• Deze suggestie doe ik eigenlijk een beetje aan de hand van dingen die bij de stelling “De term 16+ is onnodig, mensen die jonger zijn dan 16 lezen het ondanks die waarschuwing toch wel” gezegd zijn.
    Daaruit proefde ik dat er toch wel behoefte is voor goede waarschuwingen, maar dat de huidige ‘12+’ en ‘16+’ een beetje onduidelijk zijn en dat men niet zo goed weet wanneer je 12+ of 16+ moet doen en je verder ook niet echt kunt aangeven waarom dat de adviesleeftijd is – omdat er seks in voorkomt (ongeacht de mate daarvan) of dat er mensen in worden afgeslacht of om een andere reden.

    Ik heb zelf geen kant en klare suggestie, maar ik dacht dat we er misschien wel met elkaar over na konden denken. Ik weet dat er bijvoorbeeld andere (Engelse) schrijfsites zijn met bepaalde codes waaruit je kunt opmaken wat de waarschuwingen zijn.

    Om even een voorbeeld te stellen, ik mijd 16+ stories vooral omdat ik geen behoefte heb aan hoofdstukken vol seks, terwijl de schrijvers het misschien al als 16+ markeren omdat er slechts drie hoofdstukken zijn waarin dat gaat gebeuren en het is best zonde dat je door het gebrek van een goed waarschuwingssysteem zulke stories zou laten liggen.

    Suggesties:
    Codes, bijvoorbeeld [S.] voor seks of [GS] voor gewelddadige seks (verkrachting, SM), [M] voor moord of [D] voor drugsgebruik.
    Plusjes om aan te geven in welke mate het in het verhaal voorkomt.
    Het gebruik van de kijkwijzer pictogrammen.

    Huidige voorstel:
    Een onderverdeling in deze type verhalen:

    [A]lle leeftijden
    - geen geweld
    - geen seksueel gedrag
    - geen alcohol gebruik
    - geen gevloek
    [J]ongeren
    - mild beschreven geweld
    - verwijzingen naar seksuele handelingen
    - mild alcohol gebruik
    - mild gevloek
    [V]olwassenen
    Alles met mate in het verhaal.
    - drugsgebruik
    - alcoholgebruik
    - beschreven seksuele handelingen
    - beschreven geweld
    - beschreven alcohol gebruik
    [E]xpliciet
    Kan vaker voorkomen in een verhaal.
    - uitgebreid drugsgebruik
    - uitgebreid alcoholgebruik
    - uitgebreide seksscènes
    - uitgebreid beschreven geweld

    Met mogelijk kijkwijzersymbolen zodat je weet of de waarschuwing op seks, geweld, grof taal gebruik, druggebruik etc. slaat.
    Vanwege copyright zijn woorden hiervoor misschien handiger.


    Smuttler schreef:
    Ben even wezen knippen en plakken van hoe ik de nieuwe "maak een story" pagina voor me zie.
    Op de afbeelding klikken maakt de afbeelding groter.



    Aanvullingen zijn welkom. (:

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 21:17 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik geef je gelijk dat de lijn tussen 12+ en 16+ soms onduidelijk is en op een verkeerde manier wordt opgevat. Zelf zet ik meestal op de 'voorkant' van mijn story welke triggers er eventueel in voor kunnen komen en zet ik boven de hoofdstukken vaak ook nog een waarschuwing, maar ik zou het ook geen probleem vinden als iemand een suggestie voor een goed systeem heeft. We kunnen er altijd over nadenken.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Het zou ook al werken als mensen in de inleiding van de story zetten waarom het 12+, 14+, 16+ of 18+ is.

    Maar misschien kunnen we een code bedenken die in de titels kan? Net als dat mensen er 16+ en zo in zetten.

    [ S ] bijvoorbeeld voor seks. Of [ S+ ] voor heftigere seks (verkrachting en BDSM oa.)

    Er zijn natuurlijk heel veel manieren waarop iets 16+ kan zijn. Niet alleen seks.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:00 ]

    Ja, zoiets lijkt me wel wat. Misschien zijn die plusjes sowieso wel handig om aan te geven of het bij 1-5% van de hoofdstukken gebeurt of veel frequenter.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Of misschien kan er een soort leeftijdssysteem komen bij elk hoofdstuk, net als je hebt als je een story maakt. Dan ben je verplicht een leeftijdsgrens in te vullen.

    Misschien kan dat dan met de waarschuwing [seks], [mishandeling], [alcohol], [moord] en dergelijken.
    Al hebben sommige stories meerdere dingen hiervan en maakt dat het lastig.
    Alleen een leeftijd is dan beter.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:05 ]

    Maar ik zou zulke waarschijnlijk het liefste van te voren zien, niet als ik halverwege in een verhaal ben en moet stoppen omdat ik dat eigenlijk niet wil lezen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Een tijdje geleden was er een suggestie en die persoon had ook zo'n idee en wou met plaatjes ofzo werken. En dan is het misschien wel interessant om de pictogramman van kijkwijzer te gebruiken ofzo.


    Normaal staat die suggestie op de suggestielijst. Ik ga het eens zoeken. Ik vond dat toen wel een goede suggestie.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Elladan schreef:
    Maar ik zou zulke waarschijnlijk het liefste van te voren zien, niet als ik halverwege in een verhaal ben en moet stoppen omdat ik dat eigenlijk niet wil lezen.

    Ja, dat is zo. Dan zou het handig zijn als er een nieuwe kolom in de lijst van hoofdstukken komt waarin de leeftijd staat die aangeraden wordt. Al zou ik dan graag 18+ er ook in zien. Anders krijg ik gezeik met mijn eigen verhaal omdat het max 16+ is (mijn verhaal gaat daar ver boven). En ik verpest niet graag tere kinderzieltjes.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:09 ]

    Scandal schreef:
    Een tijdje geleden was er een suggestie en die persoon had ook zo'n idee en wou met plaatjes ofzo werken. En dan is het misschien wel interessant om de pictogramman van kijkwijzer te gebruiken ofzo.


    Normaal staat die suggestie op de suggestielijst. Ik ga het eens zoeken. Ik vond dat toen wel een goede suggestie.


    Ja, die was ik ook al aan het zoeken! Ik denk dat zulke pictogrammen al een mooie uitkomst kunnen bieden.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Staan niet op de suggestielijst, maar ik vind het topic ook niet. (stond misschien niet in het suggestieforum) Maar ik weet de titel ook niet meer omdat die user eigenlijk een ander idee in hoofd had en toen zei ik dat zoiets al bestond zoals die pictogrammen.
    Ik ben in ieder geval wel nog steeds voor de suggestie met de pictogrammen :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Staan niet op de suggestielijst, maar ik vind het topic ook niet. (stond misschien niet in het suggestieforum) Maar ik weet de titel ook niet meer omdat die user eigenlijk een ander idee in hoofd had en toen zei ik dat zoiets al bestond zoals die pictogrammen.
    Ik ben in ieder geval wel nog steeds voor de suggestie met de pictogrammen :')


    Ik heb het net gevonden. Je hebt het in dit topic genoemd.
    Hoe dan ook, ik ben het wel eens met Scandal. Ik denk dat die pictogrammen al een groot deel van het probleem oplossen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Sura schreef:
    (...)

    Ik heb het net gevonden. Je hebt het in dit topic genoemd.
    Hoe dan ook, ik ben het wel eens met Scandal. Ik denk dat die pictogrammen al een groot deel van het probleem oplossen.

    Held. *O*


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    De pictogrammen zouden ook handig zijn.
    Maar persoonlijk vind ik het lastig in te schatten wanneer iets 12, 16 of 18+ zou moeten zijn en ik vind het toch ook wel fijn als je er op de een of andere manier achter kunt komen of het om vijf van die scènes gaat of om vijftig.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:22 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Mijn topics! Ik ga dit thuis doorlezen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Scandal schreef:
    Staan niet op de suggestielijst, maar ik vind het topic ook niet. (stond misschien niet in het suggestieforum) Maar ik weet de titel ook niet meer omdat die user eigenlijk een ander idee in hoofd had en toen zei ik dat zoiets al bestond zoals die pictogrammen.
    Ik ben in ieder geval wel nog steeds voor de suggestie met de pictogrammen :')

    Bedoel je soms dit topic? Toen werd het namelijk als genres voorgesteld.

    Ik zie al het topic gevonden is ^^
    Anyhow, ik vind die pictogrammen een heel goed idee, maar ik was er dus sowieso al voor om waarschuwingen beter te definiëren ^^

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:28 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Elladan schreef:
    De pictogrammen zouden ook handig zijn.
    Maar persoonlijk vind ik het lastig in te schatten wanneer iets 12, 16 of 18+ zou moeten zijn en ik vind het toch ook wel fijn als je er op de een of andere manier achter kunt komen of het om vijf van die scènes gaat of om vijftig.

    Denk dat mensen dat dan toch echt in hun inleiding moeten aangeven. Als ik een verhaal van 50 hoofdstukken had en er komen 5 hoofdstukken met seks of andere 16+ in, zou ik daarvoor niet een pictogram in willen stellen, maar in de inleiding zetten dat er wel eens 16+ in voor kan komen.
    Je kan altijd ook de schrijver vragen hoe erg het is.

    Maar zo lang er met pictogrammen een [18+] (en misschien drank, seks, drugs, geweld, grof taalgebruik, e.d.) in komt, ben ik tevreden.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2014 - 10:32 ]