Ik had hier ineens een bedenking over, omdat ik dat drie weken terug gezien heb in een les over verwetenschappelijking van de maatschappij in de 19de eeuw : het is historisch niet juist dat racisme iets is wat altijd al heeft bestaan als je onze cultuurgeschiedenis onder de loep neemt en dus de geschiedenis van het racisme. Racisme is een fenomeen dat pas opmars heeft gekend in de 19de eeuw.
Dus ik denk, voor deze stelling dat we een onderscheid moeten maken tussen het fenomeen discriminatie en zich als mens superieur willen opstellen ten aanzien van een ander mens (wat wel eeuwenoud is) en het fenomeen racisme. Ik geloof dat hetgeen wat ingebakken zit in de mens is: zich minder of beter willen voelen ten aanzien van een ander, en dat ook discriminatie ingebakken is, maar dat is nog geen racisme.
Racisme is maar een toepassing/verschijningsvorm van die manier van denken. Racisme houdt in superieur zijn of inferieur op basis van eigenschappen die zouden toebehoren aan een bepaald ras. Daarvoor moet het idee van het bestaan van rassen onder de mensen wel eerst bestaan. En dat idee en dus racisme, ontstond echt maar héél, héél erg laat, pas met de doorbraak van Darwin. Dan zijn ze zijn theorie ook gaan toepassen op de mens en maatschappij, en gaan denken dat er ook betere en mindere soorten van beschavingen en mensen zouden zijn. Dus dat 'survival of the fittest' ook plaatsvind binnen de mensheid, omdat de mensheid deel is van de natuur. Wetenschappelijk is dat helemaal niet zo, het zijn maar opvattingen en ideeën die vanaf toen in onze samenleving zijn gaan circuleren.
Als raciaal denken, dus racisme, iets is wat nog maar 200 jaar oud is, dan denk ik om eerlijk te zijn ook dat het raciaal denken weer kan verdwijnen, en daarmee ook racisme. Want racisme is maar opgebouwd rond de notie van het bestaan van 'rassen', verdwijnt die opvatting (en het is niet meer dan een opvatting), dan verdwijnt ook de mogelijkheid om je op basis van die opvatting, beter of slechter of anders te voelen als een ander, of bepaalde eigenschappen te koppelen aan de notie 'ras.' Zo, dat was mijn bedenking. (:
Dus ik herzie mijn standpunt erover: ik ben het oneens met deze stelling.
[ bericht aangepast op 12 april 2016 - 22:20 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.