Met 'dat het een probleem zou kunnen vormen voor de administratie', dacht ik niet aan een formulier, van zeg maar, de H&M, maar eerder aan de burgerlijke stand en de SIS - kaart die tegenwoordig inbegrepen zit in het paspoort (toch in België, ik weet niet hoe dit in Nederland zit), in de medische sector lijkt het beter dat hier zo min mogelijk onduidelijkheid over bestaat. Ook in sommige andere instanties kan het nodig zijn om een onderscheid te moeten maken tussen biologische mannen en vrouwen: bijvoorbeeld topsporters op de olympische spelen. Maar goed - één iets is er duidelijk aan dit topic: er worden mensen 'gekwetst' door de manier waarop het er dan nu aan toegaat, en in dat geval: moet de rest van de samenleving openstaan om te luisteren naar de groep die zich in die positie bevind,, in plaats van te zeggen: 'het is allemaal toch geen zo groot probleem', want wij weten niet wat het is. Het best lijkt mij dan het dubbelzijdige woord 'geslacht' vervangen door het puur biologische woord 'sekse' op de paspoorten en medische dossiers, en dat voor de administratie zo laten, en bij andere formulieren, zoals van winkels, bedrijven, kamerverdeling in middelbare scholen (een meisje die zich echt een jongen voelt vanbinnen, zou bij de jongensvrienden mogen slapen, in plaats van op een kamer met de meisjes te moeten liggen)... , of dat men gewoon naar de twee zaken gaat vragen: in het eerste vakje: wat is uw sekse, in het ander vakje: wat is uw gender?
Er moet gewoon een duidelijker onderscheid worden gemaakt over de termen: sekse (biologisch man vrouw zijn) en gender (mentaal man vrouw zijn) in de formulieren, in plaats van alles in één zelfde pot te gooien, met het begrip geslacht . Zodat het voor mensen minder dwars aanvoelt wanneer ze dat in moeten vullen.
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.