• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Wauw, wat een mooie plaatjes zijn er gemaakt!(bloos)

    Ik ben benieuwd naar de foto's hier op Q. In ieder geval wil ik ze wel graag zien.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Mijn vader stond om tien voor vijf in mijn kamer met de vraag of ik naar de maan wilde kijken. Ik snapte er eerst helemaal niets van, maar hij was wel mooi, al had ik het gevoel dat mijn ogen te moe waren om er echt op te focussen. Ik was wel direct wakker en klom direct uit bed. Dat is voor het eerst!


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!


    Ik wou dat ik jullie kon laten zien wat ik met mijn eigen ogen zag, maar helaas.




    Mijn broer heeft ze gemaakt! :Y) Helaas, kon ikzelf geen foto's maken, aangezien mijn camera/mobiel de maan niet zag. -.-


    One Who Travels A Higher Path.

    Tot mijn grote spijt moet ik mededelen dat ze eigenlijk allemaal bewogen zijn. Oh well, dat krijg je wanneer je het uit de losse hand doet..





    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Super vet!


    No growth of the heart is ever a waste

    @Backbiter: Die zijn super mooi!


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    mooie foto's! Ik heb nog aleen die van Q leden heirboven gezien, maar het ziet er echt heel mooi en gaaf uit. Misschien had ik dan tcoh maar mijn bed uit moeten komen


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Heb er echt spijt van dat ik er niet uit ben gegaan zeg :\


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Morticia schreef:
    @Backbiter: Die zijn super mooi!


    Thanks!! (Dit doed mij deugd haha. Het heeft echt veel moeite gekost hem er zo "onbewogen" op te krijgen) c:


    En op de foto's lijkt hij roder dan dat hij echt is hoor! Al blijft het natuurlijk een zeer bijzonder natuurverschijnsel c: Ik heb er in ieder geval geen spijt van. Maar in 2019 is er weer eentje, alleen dan geen supermaan. Dus zet je wekker dan maar alvast hahah :p


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    ^ (Backbiter), ze zijn heel mooi. Eveneens de laatste, waar je zo'n witte gloed erbij ziet. Dat geeft een extra effect, so they are really pretty.

    Ik baal enorm doordat mijn zus en ik wel wakker ervoor waren geworden, maar het niet te zien was bij ons. Damn that.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Abstergo schreef:
    Heb er echt spijt van dat ik er niet uit ben gegaan zeg :\


    Me too. Die wekker ging en ik had zoiets van; ja, nevermind. Dikke spijt nu.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Vrataski schreef:
    (...)

    Me too. Die wekker ging en ik had zoiets van; ja, nevermind. Dikke spijt nu.


    26 - 02 - '16

    Vrataski schreef:
    (...)

    Me too. Die wekker ging en ik had zoiets van; ja, nevermind. Dikke spijt nu.


    Mijn wekker ging wel om 5.30 en ik heb nog een klein stukje schaduw op de maan gezien toen ik om 6.10 ging fietsen naar stage. Ik was om 5.11 wel nog wakker geworden en heb uit het raam gekeken, maar mijn raam was beslagen en toen ben ik weer in bed gaan liggen :'c


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.