Diplodocus schreef:
(...)
Even over dat laatste deel (ik zou eigenlijk huiswerk moeten doen :'D): Het klopt dat een groot deel van de dieren, een overgrote meerderheid zelfs, geen taal of zelfs maar manier van communicatie hebben, maar om te zeggen dat geen enkele diersoort buiten de mens dat heeft, is fout. Het wil niet zeggen dat dieren geen taal spreken, omdat wij ze niet verstaan. Als voorbeeldje wil ik even de orka's geven. Het is al door wetenschappers aangetoond dat er onder verschillende familiegroepen verschillende dialecten bestaan, net zoals bij mensen het geval is. Een ander voorbeeldje zijn olifanten. Die hebben contact door heel zware geluiden te maken en deze op te vangen via hun poten. Sommige olifanten communiceren zelfs met elkaar op kilometers afstand. Ik kan nog honderden voorbeelden geven, ook van kleinere en 'minder belangrijke dieren', maar dan gaat het wel heel uitgebreid worden. (;
Het klopt inderdaad dat er een heel aantal dieren manieren hebben om te communiceren (walvissoorten, olifanten, apen, vogels, bijen), maar zoals ik het leer bij mijn studie (taalwetenschap
![=D =D](/images/smilies/bigsmile.gif)
) kun je dat eigenlijk geen echte taal noemen en is taal iets wat alleen mensen hebben.
Het verschil tussen taal van mensen en de communicatie van dieren zit onder andere in het feit dat menselijke taal structuur en grammatica heeft. Wat mensen kunnen is met een beperkt aantal regels een oneindig aantal zinnen maken en daarmee over elk mogelijk onderwerp communiceren. Naast taal gebruikt om te communiceren heb je verder ook interne taal, dus in principe die stem in je hoofd die je gedachten verwoordt, die het daarmee ook mogelijk maakt om een oneindig aantal gedachten te produceren. Als je geen taal hebt, heb je dat dus ook niet.
Ik ben soms nogal warrig als ik dingen probeer uit te leggen, maar zoiets, in elk geval :'D (ik zou eigenlijk ook met huiswerk bezig moeten zijn
![(A) (A)](/images/smilies/angelic.gif)
)
"Take my advice; I don't use it anyway."