Cordelia deed die nacht geen oog dicht en toen ze de volgende morgen uit het raam keek was de lucht dan ook donker en somber. Net zoals zij dat was. Ze schoof de gordijnen nog wat meer open en haalde de kinderen uit bed. Ze had afgesproken met Emily en Winnie langs de markt te gaan om samen hun boodschappen te doen. Nykin zou ook even met Maerle kunnen spelen, want zo vaak zagen ze elkaar niet de laatste tijd. Het was wel prettig om even met Emily en Winnie te kunnen praten, maar Cordelia zei niets over haar ontmoeting met Haliae gisteravond.
'Je ziet een beetje bleekjes,' merkte Winnie op. 'Voel je je wel goed?'
Cordelia knikte. 'Ja hoor, het gaat prima.' Ze hield niet zo van liegen en vroeg of laat zouden die twee het toch wel uit haar los weten te trekken. Alleen was nu nog niet het moment. Ze moest eerst nog zelf van het nieuws bekomen.
'Zullen we even een kopje thee doen in het café? Ik denk dat Maerle en Nykin een glas limonade wel lekker zullen vinden,' stelde Emily voor.
'Prima idee,' knikte Winnie.
Cordelia stemde ook toe, maar bedacht zich toen plotseling iets. 'Gaan jullie maar vast,' zei ze. 'Ik moet nog even ergens heen. Zou jij Nykin en Liae vast mee willen nemen?' vroeg ze aan Winnie. Die knikte een beetje verbaasd en wisselde een blik met Emily. 'Ik ben zo terug,' beloofde ze. Ze wachtte niet op antwoord en verliet de markt. Het was rustig in het dorp, en de vrolijke stemming die normaal heerste leek verdwenen. Cordelia stapte het Raadsgebouw in en drukte op het belletje. Een man met twee grote klauwen als handen stond aan de balie en Cordelia schraapte haar keel.
'Goedemorgen.'
'Wat kan ik voor u doen?' Zijn ogen bestudeerden Cordelia schaamteloos.
'Ik wil weten hoe het ervoor staat met het onderzoek,' viel Cordelia gelijk met de deur in huis.
'Het onderzoek?' herhaalde hij. 'Over welk onderzoek hebt u het mevrouw? Met wie heb ik het genoegen?' Hij glimlachte een beetje schamper en Cordelia balde haar vuisten, wat hij niet kon zien door de hoogte van de balie.
'Cordelia Duskfury,' antwoordde ze. 'En u weet donders goed over welk onderzoek ik het heb.'
'Ik kan u geen informatie verschaffen over het onderzoek.'
'O, dus u weet wel waar ik het over heb?' Ze fronste haar wenkbrauwen. 'Houd u dan niet van den domme. Is er al een DNA onderzoek gedaan?'
'Ik kan u geen informatie verschaffen over het onderzoek,' herhaalde hij.
Cordelia lachte vreugdeloos. 'Nee dus. En dat zal er ook wel niet komen, neem ik aan? Als dat al was gedaan, zouden jullie namelijk al geweten hebben dat mijn man die moord niet heeft gepleegd, en Michelle L'Oreall ook niet. Hun DNA zit namelijk niet op dat lichaam, of wat er ook van over is.' Haar stem werd lager en dreigender.
'Ik wil u vragen te vertrekken mevrouw, anders ben ik genoodzaakt u zelf naar buiten te begeleiden.'
'Wie zegt dat u zelf die moord niet heeft gepleegd?' vroeg Cordelia plotseling, die zich niet zomaar weg liet sturen. Ze knikte naar de klauwen van de man. 'Met die klauwen kunt u heel goed iemand verscheuren.' Haar ogen keken de man kil aan.
De man leek even met zijn mond vol tanden te staan en knipperde met zijn ogen. 'Pardon?' fluisterde hij.
'U hoort me heel goed,' zei Cordelia kalm.
De man bracht zijn hand naar zijn riem en Cordelia zag dat hij handboeien tevoorschijn haalde. 'Wat wilt u doen? Mij ook oppakken?' Ze leunde over de balie heen en greep de kraag van de man vast. Ze kookte van woede en moest zich beheersen. Buiten naderden al donkere onweerswolken.
'Zorg ervoor dat er een DNA onderzoek wordt gedaan. De dader loopt hier nog vrij rond, en gelet op de doelwitten zal het vast niet lang duren voor er een volgend raadslid aan de beurt is.'
'Is dat een dreigement?' siste hij.
'Alleen maar een waarschuwing,' antwoordde Cordelia. Haar blauwe ogen boorden zich in de zijne. 'Het is heel gemakkelijk om het onderzoek als afgedaan te beschouwen, maar weet dat jullie niet veilig zijn. Mijn man en onze vriendin zijn onschuldig. Dus voel je maar niet veilig hier. U hoort immers ook bij het Raadsgebouw, toch? Wie zegt dat ze het niet op alle medewerkers voorzien hebben?'
Ze liet zijn kraag los en keek de man vol walging aan. 'Prettige dag nog.'
[ bericht aangepast op 15 maart 2015 - 15:21 ]
You were born with wings. Why prefer to crawl through life?