• De stelling van deze week luidt:
    Op meer invulformulieren en dergelijke moet bij geslachtskeuze een vakje "anders" worden ingevoerd.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat dat erop zou komen te staan (zeker in deze tijd, nu alles steeds meer geaccepteerd wordt). Even ter voorbeeld; ze kunnen ook niet de vraag stellen van "welke huidskleur heb je" en dan enkel "wit" of "zwart" als antwoord geven.

    Dus op zich geen gek idee, maar het zou wel handig zijn als je met "anders" ook genoeg informatie kan geven zodat de administratiewerknemer (of wie dan ook) gelijk op de hoogte is wie ze kan verwachten.

    Ik ben het eens met de stelling. Veel mensen die zich niet helemaal thuis voelen in hun lichaam voelen zich er niet prettig bij die vraag te beantwoorden.
    Als een vakje "anders" wordt ingevoerd, zou het wel vaak handig zijn om op dat antwoord even door te vragen (hoe ben je geboren, hoe voel je je, evt. meer vragen als het echt van belang is). Veel administratieproblemen zou het niet op moeten leveren. En als enkel het lichamelijke geslacht echt van belang is, kan de vraag beter net even anders geformuleerd worden: "Wat is (lichamelijk) uw geslacht?" of "Wat is uw (aangeboren) geslacht?" in plaats van enkel "Wat is uw geslacht?" want sommige mensen zullen dat misschien opvatten als een vraag die ingaat op het mentale, dat kan vervelend zijn. Erg veel moeite lijkt het me niet en ik vind dat er met dit soort minderheden gewoon rekening moet worden gehouden.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Kvothe schreef:
    (...)

    Ik heb het meer over bedrijven waarvoor je identificatie nodig hebt. Bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen, scholen (i.v.m. examens), etc. Als je daarvoor een formulier moet invullen, kan het niet zo zijn dat er een optie "anders" is, aangezien dat op je paspoort ook niet zo is. Ik kan me voorstellen dat het op die manier een chaos wordt.
    Maar als we het hebben over iets waarbij dat niet nodig is, heb ik er niets op tegen.


    Ik zie eigenlijk niet helemaal in waarom dat tot chaos zou leiden, maar een mooie manier om verwarring sowieso te voorkomen zou zijn om ook een andere optie dan man/vrouw op paspoorten toe te staan. Dan komt alles weer overeen. (bloos)

    Het is in een aantal landen, waaronder Duitsland, al mogelijk om baby's te registreren als geslachtloos. Het is ook helemaal niet zo dat iedereen biologisch netjes kan worden ingedeeld als man of vrouw en dat er alleen mensen zijn die zich anders vóélen, wat een aanname is die in dit topic ook regelmatig voor lijkt te komen - interseks mensen, die zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken vertonen, bestaan ook. De geschatte percentages over hoeveel van de bevolking dit betreft schommelen een beetje tussen bijna 2 en 0,1%, maar hoe dan ook zijn dat een hele hoop mensen. Zelfs als het om medische zaken gaat, zou een optie met anders dus zeer nuttig kunnen zijn. Er moet alleen duidelijk worden aangegeven op een formulier of er wordt gevraagd naar gender (hoe een persoon zich voelt/waar een persoon zich mee identificeert) of naar sekse (biologisch geslacht). Dat zijn twee zeer verschillende dingen, zelfs al worden ze vaak bij elkaar gepropt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ik zie eigenlijk niet helemaal in waarom dat tot chaos zou leiden, maar een mooie manier om verwarring sowieso te voorkomen zou zijn om ook een andere optie dan man/vrouw op paspoorten toe te staan. Dan komt alles weer overeen. (bloos)

    Het is in een aantal landen, waaronder Duitsland, al mogelijk om baby's te registreren als geslachtloos. Het is ook helemaal niet zo dat iedereen biologisch netjes kan worden ingedeeld als man of vrouw en dat er alleen mensen zijn die zich anders vóélen, wat een aanname is die in dit topic ook regelmatig voor lijkt te komen - interseks mensen, die zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken vertonen, bestaan ook. De geschatte percentages over hoeveel van de bevolking dit betreft schommelen een beetje tussen bijna 2 en 0,1%, maar hoe dan ook zijn dat een hele hoop mensen. Zelfs als het om medische zaken gaat, zou een optie met anders dus zeer nuttig kunnen zijn. Er moet alleen duidelijk worden aangegeven op een formulier of er wordt gevraagd naar gender (hoe een persoon zich voelt/waar een persoon zich mee identificeert) of naar sekse (biologisch geslacht). Dat zijn twee zeer verschillende dingen, zelfs al worden ze vaak bij elkaar gepropt.


    En bedankt maar weer, ik las toch echt even ''Internetseks mensen''... Ehm, oeps? :'D


    En OT: Eens met de stelling. Er is zoveel meer dan ''man/vrouw'', dus waarom het alleen maar in die twee categorieën indelen? ^^


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Dorneget schreef:
    (...)

    En bedankt maar weer, ik las toch echt even ''Internetseks mensen''... Ehm, oeps? :'D


    En OT: Eens met de stelling. Er is zoveel meer dan ''man/vrouw'', dus waarom het alleen maar in die twee categorieën indelen? ^^


    Die bestaan ook, maar ik denk niet dat daarvoor een aparte categorie hoeft te komen. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Die bestaan ook, maar ik denk niet dat daarvoor een aparte categorie hoeft te komen. (krul)


    Jeweeeel joh. -gayhand smiley-


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Gunnulfsen schreef:
    Alleen dokters hebben er baat bij om te weten wat je lichamelijke geslacht is (dus hard gezegd, wat er in je broek zit.) Bij dat soort formulieren lijkt het me dus belangrijk dat het gaat om 'man' en 'vrouw', met eventueel een mogelijkheid tot toevoeging (voor bijv. intersexe mensen of ftm/mtf transgenders die nog in proces zijn.)
    Het hokje 'anders' mag er wat mij betreft komen voor alle andere formulieren, maar het allermooiste zou zijn dat men gewoon het geslacht aan kan kruizen tot waar hij/zij zichzelf rekent. Dat gaat namelijk verder niemand aan.


    Fus Ro Dah!

    Robind19 schreef:
    Oneens. Mij is altijd geleerd dat de piemel en vagina het geslacht bepalen. Dus je bent van dat geslachy of je wilt lf niet. Anders moet je vind ik je maar om laten bouwen.


    Er zijn meer geslachten dan alleen man en vrouw, en daarmee bedoel ik niet iemand die zich anders voelt dan dat hij/zij eruit ziet.
    Sorry daar moest ik even op reageren.

    Maarja, zoals ik misschien al duidelijk maakte, ik ben het eens met de stelling. Zoveel moeite is het niet om zes letters meer op een formulier te zetten, en voor de uitzonderingen is het erg handig.


    obsessive rage

    Met 'dat het een probleem zou kunnen vormen voor de administratie', dacht ik niet aan een formulier, van zeg maar, de H&M, maar eerder aan de burgerlijke stand en de SIS - kaart die tegenwoordig inbegrepen zit in het paspoort (toch in België, ik weet niet hoe dit in Nederland zit), in de medische sector lijkt het beter dat hier zo min mogelijk onduidelijkheid over bestaat. Ook in sommige andere instanties kan het nodig zijn om een onderscheid te moeten maken tussen biologische mannen en vrouwen: bijvoorbeeld topsporters op de olympische spelen. Maar goed - één iets is er duidelijk aan dit topic: er worden mensen 'gekwetst' door de manier waarop het er dan nu aan toegaat, en in dat geval: moet de rest van de samenleving openstaan om te luisteren naar de groep die zich in die positie bevind,, in plaats van te zeggen: 'het is allemaal toch geen zo groot probleem', want wij weten niet wat het is. Het best lijkt mij dan het dubbelzijdige woord 'geslacht' vervangen door het puur biologische woord 'sekse' op de paspoorten en medische dossiers, en dat voor de administratie zo laten, en bij andere formulieren, zoals van winkels, bedrijven, kamerverdeling in middelbare scholen (een meisje die zich echt een jongen voelt vanbinnen, zou bij de jongensvrienden mogen slapen, in plaats van op een kamer met de meisjes te moeten liggen)... , of dat men gewoon naar de twee zaken gaat vragen: in het eerste vakje: wat is uw sekse, in het ander vakje: wat is uw gender?
    Er moet gewoon een duidelijker onderscheid worden gemaakt over de termen: sekse (biologisch man vrouw zijn) en gender (mentaal man vrouw zijn) in de formulieren, in plaats van alles in één zelfde pot te gooien, met het begrip geslacht . Zodat het voor mensen minder dwars aanvoelt wanneer ze dat in moeten vullen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Elvenking schreef:
    Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat dat erop zou komen te staan (zeker in deze tijd, nu alles steeds meer geaccepteerd wordt). Even ter voorbeeld; ze kunnen ook niet de vraag stellen van "welke huidskleur heb je" en dan enkel "wit" of "zwart" als antwoord geven.

    Dus op zich geen gek idee, maar het zou wel handig zijn als je met "anders" ook genoeg informatie kan geven zodat de administratiewerknemer (of wie dan ook) gelijk op de hoogte is wie ze kan verwachten.


    Yup. This. En dan je bij 'anders' desnoods nog een extra toelichting mag geven, als je dat wil.


    26 - 02 - '16

    Jonty schreef:
    (...)

    Nou de reactie van Robind19. Zet het effe wat beter geformuleerd neer, want dit doet fucking veel pijn.


    Het is mijn mening. En ja die kan hard zijn. Maar of ik nou 100 worden er omheen ga zetten om het te verzachten. Zo ben ik niet. Ik geef mijn mening. En klaar.

    Er zou eigenlijk eerder een vakje moeten zijn met bijvoorbeeld ftm en mtf zodat mensen die transgender zijn eventueel dit niet hoeven uit te leggen met bijvoorbeeld een solicitatie. En eventueel ook genderfluid.


    Never forget who you are and where you come from

    Robind19 schreef:
    (...)

    Het is mijn mening. En ja die kan hard zijn. Maar of ik nou 100 worden er omheen ga zetten om het te verzachten. Zo ben ik niet. Ik geef mijn mening. En klaar.


    Het is prima dat je je mening geeft, maar wat je zegt is niet juist en daarnaast nogal beledigend. Natuurlijk is er zoiets als vrijheid van meningsuiting, maar dan nog zou je in kunnen zien dat het niet al te vriendelijk is.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    ik zeg doen.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Dit is trouwens even een hele serieuze vraag - is er iemand die mij het begrip 'genderfluid' eens kan uitleggen? Ik snap sowieso al niet hoe iemand zich man of vrouw kan 'voelen' laat staan allebei. Dit is niet bedoeld van 'het bestaat niet', maar letterlijk omdat ik het echt niet begrijp?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen