• De stelling van deze week luidt:
    Op meer invulformulieren en dergelijke moet bij geslachtskeuze een vakje "anders" worden ingevoerd.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik vind dat de optie 'anders' er best wel gewoon bij kan komen.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Ik weet t eerlijk gezegd niet. Dit is een hele moeilijke.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Dat is een lastige vraag, want om welke invulformulieren gaat het dan? Als het om enquêtes van bedrijven gaat, bijvoorbeeld, ben ik helemaal voor. Een derde hokje plaatsen is geen grote moeite en kan heel veel betekenen voor mensen. Ik betwijfel het of de administratiekosten door nu zoveel van omhoog gaan. Maar voor medische formulieren moet je wel vaak het geslacht invullen waar je als bent geboren, zodat de dokter daar rekening mee kan houden bij het testen van gender-specifieke ziekten. Maar er zijn ook mensen die niet als vrouw en als man zijn geboren (dus nee, er zijn niet maar twee geslachten!). Die zijn dan wel weer wat zeldzamer. Het is zo dat gender en geslacht complexer is dan twee of drie hokjes. Maar voor niet-medische formulieren lijkt me het al een stap vooruit, dus ik houd het op voor.

    [ bericht aangepast op 6 dec 2015 - 11:31 ]


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Alleen dokters hebben er baat bij om te weten wat je lichamelijke geslacht is (dus hard gezegd, wat er in je broek zit.) Bij dat soort formulieren lijkt het me dus belangrijk dat het gaat om 'man' en 'vrouw', met eventueel een mogelijkheid tot toevoeging (voor bijv. intersexe mensen of ftm/mtf transgenders die nog in proces zijn.)
    Het hokje 'anders' mag er wat mij betreft komen voor alle andere formulieren, maar het allermooiste zou zijn dat men gewoon het geslacht aan kan kruizen tot waar hij/zij zichzelf rekent. Dat gaat namelijk verder niemand aan.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ik ben het er mee eens. Het is een kleine moeite (gewoon een vakje er bij) en het zorgt ervoor dat een hele boel mensen zich een stuk beter voelen, want ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om zoiets te moeten invullen als je het eigenlijk met geen een van de twee eens bent.


    What would Emma do?

    Jaaaaa. Op steeds meer plaatsen hebben ze dit al en ik vind het geweldig. Er zijn een hele hoop mensen die zich daar prettiger bij zouden voelen, dus zelfs als het jou persoonlijk niet helpt of als je er als individu niets van snapt, zie ik echt niet in waarom je het niet gewoon zou toevoegen als optie. Het is zoiets als het homohuwelijk; als je het zelf niet leuk vindt, dan is dat jouw zaak, maar blokkeer die mogelijkheid dan alsjeblieft niet voor andere mensen. Je hebt er zelf geen last van en het maakt hen gelukkiger.

    En heel eerlijk, ik ben een beetje verbaasd dat iedereen hier zich zo'n zorgen maakt over de administratie van bedrijven. Ik denk dat computers echt wel iets ergers aan zullen moeten kunnen dan dat een m/v optie een m/v/a optie wordt. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Op zich vind ik dat het moet kunnen, zolang op de medische formulieren gewoon m/v blijft staan, want daar kan biologisch geslacht echt wel belang hebben.


    Ex astris, sciencia

    Gunnulfsen schreef:
    Alleen dokters hebben er baat bij om te weten wat je lichamelijke geslacht is (dus hard gezegd, wat er in je broek zit.) Bij dat soort formulieren lijkt het me dus belangrijk dat het gaat om 'man' en 'vrouw', met eventueel een mogelijkheid tot toevoeging (voor bijv. intersexe mensen of ftm/mtf transgenders die nog in proces zijn.)
    Het hokje 'anders' mag er wat mij betreft komen voor alle andere formulieren, maar het allermooiste zou zijn dat men gewoon het geslacht aan kan kruizen tot waar hij/zij zichzelf rekent. Dat gaat namelijk verder niemand aan.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik weet het niet zo goed. Stel dat het wel gebeurd en je zet er 'anders' neer. Er gaat een moment komen dat mensen dat uitgebreid willen en niet 'anders' want dat kan een heleboel betekenen. Dan krijg je enorme lijst, toch?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed en ik wil ook niemand tegen het zere been schoppen. Ik vind het eigenlijk wel goed zoals het nu is, want in mijn opinie heeft men veelal een mannelijk of een vrouwelijk geslacht - los van zijn gender- en daar wordt meestal om gevraagd. Ik kan me voorstellen dat in medische formulieren en ook op je paspoort gewoon m of v staat, maar op websites en enquêtes zou dat minder relevant moeten zijn. Ik weet het gewoon niet zo goed, ten dele omdat ik met niemand goed bevriend ben die zich 'anders' zou noemen en ik me dus die struggles niet echt kan voorstellen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Utahraptor schreef:
    Ik ben het er mee eens. Het is een kleine moeite (gewoon een vakje er bij) en het zorgt ervoor dat een hele boel mensen zich een stuk beter voelen, want ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om zoiets te moeten invullen als je het eigenlijk met geen een van de twee eens bent.


    United we stand, divided we fall.

    Square schreef:
    Jaaaaa. Op steeds meer plaatsen hebben ze dit al en ik vind het geweldig. Er zijn een hele hoop mensen die zich daar prettiger bij zouden voelen, dus zelfs als het jou persoonlijk niet helpt of als je er als individu niets van snapt, zie ik echt niet in waarom je het niet gewoon zou toevoegen als optie. Het is zoiets als het homohuwelijk; als je het zelf niet leuk vindt, dan is dat jouw zaak, maar blokkeer die mogelijkheid dan alsjeblieft niet voor andere mensen. Je hebt er zelf geen last van en het maakt hen gelukkiger.

    En heel eerlijk, ik ben een beetje verbaasd dat iedereen hier zich zo'n zorgen maakt over de administratie van bedrijven. Ik denk dat computers echt wel iets ergers aan zullen moeten kunnen dan dat een m/v optie een m/v/a optie wordt. (krul)


    Ik heb het meer over bedrijven waarvoor je identificatie nodig hebt. Bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen, scholen (i.v.m. examens), etc. Als je daarvoor een formulier moet invullen, kan het niet zo zijn dat er een optie "anders" is, aangezien dat op je paspoort ook niet zo is. Ik kan me voorstellen dat het op die manier een chaos wordt.
    Maar als we het hebben over iets waarbij dat niet nodig is, heb ik er niets op tegen.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Ik vind het wel echt een moeilijke situatie. Eigenlijk heb ik ook het idee dat ik niet echt kan weten hoe het is voor iemand die zich zou identificeren met het vakje 'anders'. Daarom vind ik het lastig om oordeel erover te vellen.


    Tijd voor koffie.

    Mulford schreef:
    Op zich vind ik dat het moet kunnen, zolang op de medische formulieren gewoon m/v blijft staan, want daar kan biologisch geslacht echt wel belang hebben.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Jonty schreef:
    (...)

    Nou de reactie van Robind19. Zet het effe wat beter geformuleerd neer, want dit doet fucking veel pijn.


    Dit