• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Ok, ik ga zo naar buiten!


    16 - 09 - '17

    Het is alleen meer poepbruin dan rood, maaarr oke haha
    Nu weer voldaan naar bed!


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Delfino schreef:
    Ok, ik ga zo naar buiten!


    Haha je kan niet meer langer wachten?? : P


    One Who Travels A Higher Path.

    XDarkWingsX schreef:
    (...)

    Haha je kan niet meer langer wachten?? : P


    Nee, ik ben daar veel te moe voor, haha.


    16 - 09 - '17

    De sterren zijn goed te zien, maar ik kan die maan niet vinden! :( Ben zelfs nog een stukje naar buiten gelopen in een poging m te vinden....


    Stenenlikker

    Dawnguard schreef:
    De sterren zijn goed te zien, maar ik kan die maan niet vinden! :( Ben zelfs nog een stukje naar buiten gelopen in een poging m te vinden....


    Awh jammer, ik moet ook een stukje de tuin in lopen voordat ik hem zie. De maan doet vervelend!


    16 - 09 - '17

    Delfino schreef:
    (...)

    Awh jammer, ik moet ook een stukje de tuin in lopen voordat ik hem zie. De maan doet vervelend!


    Teveel bomen en lantaarnpalen hier.... Ik zou het beste naar de heide kunnen lopen, maar dat is me weer net te enthousiast.


    Stenenlikker

    Ja de maan doet zeker vervelend. Hij wilt niet rood worden -.-


    One Who Travels A Higher Path.

    jammer dat het bewolkt is hier. Je ziet 'm af en toe. Maar het is zeker prachtig. Lijkt net de zon die geen licht geeft haha.

    Bij ons is ie mooi rood.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Maar dan ben ik weer slapen, want moet morgen weer vroeg op :/


    Stenenlikker

    Hier is hij oranjeachtig. Goed, ik vind het prima wat ik gezien heb, heel nice en nu slapen. Geniet nog van de maan, die hopelijk roder wordt en goodnight!


    16 - 09 - '17

    Bij ons is ie mooi rood/oranje. En heel heldere lucht. We zien zelfs de melkweg een beetje en hebben al vijf vallende sterren gespot. (:

    [ bericht aangepast op 28 sep 2015 - 4:40 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Yas, ik heb best mooi zicht! =D Alleen jammer dat ik geen geweldige fotocamera bijdehand heb, haha.
    En wakker worden ging echt soepel. Pft, zo zou ik dat elke morgen moeten hebben.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Homura schreef:
    Yas, ik heb best mooi zicht! =D Alleen jammer dat ik geen geweldige fotocamera bijdehand heb, haha.
    En wakker worden ging echt soepel. Pft, zo zou ik dat elke morgen moeten hebben.


    Ja! Ik was ook gelijk klaarwakker toen de wekker ging. Haha. En inderdaad foto's lukten niet helemaal. Dat is wel jammer though.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!