Diplodocus schreef:
Stiekem mijn mening:
Een van de beste (niet de enige, maar goed) manieren om als een 'goed' persoon door het leven te gaan, is door je te concentreren op de wetenschap. Als je dat doet vallen alle puzzelstukjes op hun plek. Je snapt de wereld en het is een veel betere manier om je eigen moraal op te stellen dan die uit het een of ander antiek boek te volgen.
Ik vind het echt grappig om dit te lezen, omdat ik een paar uur geleden ong nog zei dat dingen vanuit praktisch oogpunt kunnen kloppen, maar dat nog niets zegt.
Ik wil nu geen kritiek leveren op wat je zegt, maar mijn inzicht hierin delen.
Ik ben van mening dat de wereld waarin wij leven als het ware twee werelden zijn die in elkaar zijn gevlochten. De wereld waarin logica de hoofdrol speelt en zoals jij omschrijft wetenschap en dus vaste regels e.d. De wereld die er altijd is geweest. Maar ik ben van mening dat de mens een soort tweede realiteit heeft gecreërd. Het sociale en emotionele aspect waarin onvoorspelbare zetten gemaakt kunnen worden die gewoonweg niet met regels en patronen te verklaren zijn. Dit is naar mijn idee wat het leven zo onbegrijpelijk maakt, omdat je met twee totaal andere dingen te maken hebt. (Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf haha).
Ik kan me vinden in wat je zegt zo een goed mens te zijn. Al is het niet zozeer dat je er daadwerkelijk in verdiept, maar alleen al de wil om de wereld om je heen te willen begrijpen. Dat vind ik al iets moois.
"A good book is always good, no matter how many times you've read it."