Capybara schreef:
(...)
Not to be rude, maar iedereen heeft een gedachtegang, zelfs jij Dat is menselijk, weet je. We beoordelen anderen heel snel, zonder je het zelf beseft. We kunnen het niet verhelpen, racisme zit in het beestje. En zoals ik al zei, is het enige wat echt 'helpt het te onderdrukken. Sommigen kunnen dit gewoon beter dan anderen, maar we blijven stiekem allemaal racisten, binnenin.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit een racistische neiging gehad, zoals ik al zei. Mensen oordelen wat ze niet begrijpen uit angst. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet een "puur hollandse famillie" in tegendeel zelfs, ik heb zowel blanke als getinte tot donkere familie-leden. Ik heb waarschijnlijk ook daarom ook nooit een reden gehad om te discrimineren naar andere "rassen" toe. Natuurlijk oordeel ik wel, maar zo lang er logica in het oordelen zit is het niet per se een negatieve beoordeling.
Bijv een hele stome maar ook lomp voorbeeld: Een meisje komt soliciteren bij je, maar ze heeft een solicitatie-brief uit het diepste hoekje van haar tas gehaald. De solicitatie-brief is helemaal verkreukeld en zitten een paar scheuren in. Wat voor persoon zou je dan zijn als je in de schoenen staat van dat meisje? Ik zou het zelf niet weten, mischien een beetje onhandig of slordig? Ik noem dit niet per se oordelen maar anylaseren van wat ik dan heb gezien, ik veroordeel haar niet gelijk op die kwaliteiten, maar bedenk me alleen wat voor persoon het is. Ik vind het eerlijker om iemand te leren kennen ipv beoordelingen tot het negatieve te maken. Dat is moeilijk te begrijpen maar ik weet helaas hoe het is om in de grond getrapt te worden voor iets wat je niet per se bent. Ik denk dat iedereen dat wel herkent in vele situatie's. Soms vind ik ook mensen arrogant, dat geef ik eerlijk toe, maar om mezelf beter te vinden vind ik een heel ander verhaal. Natuurlijk er zijn dingen waarin mensen beter zijn, maar er zijn ook dingen waar jij/ik beter in zijn. Zelfkennis is een groot probleem bij veel mensen, en zolang dat stukje aan iemand ontbreekt kunnen er problemen onstaan in de moralen van sociaal gedrag. Ik vind dat je mensen moet behandelen zoals je jezelf moet behandelen, met respect. Verder heb ik niks te zeggen hierover, sorry voor mijn langdradige reactie.
Never forget who you are and where you come from