewoon af, hoor en bijt ze ook zelf af, dus het is niet dat ze ongezond lang groeien. Meestal als hij ons pijn doet met zijn nagels, is het gewoon omdat hij je vast wil grijpen zeg maar; Hij zet zijn poot niet tegen je been aan, maar duwt zijn nagels er wat in.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    BlackAlpha schreef:
    Wouw dat is pittig heftig zeg. Raar dat die man zijn hond niet aan de riem hielt als hij wist dat hij agressief kon zijn, ik bedoel het is aardig dat hij de hechtingen betaald, maar als het anders was afgelopen.... dan kan hij wel geld geven voor een nieuwe hond, maar ja daar heb je niet zoveel aan dan. Ik vind het een raar geval. Ik hoop in ieder geval dat je hondje snel weer de oude is :)


    De man weet wel zelf dat zijn hond niet echt te vertrouwen is. Gisteren kwam hij Pruts nog even bezoeken, en hij is zelf aardig boos geweest op zijn hond en gaat er een muilband voor kopen. Dus dat is toch al iets c:

    Ik denk er liever niet aan hoe het anders had kunnen lopen hahah.
    Pruts is al heel wat beter, maar hij was gisteren wel bang om door het straatje te lopen waar hij werd gebeten. Ook likt hij heel de tijd aan de wondjes, maar dat is niet zo heel erg (:.


    soul made of stardust and chaos.