• De stelling van deze week luidt:
    School doodt de creativiteit van leerlingen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Oneens


    De meedte scholen geven vakken als kunst techniek muziek.
    Aka creatieviteit

    Sommige scholen of schoolsystemen misschien wel, ja, maar bij mij is dat nooit het geval geweest. Esthetica, muzikale opvoeding, plastische opvoeding, Latijn, sommige opdrachten voor vakken als Nederlands of godsdienst en voor schoolfeesten... zetten (mij toch) aan tot creativiteit. Oneens dus.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Robind19 schreef:
    Oneens


    De meedte scholen geven vakken als kunst techniek muziek.
    Aka creatieviteit


    Precies, op sommige gebieden, zoals tekenen en handvaardigheid bij ons op school werden mensen die niet zoveel deden aan creativiteit geprikkeld om toch wel iets te doen. Van de andere kant waren er bij vakken als Engels en Nederlands wat betreft onderwerpen voor essays en dat soort dingen wél weinig ruimte om creatief te zijn en dat is dan jammer.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Met mijn school is zat mis, maar aan creativiteit wordt genoeg aandacht besteed. Naast de normale vakken zijn er ook nog de jaarlijkse voorstelling waar een heel decorteam, theaterteam en nog meerdere acts aan meewerken. Oneens dus.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Vmbo's misschien niet als je lessen als kunst en muziek volgt, maar mbo's of hoger zeker wel. Of je moet een creatieve opleiding volgen.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2015 - 10:10 ]

    Eens en oneens. Op zich worden er wel creatieve vakken aangeboden, toch is het nog steeds alleen 'goed' werk dat beloond wordt. Ik vind het zelf fout om punten te plakken op vakken zoals muzikale, lichamelijke of creatieve opvoeding. Op die manier stimuleer niet niet de creativiteit, maar het feit dat je binnen de lijntjes kan kleuren (ik wist even niet hoe ik dat anders moest uitleggen).


    What would Emma do?

    Loooooooooooooooool


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    oneens, bij mij op school heb ik wel de vakken waar je aan creativiteit doet, maar je hebt ook bij nederlands en andere vakken creativiteit nodig, dus kan het niet gedood worden, bij alles heb je creativiteit nodig, je hebt namelijk bij een werkstuk ook de lay-out enzo, daar moet je ook wat op verzinnen...


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Oké dan.


    26 - 02 - '16

    Ene kant eens, andere kant oneens.
    Een school kan je veel nieuwe creatieve onderwerpen geven (denk aan muziek / beeldende kunst of kunstgeschiedenis), maar het kan er ook voor zorgen dat jouw eigen creativiteit wordt aangepast aan de "norm" van die school. Ik heb vaak genoeg gemerkt dat je eigen creativiteit soms totaal niet gewaardeerd wordt en je zelfs slechte cijfers kan halen als je je niet aanpast op de manier die ze van je verwachten. Ik heb dus echt het gevoel alsof ik de afgelopen vier jaar niet mijn mening heb mogen uiten in mijn creativiteit.
    Vind het sowieso belachelijk dat ze je bijvoorbeeld een cijfer mogen geven voor een kunstwerk die je gemaakt hebt - vol trots. Dat is iets wat je gemaakt hebt waarvan je denkt dat het bij je past, en als ze dan een onvoldoende geven, ga je toch aan jezelf twijfelen.

    Eens. Ik heb het gevoel- en dan al helemaal in het examenjaar- dat er vreselijk gepusht word om meer de praktische oplossingen te vinden.


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Ik heb een hekel aan school, maar dat is wel heel erg overdreven.


    Queer zijn is gewoon alles

    Wauw, nee. Gewoon nee. Hier ben ik het zwaar mee oneens.

    Ik zelf doe een koksopleiding en zelfs daarbij moet je creatief denken (borden opmaken, een gerecht aanpassen waar nodig etc.) dus nee, in iedere opleiding is wel iets creatiefs te vinden.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Plus ik doe vmbo Tl en heb maar 7 maanden van mijn vijf schooljaren creatieve vakken gehad.


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Bostick schreef:
    Wauw, nee. Gewoon nee. Hier ben ik het zwaar mee oneens.

    Ik zelf doe een koksopleiding en zelfs daarbij moet je creatief denken (borden opmaken, een gerecht aanpassen waar nodig etc.) dus nee, in iedere opleiding is wel iets creatiefs te vinden.



    Ik denk het eens/oneens op deze stelling te maken heeft met de school waar je opzit, het is daar puur afhankelijk van.


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...