• Deze suggestie doe ik eigenlijk een beetje aan de hand van dingen die bij de stelling “De term 16+ is onnodig, mensen die jonger zijn dan 16 lezen het ondanks die waarschuwing toch wel” gezegd zijn.
    Daaruit proefde ik dat er toch wel behoefte is voor goede waarschuwingen, maar dat de huidige ‘12+’ en ‘16+’ een beetje onduidelijk zijn en dat men niet zo goed weet wanneer je 12+ of 16+ moet doen en je verder ook niet echt kunt aangeven waarom dat de adviesleeftijd is – omdat er seks in voorkomt (ongeacht de mate daarvan) of dat er mensen in worden afgeslacht of om een andere reden.

    Ik heb zelf geen kant en klare suggestie, maar ik dacht dat we er misschien wel met elkaar over na konden denken. Ik weet dat er bijvoorbeeld andere (Engelse) schrijfsites zijn met bepaalde codes waaruit je kunt opmaken wat de waarschuwingen zijn.

    Om even een voorbeeld te stellen, ik mijd 16+ stories vooral omdat ik geen behoefte heb aan hoofdstukken vol seks, terwijl de schrijvers het misschien al als 16+ markeren omdat er slechts drie hoofdstukken zijn waarin dat gaat gebeuren en het is best zonde dat je door het gebrek van een goed waarschuwingssysteem zulke stories zou laten liggen.

    Suggesties:
    Codes, bijvoorbeeld [S.] voor seks of [GS] voor gewelddadige seks (verkrachting, SM), [M] voor moord of [D] voor drugsgebruik.
    Plusjes om aan te geven in welke mate het in het verhaal voorkomt.
    Het gebruik van de kijkwijzer pictogrammen.

    Huidige voorstel:
    Een onderverdeling in deze type verhalen:

    [A]lle leeftijden
    - geen geweld
    - geen seksueel gedrag
    - geen alcohol gebruik
    - geen gevloek
    [J]ongeren
    - mild beschreven geweld
    - verwijzingen naar seksuele handelingen
    - mild alcohol gebruik
    - mild gevloek
    [V]olwassenen
    Alles met mate in het verhaal.
    - drugsgebruik
    - alcoholgebruik
    - beschreven seksuele handelingen
    - beschreven geweld
    - beschreven alcohol gebruik
    [E]xpliciet
    Kan vaker voorkomen in een verhaal.
    - uitgebreid drugsgebruik
    - uitgebreid alcoholgebruik
    - uitgebreide seksscènes
    - uitgebreid beschreven geweld

    Met mogelijk kijkwijzersymbolen zodat je weet of de waarschuwing op seks, geweld, grof taal gebruik, druggebruik etc. slaat.
    Vanwege copyright zijn woorden hiervoor misschien handiger.


    Smuttler schreef:
    Ben even wezen knippen en plakken van hoe ik de nieuwe "maak een story" pagina voor me zie.
    Op de afbeelding klikken maakt de afbeelding groter.



    Aanvullingen zijn welkom. (:

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 21:17 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Smuttler schreef:
    (...)
    Het is in ieder geval een betere richtlijn dan alleen [12+], [16+]. Want dan weet je er nog niks over.
    Misschien kunnen mensen het op zich nemen een eigen "Quizlet waarschuwingssysteem" te maken.
    Ik snap niet echt de letters bij de uitleg. [E] bijvoorbeeld, slaat op expliciet, maar wat is [T] en [M] (of zijn dit ook engelse woorden?)?


    In mijn eerste post onder de spoilerknop staat waar die letters voor staan. (: General Audiences, Teen, Mature en Explicit. Maar we zouden natuurlijk andere/Nederlands woorden kunnen verzinnen als we er een systeem voor Q van willen maken, zoals bijvoorbeeld een A van Alle Leeftijden in plaats van een G. Ik heb het gewoon overgenomen van AO3 omdat dat in eerste instantie het gemakkelijkst was.

    Edit: Oh, dat was inmiddels al beantwoord. :p
    Ik vind de J voor Jeugd en V voor Volwassen erg goed! Met die M zat ik een beetje, want ik kon er zo snel geen passende vertaling bij vinden. Misschien zouden we dan zoiets kunnen doen?
    [A]lle leeftijden
    [J]eugd
    [V]olwassen
    [E]xpliciet

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:36 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    In mijn eerste post onder de spoilerknop staat waar die letters voor staan. (: General Audiences, Teen, Mature en Explicit. Maar we zouden natuurlijk andere/Nederlands woorden kunnen verzinnen als we er een systeem voor Q van willen maken, zoals bijvoorbeeld een A van Alle Leeftijden in plaats van een G. Ik heb het gewoon overgenomen van AO3 omdat dat in eerste instantie het gemakkelijkst was.


    Oja, dat heb ik al wel gezien, wss niet aan gedacht :P

    Om een lijstje te maken van wat er nu is aan Nederlandse woorden:
    [A]lle leeftijden
    [J]eugd/[J]ongeren = ongeveer 12+
    [V]olwassenen = ongeveer 16+
    [E]xpliciet = ongeveer 18+


    Al denk ik dat er nu inderdaad nog iets mist.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:40 ]

    Smuttler schreef:
    (...)

    Oja, dat heb ik al wel gezien, wss niet aan gedacht :P

    Om een lijstje te maken van wat er nu is aan Nederlandse woorden:
    [A]lle leeftijden
    [J]eugd/[J]ongeren = ongeveer 12+
    [V]olwassenen = ongeveer 16+
    [E]xpliciet = ongeveer 18+


    Al denk ik dat er nu inderdaad nog iets mist.


    Wat voor iets? Bedoel je dat je er nog een vijfde categorie aan zou willen toevoegen?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik zou maar een beetje wegstappen van die leeftijdsgrens, denk ik.
    Dit zouden we dan tot nu toe hebben:

    [A]lle leeftijden - voor alle leeftijden; geen geweld, seksueel gedrag, gevloek etcetera
    [J]eugd/[J]ongeren = mild en niet expliciet beschreven geweld, alcoholgebruik, gevloek maar niet overmatig, verwijzingen naar seks
    [V]olwassenen = drugsgebruik, hevig alcoholgebruik, veel gevloek, kan in enkele hoofdstukken heftig geweld en/of seks bevatten, maar dit is niet het belangrijkste onderdeel
    [E]xpliciet = verhaal draait rond expliciet beschreven geweld en/of (mogelijk geweldadige) seks of dit komt vaker dan een paar keer naar voren


    Every villain is a hero in his own mind.

    Square schreef:
    (...)

    Wat voor iets? Bedoel je dat je er nog een vijfde categorie aan zou willen toevoegen?

    Ja, maar ik denk dat met de uitleg van Elladan het wel goed zit en niet meer nodig is.
    Elladan schreef:
    [A]lle leeftijden - voor alle leeftijden; geen geweld, seksueel gedrag, gevloek etcetera
    [J]eugd/[J]ongeren = mild en niet expliciet beschreven geweld, alcoholgebruik, gevloek maar niet overmatig, verwijzingen naar seks
    [V]olwassenen = drugsgebruik, hevig alcoholgebruik, veel gevloek, kan in enkele hoofdstukken heftig geweld en/of seks bevatten, maar dit is niet het belangrijkste onderdeel
    [E]xpliciet = verhaal draait rond expliciet beschreven geweld en/of (mogelijk geweldadige) seks of dit komt vaker dan een paar keer naar voren

    Oh, oké. Ja, er geen specifieke leeftijden meer op plakken lijkt me wel verstandig. Dat is juist een beetje het punt van het gebruik van letters/woorden in plaats van leeftijdsadviezen. (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Oh, oké. Ja, er geen specifieke leeftijden meer op plakken lijkt me wel verstandig. Dat is juist een beetje het punt van het gebruik van letters/woorden in plaats van leeftijdsadviezen. (:

    True, dat was meer omdat [J]eugd misschien als 6+ werd gezien ofzo.
    Daar denk ik tenminste het eerst aan met jeugd.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:52 ]

    We kunnen er ook jongvolwassenen van maken. Is ook met een J. :'p


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    We kunnen er ook jongvolwassenen van maken. Is ook met een J. :'p

    Dat is op zich een goed idee.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:02 ]

    Smuttler schreef:
    (...)
    True, dat was meer omdat [J]eugd misschien als 6+ werd gezien ofzo.
    Daar denk ik tenminste het eerst aan met jeugd.


    Ah, zo. Ja, dat zou verwarrend kunnen zijn. Maar Jongeren, zoals Natascha voorstelt, zou denk ik wel duidelijk zijn, want dat wordt volgens mij niet voor jonge kinderen gebruikt. Of anders Jongvolwassenen, al vind ik die term persoonlijk wat minder.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 13:59 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ah, zo. Ja, dat zou verwarrend kunnen zijn. Maar Jongeren, zoals Natascha voorstelt, zou denk ik wel duidelijk zijn, want dat wordt volgens mij niet voor jonge kinderen gebruikt. Of anders Jongvolwassenen, al vind ik die term persoonlijk wat minder.

    Dat is ook zo. Bij jongvolwassenen denk ik toch eerder aan mensen tussen de 16 en 18 -om er toch even een leeftijd aan te geven-.
    Jongeren is beter dan Jeugd.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:03 ]

    Ik vind dit allemaal wel heel interessant om te volgen.
    Maar ik weet niet in hoeverre dit topic aantrekkelijk is voor Rutger om te lezen. Als jullie je concreet uitgewerkte idee in de beginpost zouden posten, denk ik dat Rutger veel sneller aan dit topic begint dan wanneer die alles eerst moet doorlezen. Just saying. =)

    Ik zou ook niets meer met leeftijden doen, want dat is net hetgeen dat nu tegen werkt. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Ik vind dit allemaal wel heel interessant om te volgen.
    Maar ik weet niet in hoeverre dit topic aantrekkelijk is voor Rutger om te lezen. Als jullie je concreet uitgewerkte idee in de beginpost zouden posten, denk ik dat Rutger veel sneller aan dit topic begint dan wanneer die alles eerst moet doorlezen. Just saying. =)

    Ik zou ook niets meer met leeftijden doen, want dat is net hetgeen dat nu tegen werkt. =)

    Ik heb even de moeite genomen een lijstje te maken, graag hoor ik aanvullingen.
    [A]lle leeftijden
    - geen geweld
    - geen seksueel gedrag
    - geen alcohol gebruik
    - geen gevloek
    [J]ongeren
    - mild beschreven geweld
    - verwijzingen naar seksuele handelingen
    - mild alcohol gebruik
    - mild gevloek
    [V]olwassenen
    Alles met mate in het verhaal, maar het draait hier niet om.
    - drugsgebruik
    - alcoholgebruik
    - beschreven seksuele handelingen
    - beschreven geweld
    - beschreven alcohol gebruik
    [E]xpliciet
    Kan vaker voorkomen in een verhaal/verhaal draait om deze dingen.
    - uitgebreid drugsgebruik
    - uitgebreid alcoholgebruik
    - uitgebreide seksscènes

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:26 ]

    Ik wil dat best in de beginpost zetten, maar ik weet niet hoe ik kolommen moet maken haha. ;p

    -nvm, ik post wel even een foto-

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:19 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Elladan schreef:
    Ik wil dat best in de beginpost zetten, maar ik weet niet hoe ik kolommen moet maken haha. ;p

    -nvm, ik post wel even een foto-

    Als je het (mijn reactie met de kolommen) quote kan je de opmaak kopiëren. (:

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 14:24 ]