• Deze suggestie doe ik eigenlijk een beetje aan de hand van dingen die bij de stelling “De term 16+ is onnodig, mensen die jonger zijn dan 16 lezen het ondanks die waarschuwing toch wel” gezegd zijn.
    Daaruit proefde ik dat er toch wel behoefte is voor goede waarschuwingen, maar dat de huidige ‘12+’ en ‘16+’ een beetje onduidelijk zijn en dat men niet zo goed weet wanneer je 12+ of 16+ moet doen en je verder ook niet echt kunt aangeven waarom dat de adviesleeftijd is – omdat er seks in voorkomt (ongeacht de mate daarvan) of dat er mensen in worden afgeslacht of om een andere reden.

    Ik heb zelf geen kant en klare suggestie, maar ik dacht dat we er misschien wel met elkaar over na konden denken. Ik weet dat er bijvoorbeeld andere (Engelse) schrijfsites zijn met bepaalde codes waaruit je kunt opmaken wat de waarschuwingen zijn.

    Om even een voorbeeld te stellen, ik mijd 16+ stories vooral omdat ik geen behoefte heb aan hoofdstukken vol seks, terwijl de schrijvers het misschien al als 16+ markeren omdat er slechts drie hoofdstukken zijn waarin dat gaat gebeuren en het is best zonde dat je door het gebrek van een goed waarschuwingssysteem zulke stories zou laten liggen.

    Suggesties:
    Codes, bijvoorbeeld [S.] voor seks of [GS] voor gewelddadige seks (verkrachting, SM), [M] voor moord of [D] voor drugsgebruik.
    Plusjes om aan te geven in welke mate het in het verhaal voorkomt.
    Het gebruik van de kijkwijzer pictogrammen.

    Huidige voorstel:
    Een onderverdeling in deze type verhalen:

    [A]lle leeftijden
    - geen geweld
    - geen seksueel gedrag
    - geen alcohol gebruik
    - geen gevloek
    [J]ongeren
    - mild beschreven geweld
    - verwijzingen naar seksuele handelingen
    - mild alcohol gebruik
    - mild gevloek
    [V]olwassenen
    Alles met mate in het verhaal.
    - drugsgebruik
    - alcoholgebruik
    - beschreven seksuele handelingen
    - beschreven geweld
    - beschreven alcohol gebruik
    [E]xpliciet
    Kan vaker voorkomen in een verhaal.
    - uitgebreid drugsgebruik
    - uitgebreid alcoholgebruik
    - uitgebreide seksscènes
    - uitgebreid beschreven geweld

    Met mogelijk kijkwijzersymbolen zodat je weet of de waarschuwing op seks, geweld, grof taal gebruik, druggebruik etc. slaat.
    Vanwege copyright zijn woorden hiervoor misschien handiger.


    Smuttler schreef:
    Ben even wezen knippen en plakken van hoe ik de nieuwe "maak een story" pagina voor me zie.
    Op de afbeelding klikken maakt de afbeelding groter.



    Aanvullingen zijn welkom. (:

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 21:17 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik vind alle voorstellen hier goed ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik vind de kijkwijzer pictogrammen wel een goed idee. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind jouw suggestie (beginpost) wel goed!


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Krijg je geen copyright problemen als je de pictogrammen van Kijkwijzer wilt gebruiken? Ik dacht dat dergelijke problemen de reden waren dat veel Engelse fanfic websites hun eigen systeem hebben ontwikkeld.

    Hoe dan ook, ik vind het een heel goed idee om dat systeem hier op Q wat te vernieuwen/uit te breiden, want op dit moment is het inderdaad erg vaag in gebruik. ^^
    Die codes zijn een goed begin. Ik vraag me alleen wel af of het niet ontzettend ingewikkeld wordt als je voor alles waar er in een verhaal voor gewaarschuwd kan moeten worden op zo'n manier afkortingen gaat verzinnen. Veel mensen zullen dan misschien nog steeds in de war raken of iets vergeten aan te geven, en dan werkt een uitgebreid systeem juist weer tegen ons.
    Zelf vind ik het ratings systeem dat AO3 hanteert erg overzichtelijk:



    Je zou deze twee lijsten kunnen samensmelten tot één lijst waarin je steeds aangeeft bij welke keuring welk soort inhoud hoort. Zoiets:
    G - voor alle leeftijden; geen geweld, seksueel gedrag, gevloek etcetera
    T - mild en niet expliciet beschreven geweld, alcoholgebruik, gevloek maar niet overmatig, verwijzingen naar seks
    M - drugsgebruik, hevig alcoholgebruik, veel gevloek, kan in enkele hoofdstukken heftig geweld en/of seks bevatten, maar dit is niet het belangrijkste onderdeel
    E - verhaal draait rond expliciet beschreven geweld en/of (mogelijk geweldadige) seks of dit komt vaker dan een paar keer naar voren

    Die definities zouden natuurlijk wat aangescherpt moeten worden, want ik schud nu maar iets uit mijn mouw, maar ik denk dat dit misschien een manier is om het systeem overzichtelijk te houden en toch een wat logischere keuring te geven dan 12+ of 16+. Mensen kunnen als je met letters werkt zelf inschatten wat ze aankunnen of wat ze liever niet lezen, ongeacht leeftijd. Er zouden dan eventueel nog specifiekere waarschuwingen in de inleiding van een verhaal gezet kunnen worden door de schrijver.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 12:10 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Krijg je geen copyright problemen als je de pictogrammen van Kijkwijzer wilt gebruiken? Ik dacht dat dergelijke problemen de reden waren dat veel Engelse fanfic websites hun eigen systeem hebben ontwikkeld.

    Hoe dan ook, ik vind het een heel goed idee om dat systeem hier op Q wat te vernieuwen/uit te breiden, want op dit moment is het inderdaad erg vaag in gebruik. ^^
    Die codes zijn een goed begin. Ik vraag me alleen wel af of het niet ontzettend ingewikkeld wordt als je voor alles waar er in een verhaal voor gewaarschuwd kan moeten worden op zo'n manier afkortingen gaat verzinnen. Veel mensen zullen dan misschien nog steeds in de war raken of iets vergeten aan te geven, en dan werkt een uitgebreid systeem juist weer tegen ons.
    Zelf vind ik het ratings systeem dat AO3 hanteert erg overzichtelijk:



    Je zou deze twee lijsten kunnen samensmelten tot één lijst waarin je steeds aangeeft bij welke keuring welk soort inhoud hoort. Zoiets:
    G - voor alle leeftijden; geen geweld, seksueel gedrag, gevloek etcetera
    T - mild en niet expliciet beschreven geweld, alcoholgebruik, gevloek maar niet overmatig, verwijzingen naar seks
    M - drugsgebruik, hevig alcoholgebruik, veel gevloek, kan in enkele hoofdstukken heftig geweld en/of seks bevatten, maar dit is niet het belangrijkste onderdeel
    E - verhaal draait rond expliciet beschreven geweld en/of (mogelijk geweldadige) seks of dit komt vaker dan een paar keer naar voren

    Die definities zouden natuurlijk wat aangescherpt moeten worden, want ik schud nu maar iets uit mijn mouw, maar ik denk dat dit misschien een manier is om het systeem overzichtelijk te houden en toch een wat logischere keuring te geven dan 12+ of 16+. Mensen kunnen als je met letters werkt zelf inschatten wat ze aankunnen of wat ze liever niet lezen, ongeacht leeftijd. Er zouden dan eventueel nog specifiekere waarschuwingen in de inleiding van een verhaal gezet kunnen worden door de schrijver.

    Dit vind ik een heel duidelijke. Het zou dan ook wel fijn zijn dat er ergens op Quizlet een lijstje komt te staan met een duidelijke uitleg van wat wat betekend. Want niet iedereen zal snappen dat snappen. Vooral de nieuwe leden niet.

    En als er niet zo een systeem gemaakt kan worden, kunnen altijd alle leden het nog op zich nemen de codes te gebruiken.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 12:54 ]

    Ik vind dat het zo ook handig is:

    16+ = geweld, mishandeling.
    18+ = seks, drugs etc.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Smuttler schreef:
    (...)
    Dit vind ik een heel duidelijke. Het zou dan ook wel fijn zijn dat er ergens op Quizlet een lijstje komt te staan met een duidelijke uitleg van wat wat betekend. Want niet iedereen zal snappen dat snappen. Vooral de nieuwe leden niet.

    En als er niet zo een systeem gemaakt kan worden, kunnen altijd alle leden het nog op zich nemen de codes te gebruiken.

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook een verhaal geplaatst op een site waar ze zulke codes gebruiken, maar ik kon dus nergens vinden welke betekenis erachter school.

    Ik vind het ook een hele duidelijke omschrijving, Inge. (:
    Alleen is het nog niet zo heel erg duidelijk waarom een verhaal tot die categorie behoort. Je weet dan niet of er dan beschreven seks in het verhaal voorkomt of dat er flink op los wordt gemoord. Maar dat is misschien beter om dan maar gewoon in de omschrijving te zetten, want je hebt wel gelijk dat het anders heel ingewikkeld gaat worden.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:00 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Scribe schreef:
    Ik vind dat het zo ook handig is:

    16+ = geweld, mishandeling.
    18+ = seks, drugs etc.

    Dat is weer te makkelijk, denk ik.

    Mishandeling en geweld kan ook net zo heftig zijn als seksscènes.

    Smuttler schreef:
    (...)
    Dat is weer te makkelijk, denk ik.

    Mishandeling en geweld kan ook net zo heftig zijn als seksscènes.


    Ik zou ze zelfs eerder omdraaien, denk ik.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Scribe schreef:
    Ik vind dat het zo ook handig is:

    16+ = geweld, mishandeling.
    18+ = seks, drugs etc.


    Gezien het feit dat seks legaal is vanaf zestien jaar, denk ik dat dat toch beter onder 16+ blijft staan.
    Ik vind Inges systeem trouwens echt goed!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Elladan schreef:
    (...)

    Ik zou ze zelfs eerder omdraaien, denk ik.

    Ja, dat zou ik ook doen, nu ik het nog eens bekijk. Geweld is toch wat heftiger dan lieve, lekkere seks.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:01 ]

    Smuttler schreef:
    (...)
    Dit vind ik een heel duidelijke. Het zou dan ook wel fijn zijn dat er ergens op Quizlet een lijstje komt te staan met een duidelijke uitleg van wat wat betekend. Want niet iedereen zal snappen dat snappen. Vooral de nieuwe leden niet.

    En als er niet zo een systeem gemaakt kan worden, kunnen altijd alle leden het nog op zich nemen de codes te gebruiken.

    Elladan schreef:
    (...)
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook een verhaal geplaatst op een site waar ze zulke codes gebruiken, maar ik kon dus nergens vinden welke betekenis erachter school.

    Ik vind het ook een hele duidelijke omschrijving, Inge. (:
    Alleen is het nog niet zo heel erg duidelijk waarom een verhaal tot die categorie behoort. Je weet dan niet of er dan beschreven seks in het verhaal voorkomt of dat er flink op los wordt gemoord. Maar dat is misschien beter om dan maar gewoon in de omschrijving te zetten, want je hebt wel gelijk dat het anders heel ingewikkeld gaat worden.


    Ja, de uitleg zou er sowieso bij moeten, dat klopt. ^^
    Je kunt met zo'n systeem inderdaad niet exact aangeven wat er in het verhaal voorkomt en dat zou een nadeel kunnen zijn, maar je geeft wel een indruk van hoe "heftig" het verhaal over het algemeen is. Dat lijkt mij uiteindelijk wat belangrijker. Ik denk dat er sowieso best wel wat overlap zal zijn tussen thema's die bijvoorbeeld onder M staan.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja, de uitleg zou er sowieso bij moeten, dat klopt. ^^
    Je kunt met zo'n systeem inderdaad niet exact aangeven wat er in het verhaal voorkomt en dat zou een nadeel kunnen zijn, maar je geeft wel een indruk van hoe "heftig" het verhaal over het algemeen is. Dat lijkt mij uiteindelijk wat belangrijker. Ik denk dat er sowieso best wel wat overlap zal zijn tussen thema's die bijvoorbeeld onder M staan.

    Het is in ieder geval een betere richtlijn dan alleen [12+], [16+]. Want dan weet je er nog niks over.
    Misschien kunnen mensen het op zich nemen een eigen "Quizlet waarschuwingssysteem" te maken.
    Ik snap niet echt de letters bij de uitleg. [E] bijvoorbeeld, slaat op expliciet, maar wat is [T] en [M] (of zijn dit ook engelse woorden?)?

    Teen en Mature, maar we zouden daar natuurlijk gewoon Nederlandse termen van kunnen maken. [J]eugd en [V]olwassen ofzo.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    Teen en Mature, maar we zouden daar natuurlijk gewoon Nederlandse termen van kunnen maken. [J]eugd en [V]olwassen ofzo.

    Duh,, hoe kwam ik daar niet op?

    Nederlandse woorden lijken me sws handig, omdat ik niet denk dat 12-jarigen snappen wat alles inhoudt.