• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.

Superbloedmaan en apocalyps

In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.

Bron: nos.nl

26 - 02 - '16

Op de fiets heen zag ik nog een stukje schaduw op de maan. Best nice om te zien :p

Ich liebe dich 27.12.23

Hmm. Nou, ik heb hem gezien, maar ik weet niet of dit nou het slaapgebrek van verschillende uren waard was op een schooldag van tien uur. (cat)

Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

Niks gezien

Ik ben vanacht/vanochtend even snel mijn bed uit geweest om een kijkje te nemen en ben er toen snel weer ingedoken. Hij was wel mooi rood c:

Happy Birthday my Potter!

I missed it. :/

26 - 02 - '16

Om vijf uur in twee minuten uit mijn bed gerold, naar het raam gelopen en blik op een roestkleurige maan geworpen. Daarna weer heerlijk geslapen.

i put the fun in funeral

Gemist. He jammer.

"I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

XDarkWingsX schreef:
    (...)

Vind je het goed als ik eerst ga slapen? :') Dan vraag ik vandaag aan mijn broer of hij de foto's wilt sturen naar mij en dan stuur ik het naar je :)

Nou vooruit omdat jij het bent hihi

In a dream I was a werewolf, my soul was filled with crystal light!

Ik werd uit mezelf wakker om 2 uur en 4 uur, maar ik zag niets. Het zal de bewolking wel zijn geweest.

Rest in Peace, Son of Gondor

Perdition schreef:
    I missed it. :/

Same here. :c
    Maar niet omdat ik niet wilde of in slaap was gevallen. Bij ons zag je de maan helemaal niet, wat ik erg vreemd vind, want anders laat ie zichzelf zien.
    Ik baal echt enorm. Nu duurt het een lange tijd voor ie weer komt, dus als er iemand mooie foto's heeft gemaakt: doorsturen!

Quiet the mind, and the soul will speak.

Als ik de reacties lees dan is het nou niet echt overtuigend super geweest?
    Over 18 jaar is de volgende, hoorde ik vanochtend, het staat in de agenda (":

Sarah = ongewoon sexy

Morticia schreef:
    (...)
    Same here. :c
    Maar niet omdat ik niet wilde of in slaap was gevallen. Bij ons zag je de maan helemaal niet, wat ik erg vreemd vind, want anders laat ie zichzelf zien.
    Ik baal echt enorm. Nu duurt het een lange tijd voor ie weer komt, dus als er iemand mooie foto's heeft gemaakt: doorsturen!

Ik heb foto's :3 Zal eens kijken of ik ze hier kan posten vanmiddag, als jullie dat tenminste willen haha. Het is geen topkwaliteit :/ (maar okay, zelfs iemand met een statief en een 400mm(?) lens kreeg hem niet helemaal scherp. Maan, wat ben je moeilijk).

"A good book is always good, no matter how many times you've read it."

Abstergo schreef:
    Wel effe foto's dumpen he mensen!

Alis volat propriis.

als jullie 10 rode pixels willen zien die de maan moet voorstellen, sure ik wil wel foto's delen hoor :')

Kom maar op

Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.