Homura schreef:
(...)
Ik denk dat je meerdere werkelijkheden hebt:
Ten eerste is er de "wetenschappelijke werkelijkheid", dat is hoe alles echt in elkaar steekt. Als je enkel deze werkelijkheid zou kennen, zou je bijvoorbeeld niet echt kleur kennen, want dat is een waarneming van de mens. Ook zouden dingen een beetje krom lopen en niet recht zijn, in verband met de buiging van het licht. Je zou ook alle straling doorhebben.
Daarnaast heeft ieder wezen dan nog een "eigen werkelijkheid", die behoorlijk afwijkt van de wetenschappelijke werkelijkheid en daarvan een soort interpretatie is. Het houdt gewoon jouw blik op de wereld in, en hoeft niet te kloppen met de werkelijkheden van andere mensen.
Een vraag die dan op komt dagen, is of een plant of een ding ook een eigen werkelijkheid kan hebben. Ik denk een plant wel, want een plant leeft, maar voorwerpen niet.
Oh hemel ik ben zo filosofisch. :')
Ik snap je punt over dat het per persoon verschilt ja. Alleen is een vraag die bij mij dan weer teboven komt drijven, hoe is het dan mogelijk dat miljarden werkelijkheden uiteindelijk op hetzelfde neerkomen? Of tenminste, grotendeels. Meh, als er iets is dat ik niet begrijp, is het de mens. Iets dat ik waarschijnlijk nooit zal begrijpen en als ik dat voor elkaar mocht krijgen, mag ik mezelf waarschijnlijk voegen bij de meest wijze personen op deze aardbol.
Dat over andere levenden organismen vind ik trouwens een goed en interessant punt ja. Daarvoor zou je er denk ik achter moeten komen of zo'n organisme een brein en daarmee een eigen wil heeft, of zich 100% over heeft te geven aan de wetenschap. Mij lijkt het het tweede, maar ik ben geen plant en kan dan natuurlijk niet oordelen. Het is enkel een gedachtegang.
"A good book is always good, no matter how many times you've read it."