• Deze suggestie doe ik eigenlijk een beetje aan de hand van dingen die bij de stelling “De term 16+ is onnodig, mensen die jonger zijn dan 16 lezen het ondanks die waarschuwing toch wel” gezegd zijn.
    Daaruit proefde ik dat er toch wel behoefte is voor goede waarschuwingen, maar dat de huidige ‘12+’ en ‘16+’ een beetje onduidelijk zijn en dat men niet zo goed weet wanneer je 12+ of 16+ moet doen en je verder ook niet echt kunt aangeven waarom dat de adviesleeftijd is – omdat er seks in voorkomt (ongeacht de mate daarvan) of dat er mensen in worden afgeslacht of om een andere reden.

    Ik heb zelf geen kant en klare suggestie, maar ik dacht dat we er misschien wel met elkaar over na konden denken. Ik weet dat er bijvoorbeeld andere (Engelse) schrijfsites zijn met bepaalde codes waaruit je kunt opmaken wat de waarschuwingen zijn.

    Om even een voorbeeld te stellen, ik mijd 16+ stories vooral omdat ik geen behoefte heb aan hoofdstukken vol seks, terwijl de schrijvers het misschien al als 16+ markeren omdat er slechts drie hoofdstukken zijn waarin dat gaat gebeuren en het is best zonde dat je door het gebrek van een goed waarschuwingssysteem zulke stories zou laten liggen.

    Suggesties:
    Codes, bijvoorbeeld [S.] voor seks of [GS] voor gewelddadige seks (verkrachting, SM), [M] voor moord of [D] voor drugsgebruik.
    Plusjes om aan te geven in welke mate het in het verhaal voorkomt.
    Het gebruik van de kijkwijzer pictogrammen.

    Huidige voorstel:
    Een onderverdeling in deze type verhalen:

    [A]lle leeftijden
    - geen geweld
    - geen seksueel gedrag
    - geen alcohol gebruik
    - geen gevloek
    [J]ongeren
    - mild beschreven geweld
    - verwijzingen naar seksuele handelingen
    - mild alcohol gebruik
    - mild gevloek
    [V]olwassenen
    Alles met mate in het verhaal.
    - drugsgebruik
    - alcoholgebruik
    - beschreven seksuele handelingen
    - beschreven geweld
    - beschreven alcohol gebruik
    [E]xpliciet
    Kan vaker voorkomen in een verhaal.
    - uitgebreid drugsgebruik
    - uitgebreid alcoholgebruik
    - uitgebreide seksscènes
    - uitgebreid beschreven geweld

    Met mogelijk kijkwijzersymbolen zodat je weet of de waarschuwing op seks, geweld, grof taal gebruik, druggebruik etc. slaat.
    Vanwege copyright zijn woorden hiervoor misschien handiger.


    Smuttler schreef:
    Ben even wezen knippen en plakken van hoe ik de nieuwe "maak een story" pagina voor me zie.
    Op de afbeelding klikken maakt de afbeelding groter.



    Aanvullingen zijn welkom. (:

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 21:17 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    O ja, dat is wel slim. :3


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    O ja, dat is wel slim. :3

    Heb ik ook iemand anders op het forum horen zeggen (gelezen) laatst.
    Bedenk me net nog wat dingen die er in moeten staan.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:26 ]

    Smuttler schreef:
    (...)
    Als je het (mijn reactie met de kolommen) quote kan je de opmaak kopiëren. (:

    Inderdaad, ik zou dit doen. Als Rutger het toevallig zou willen kopiëren, kan dit veel sneller dan als hij het misschien zelf nog moet typen. =P
    Alles om Rutger het werk te verlichten. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik heb deze even toegevoegd: uitgebreid beschreven geweld.
    Ik bedoel dan met name dat hoofdpersonages of andere belangrijke personages sterven of dat er gemarteld wordt, maar ik vind het een beetje een vage omschrijving.
    Dat geldt eigenlijk voor de toevoeging 'uitgebreid' in het algemeen. :/

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:28 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Scandal schreef:
    (...)
    Inderdaad, ik zou dit doen. Als Rutger het toevallig zou willen kopiëren, kan dit veel sneller dan als hij het misschien zelf nog moet typen. =P
    Alles om Rutger het werk te verlichten. :Y)

    Precies. Dus als er aanvullingen zijn moeten die maar toegevoegd worden.

    Elladan schreef:
    Ik heb deze even toegevoegd: uitgebreid beschreven geweld.
    Ik bedoel dan met name dat hoofdpersonages of andere belangrijke personages sterven of dat er gemarteld wordt, maar ik vind het een beetje een vage omschrijving.
    Dat geldt eigenlijk voor de toevoeg 'uitgebreid' in het algemeen. :/

    Ja, ik wist even niet meer wat ik daar vergeten was. Ik wist niet zo goed wat ik anders kon gebruiken voor "uitgebreid."

    Ik had nog bij [V]olwassenen: Alles met mate in het verhaal, maar het draait hier niet om. toegevoegd en bij [E]xpliciet: Kan vaker voorkomen in een verhaal/verhaal draait om deze dingen.

    Misschien kan - geweldadige seksscènes ook toegevoegd worden aan Expliciet
    Onder uitgebreid beschreven seksscènes

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:35 ]

    Scandal schreef:
    (...)
    Inderdaad, ik zou dit doen. Als Rutger het toevallig zou willen kopiëren, kan dit veel sneller dan als hij het misschien zelf nog moet typen. =P
    Alles om Rutger het werk te verlichten. :Y)

    Nu ik er aan denk, kunnen de leeftijden die er nu zijn (in de balk bij het maken van een story/quiz) niet vervangen worden door de codes die nu bedacht zijn?
    Want bij de leeftijden heb je alleen [Alle leeftijden], [12+] en [16+].
    Ik weet niet hoe lastig het is voor Rutger die teksten te veranderen in [A]lle leeftijden, [J]ongeren e.d. en dan nog een regel toe te voegen.

    Sorry voor alweer een bump

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 15:07 ]

    Dat zou denk ik wel het meest handig zijn. En het is wel fijn als het verplicht is om één van die keuzes aan te vinken, want dat gebeurt ook niet altijd.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    Dat zou denk ik wel het meest handig zijn. En het is wel fijn als het verplicht is om één van die keuzes aan te vinken, want dat gebeurt ook niet altijd.

    Ja, inderdaad. Dan heb je ook meteen het systeem er in zitten bij de mensen die stories maken en kan je er niet meer omheen.
    Het zal dan ook wel handig zijn dat er een link komt op de "maak story" pagina naar de pagina met de uitleg van de codes.
    Of een knop waarmee de betekenissen uitgeschoven kunnen worden. Soort van spoilerknop.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 15:11 ]

    Smuttler schreef:
    (...)
    Nu ik er aan denk, kunnen de leeftijden die er nu zijn (in de balk bij het maken van een story/quiz) niet vervangen worden door de codes die nu bedacht zijn?
    Want bij de leeftijden heb je alleen [Alle leeftijden], [12+] en [16+].
    Ik weet niet hoe lastig het is voor Rutger die teksten te veranderen in [A]lle leeftijden, [J]ongeren e.d. en dan nog een regel toe te voegen.

    Sorry voor alweer een bump

    Ik had het zo wel begrepen? Dat deze nieuwe codes dan de leeftijden gaan vervangen.
    En waarschijnlijk kan Rutger wel zo'n infoballonnetje bij die keuring zetten of een verwijzing en de uitleg erboven te zetten. Ofzoiets.

    Misschien zou hij dat ook nog eens extra per hoofdstuk kunnen instellen? Dat een bepaald hoofdstuk al iets 'zwaarder' is dan een andere, dat je dit kan aangeven.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik had het zo wel begrepen? Dat deze nieuwe codes dan de leeftijden gaan vervangen.
    En waarschijnlijk kan Rutger wel zo'n infoballonnetje bij die keuring zetten of een verwijzing en de uitleg erboven te zetten. Ofzoiets.

    Misschien zou hij dat ook nog eens extra per hoofdstuk kunnen instellen? Dat een bepaald hoofdstuk al iets 'zwaarder' is dan een andere, dat je dit kan aangeven.


    Bij hoofdstukken is ook wel een goed idee. Dan weten mensen ook welke hoofdstukken ze moeten overslaan.
    Al moet er dan ook iets zijn waarop je kan aangeven dat het een gedeelte van het hoofdstuk is. Want niet elk heel hoofdstuk zal altijd met [V] of [E] zijn.
    Nouja, bij nader inzien zit het gewoon in het hoofdstuk en dus heeft het hele hoofdstuk de rating nodig.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 15:20 ]

    Van mij hoeft het niet per hoofdstuk, maar dat is enkel omdat ik óf een heel verhaal lees of niks. xD
    Maar nu ik erover nadenk, is het natuurlijk wel handig om dat afzonderlijk (dus inderdaad per hoofdstuk) te kunnen aangeven bij verhalenbundels.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 15:27 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    Van mij hoeft het niet per hoofdstuk, maar dat is enkel omdat ik óf een heel verhaal lees of niks. xD
    Maar nu ik erover nadenk, is het natuurlijk wel handig om dat afzonderlijk (dus inderdaad per hoofdstuk) te kunnen aangeven bij verhalenbundels.

    Dat is waar. Je leest of je leest niet.

    Maar toch kan iemand een verhaal willen volgen, maar geen beschreven seks of geweld willen lezen. Dan kan diegene de hoofdstukken overslaan.

    Dat zou wel erg wennen worden, iets wat lang duurt bij mij, maar op zich wel goede ideeën, maar we moeten allemaal wel terug kunnen vinden wat - wat betekend? Want ik zou niet snappen wat A, J etc. nou precies voor staan en wat erbij hoort. (:


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Herzschmerz schreef:
    Dat zou wel erg wennen worden, iets wat lang duurt bij mij, maar op zich wel goede ideeën, maar we moeten allemaal wel terug kunnen vinden wat - wat betekend? Want ik zou niet snappen wat A, J etc. nou precies voor staan en wat erbij hoort. (:

    Had je de kolommen in de beginpost al gezien? Die komt als dit idee doorgevoerd wordt, vast ook op de pagina te staan waar je een nieuwe story maakt en waar je nieuwe hoofdstukken maakt. Zo kan je altijd zien wat - wat is.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 15:33 ]