BlueJays schreef:
(...)
Dit vind ik ook heel interessant, maar dan kun je er alsnog over discussiëren of je dit taal kunt noemen. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of een dolfijn ook over abstractere begrippen zoals 'idee' of 'gisteren' of 'begrip' zouden kunnen communiceren (of dit zouden kunnen ontwikkelen) of dat hun communicatie beperkt blijft tot wat ze kunnen waarnemen. Je weet hiermee ook nog niet of dolfijnen structuur aanbrengen in hun communicatie. Maar het is inderdaad wel interessant om te kijken naar hoe intelligente dieren zoals dolfijnen communiceren en in hoeverre dit overeenkomt met taal. (Ik heb morgen een tentamen, dus ik moet eigenlijk wel studeren. Ik ben alleen veel te snel afgeleid :'D.)
Hier mijn radicale mening:
Volgensmij verschillen mensen en dieren helemaal niet zo van elkaar. Dieren kennen geen woorden, maar kunnen wel nadenken. Ik weet het niet zeker, maar als ik nooit een taal geleerd had, zou ik vooral in beelden hebben gedacht. Ik denk niet dat dieren filosoferen over dingen, maar dus wel echt nadenken over wat ze doen, moeten doen, het handigste is om te doen en over dingen die ze misschien gaan meemaken of gebeurd zijn. Dieren denken aan dingen om te overleven en hebben dus geen tijd om na te denken over gister of te gaan filosoferen hoe de wereld in elkaar zit. Vergeet niet dat dieren constant in de strijd van leven en dood zit en dus niet op zijn gemakje over zijn jeugd gaat zitten denken.
I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.