Alles heeft ALTIJD een reden. Bij elke keus die je maakt en handeling die je doet, daar zit iets achter. Maar of dat dan ook maar meteen gezien moet worden als een goed excuus om mensen te mogen vermoorden... Ik heb het topic zo wat gevolgd en het komt zo'n beetje op mij over dat je het gedrag - en de daarbij behorende handelingen - van een seriemoordenaar goedkeurt / goedpraat...
Dat komt zo'n beetje op hetzelfde neer van het goedpraten van vreemdgaan wanneer je stomdronken bent. 'Jah, sorry, ik kon het niet helpen, ik was dronken.' Alsof dat ook maar een excuus is -.-
Zoals jij het uitlegt, komt dat met het uitmoorden van mensen op hetzelfde neer. 'Ja sorry, ik heb een moeilijke jeugd gehad, ik kon het niet helpen.' 'Ja, sorry, ze heeft me zoooo kwaad gemaakt dat ik wel haar keel moest toepitsen.' 'Ja sorry, ik ben gepest op school, dus iedereen moest maar meteen dood.' 'Jah, sorry, ik hoor nu eenmaal stemmen, die zeiden dat ik het moest doen...' Jah, echt allemaal legitieme redenen om iemand te vermoorden, ahum...
Zo werkt het toch echt niet. Er is een verschil tussen begrip opbrengen voor waarom iemand zo handelt of waarom iemand zo geworden is en het goedkeuren van zijn/haar gedrag. Ik en m'n vriend kijken altijd Criminal Minds samen, en hebben dan altijd zalige gesprekken over de beweegredenen van de moordenaar, want in bepaalde situaties kan ik ook echt wel snappen hoe iemand zo geworden is en dan voel ik ook echte medelij voor zo'n persoon, dat hij zulke dingen heeft mee moeten maken in zijn jeugd, bijvoorbeeld, maar goedkeuren doe ik absoluut niet. Want er zijn echt wel andere manieren om ermee om te gaan dan anderen te vermoorden. Als je echt niet verder kom, vermoord dan jezelf in plaats van anderen. Just my opinion.
Daarnaast zijn er echt zoveel verschillende soorten moordenaars, met elk hun eigen issues dat je ze ook niet over één kam kan scheren. Want voor de ene kan ik dus echt wel empathie opbrengen, terwijl ze de andere gewoon feitelijk levendig moeten verbranden. Dat verschilt van case to case. Ik voeg me dan ook bij voorgaande reacties dat je feitelijk heel respectloos met dit onderwerp omgaat en erg 'kinderachtige' argumenten en opmerkingen geeft, al is dat misschien te wijten aan je leeftijd. I don't know. Ik vind in ieder geval wel dat je eens bij jezelf te rade moet gaan waarom je het gedrag en handelingen goedpraat, want helemaal gezond is het niet.