• Hallo!

    Ik beleef al een aantal jaren plezier hier met verhalen lezen.

    Nu heb ik vanuit school de opdracht gekregen om een verhaal te schijven, je mag zelf kiezen welke doelgroep. Ik heb ervoor gekozen om een verhaal te schrijven voor de onderbouw. Mijn bedoeling is om een prentenboek te maken. Helaas ben ik zelf niet heel goed met een verhaal in elkaar breien. Inmiddels heb ik al wel een idee bedacht en dit in een grove verhaallijn gebracht inclusief de gesprekken die plaats gaan vinden tussen verschillende personages.
    Het verhaal hoeft niet een heel groot verhaal te worden zoals de geweldige verhalen hier! Zolang er maar goede verhaallijn is en een goede opbouw moet ik als het goed is een voldoende krijgen, haha.

    Nu is mijn vraag aan jullie, is er iemand die mij wil helpen met deze opdracht? Aangezien hier heel veel mooie verhalen staan, hebben jullie hier veel meer ervaring mee dan mij.

    Hier alvast een grove verhaallijn hoe ik het ongeveer wil hebben:

    Sam zit in de klas en de juf leest een boek voor over de jungle. De juf verteld over allerlei dieren; tijgers, olifanten, krokodillen, vogels en apen.

    De bel gaat, tijd om naar huis te gaan! Bij de deur wacht Sam op Luke. Samen lopen ze de school uit richting thuis. ‘’Woow dat was een cool verhaal over de jungle!’’ zegt Sam. Luke is net zo enthousiast als Sam. ‘’Zullen we een keer samen naar de dierentuin gaan? Dan kunnen we de dieren in het echt zien!’’ zegt Luke. ‘’Ja dat is een tof idee!’’ zegt Sam. Opeens loopt Luke de andere kant op. Ohja dat is ook zo, Luke woont 2 straten verderop, denkt Sam.

    Als Sam bij huis aan komt ziet hij zijn moeder al in de tuin aan het werk. ‘’He Sam, leuke dag gehad op school?’’ zegt moeder. ‘’Ja we hebben buiten gespeeld en een leuk verhaal gelezen’’ zegt Sam. Sam loopt naar binnen en pakt wat te drinken. Daarna gaat hij in de tuin spelen.

    ‘’Sam, kom je binnen? Het eten is klaar!’’ roept moeder. Sam rent naar binnen, hij hangt zijn jas op en komt aan tafel zitten. Mmm lekker, denkt Sam. Ze eten Spaghetti.

    Na het eten kijkt Sam naar de televisie. Sesamstraat is erop, dit vindt hij altijd leuk om te zien. Daarna brengt mam Sam naar bed en geeft hem een nachtkus. ‘’Welterusten Sam’’ zegt moeder. ‘’Slaap lekker mam’’ zegt Sam.

    Door de drukke dag op school valt Sam al heel snel in slaap, en begint hij gelijk met een fantastische droom…..

    Ooeeeiiiiooohh oehahah Sam slingert tussen de apen door het bos. Ze komen bij een grote groep apen bij een rivier. Maar dan schrikt hij……
    Achter de grote groep apen ziet hij wat groens bewegen. Wanneer hij dichter bij komt, ziet hij een hele grote bek, vol met tanden..
    Hij kijkt nog eens en dan ziet hij het, het is een KROKODILLLL!! En op dat moment komt de krokodil uit het water ‘oneee, hij komt steeds dichterbij’ schreeuwt Sam.

    Sam rent zo hard als hij kan en ineens BAM! Rent hij tegen een grote dikke grijze kont. Een groot beest draait zich om en zegt: ‘Hé, wie zit er aan mijn bil?’ Sam ziet een grote vriendelijke olifanten kop. ‘Sorry! Ik was bang voor de krokodil, hij ging achter mij aan.’’ ‘’Spring maar snel achter op mijn rug, dan breng ik je naar mijn dierenvrienden!’’

    Sam en zijn nieuwe vriend, zijn onderweg naar een groot open plek in het bos. Als ze daar aankomen ziet Sam allemaal dieren. Tijgers, leeuwen, apen, herten, giraffen en nog veel meer. Wanneer Sam en de olifant dichterbij komen hoort hij harde muziek en ziet hij een kampvuur.

    Sam springt van de rug van de olifant. Er komt een leeuw naar hem toe lopen. ‘’Kom je ook op mijn feestje? Ik ben vandaag jarig’’ zegt de leeuw. ‘’Ja, dat lijkt me leuk!’’ roept Sam. De leeuw neemt hem mee naar de giraffen en nijlpaarden die al aan het dansen zijn.

    Sam danst vrolijk mee met de chimpansee. Van al dat dansen krijgt hij trek. Opeens ziet hij andere apenvrienden bij een grote tafel staan met allemaal lekkers. Sam gaat er naar toe en pakt ook een cakeje. Hij neemt een lekkere grote hap..

    ‘’Sam, wordt je wakker?’’ zegt moeder. Ineens schrikt hij wakker. Huh, was het dan tóch een droom? Denkt Sam.


    (Lach me alsjeblieft niet uit, dit heb ik even snel tijdens een coach les uitgewerkt.)

    Ik hoor graag van jullie.

    (Eventueel per bericht, dit is de eerste keer dat ik op het topic kom haha)

    [ bericht aangepast op 13 okt 2016 - 15:23 ]

    Ik bied graag mijn hulp aan op het gebied van spelling en grammatica! Het is alleen wel een beetje afhankelijk van wanneer je de hulp echt nodig hebt, want ik zit met enkele tentamens die eraan zitten te komen en momenteel een groot deel van mijn tijd opeisen...


    oi, suzy

    Klinkt als een toffe opdracht! Helaas heb ik weinig tijd ivm mijn eigen studie.


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik heb een paar tips:
    [list]
    [*] Probeer dezelfde aanhalingstekens te gebruiken (wissel niet ' en " af)
    [*] Probeer wat meer variatie in je verhaal te brengen. Nu gebruik je heel vaak "zegt ...", maar het is ook prettig om af en toe dingen als "antwoordt zei", "roept hij" en "stottert hij" te gebruiken.
    [/list]

    Sam zit in de klas en de juf leest een boek voor over de jungle. De juf verteld over allerlei dieren; tijgers, olifanten, krokodillen, vogels en apen.
    De bel gaat, tijd om naar huis te gaan! Bij de deur wacht Sam op Luke. Samen lopen ze de school uit richting thuis. [enter]
    "Wow, [komma] dat was een cool verhaal over de jungle!" zegt Sam. Luke is net zo enthousiast als Sam.[enter]
    "Zullen we een keer samen naar de dierentuin gaan? Dan kunnen we de dieren in het echt zien!’’ zegt Luke.[enter]
    "Ja, [komma] dat is een tof idee!" zegt Sam. Opeens loopt Luke de andere kant op. Oh [spatie] ja dat is ook zo, Luke woont twee [getal uitschrijven] straten verderop, denkt Sam.

    Als Sam bij huis aan komt, [komma] ziet hij zijn moeder al in de tuin aan het werk.[enter]
    "He Sam, leuke dag gehad op school?’’ zegt moeder.[enter]
    "Ja, [komma] we hebben buiten gespeeld en een leuk verhaal gelezen,[komma]’’ zegt Sam. Sam loopt naar binnen en pakt wat te drinken. Daarna gaat hij in de tuin spelen.
    ‘’Sam, kom je binnen? Het eten is klaar!’’ roept moeder. Sam rent naar binnen, hij hangt zijn jas op en komt aan tafel zitten. Mmm lekker, denkt Sam. Ze eten spaghetti.
    Na het eten kijkt Sam naar de televisie. Sesamstraat is erop, dit vindt hij altijd leuk om te zien. Daarna brengt mam Sam naar bed en geeft hem een nachtkus.[enter]
    "Welterusten Sam,[komma]" zegt moeder.
    "Slaap lekker mam,[komma]" zegt Sam.
    Door de drukke dag op school valt Sam al heel snel in slaap, en begint hij gelijk met een fantastische droom... [drie puntjes]

    Ooeeeiiiiooohh oehahah! [cursief] [enter]
    Sam slingert tussen de apen door het bos. Ze komen bij een grote groep apen bij een rivier. Maar dan schrikt hij… [drie puntjes]
    Achter de grote groep apen ziet hij wat groens bewegen. Wanneer hij dichter bij komt, ziet hij een hele grote bek, vol met tanden. [één punt] [geen enter] Hij kijkt nog eens en dan ziet hij het, het is een krokodil! En op dat moment komt de krokodil uit het water.[enter]
    "Oh nee, hij komt steeds dichterbij! [uitroepteken]" schreeuwt Sam.
    Sam rent zo hard als hij kan en ineens bam! Rent hij tegen een grote dikke grijze kont. Een groot beest draait zich om en zegt: ‘Hé, wie zit er aan mijn bil?’[enter]
    Sam ziet een grote vriendelijke olifanten kop. ‘Sorry! Ik was bang voor de krokodil, hij ging achter mij aan.’’ [enter]
    ‘’Spring maar snel achter op mijn rug, dan breng ik je naar mijn dierenvrienden!’’
    Sam en zijn nieuwe vriend, zijn onderweg naar een groot open plek in het bos. Als ze daar aankomen ziet Sam allemaal dieren. Tijgers, leeuwen, apen, herten, giraffes en nog veel meer. Wanneer Sam en de olifant dichterbij komen hoort hij harde muziek en ziet hij een kampvuur.
    Sam springt van de rug van de olifant. Er komt een leeuw naar hem toe lopen. [enter]
    ‘’Kom je ook op mijn feestje? Ik ben vandaag jarig’’ zegt de leeuw. [enter]
    ‘’Ja, dat lijkt me leuk!’’ roept Sam. De leeuw neemt hem mee naar de giraffen en nijlpaarden die al aan het dansen zijn.
    Sam danst vrolijk mee met de chimpansee. Van al dat dansen krijgt hij trek. Opeens ziet hij andere apenvrienden bij een grote tafel staan met allemaal lekkers. Sam gaat er naar toe en pakt ook een cakeje. Hij neemt een lekkere grote hap.
    ‘’Sam, word je wakker?’’ zegt moeder. Ineens schrikt hij wakker.
    Huh, was het dan tóch een droom? [cursief] denkt Sam.

    [ bericht aangepast op 13 okt 2016 - 15:48 ]


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    "antwoordt zei"


    Zij*. (;


    oi, suzy

    Rhabditophora schreef:
    (...)

    Zij*. (;

    Hierom ben ik dus geen Bèta, te veel slordigheidsfoutjes :')


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Trivial schreef:
    Ik heb een paar tips:
    [list]
    [*] Probeer dezelfde aanhalingstekens te gebruiken (wissel niet ' en " af)
    [*] Probeer wat meer variatie in je verhaal te brengen. Nu gebruik je heel vaak "zegt ...", maar het is ook prettig om af en toe dingen als "antwoordt zei", "roept hij" en "stottert hij" te gebruiken.
    [/list]

    Bedankt! Ik heb ze gelijk toegepast in mijn Word bestand. De alinea's zijn afhankelijk van de tekeningen, maar goed dat bekijk ik later nog wel.
    Zou je misschien nog tips kunnen geven waar ik precies ''zegt...'' kan vervangen voor iets anders?

    Ik ben goed in spanningsopbouw en verhaalstructuur, in spelling en grammatica ook, maar ik heb geen tijd om alles na te lezen. Ik wil je dus wel hebben je verhaallijn te structureren en hoe je het boeiend kunt houden voor de lezer. Ik heb daar behoorlijk wat tips voor.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.